Skatteudvalget 2015-16
L 69 Bilag 12
Offentligt
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
Torveporten 2, 4. sal
 
DK­2500 Valby 
Telefon: +45 40 38 29 87 
[email protected] 
www.finansogleasing.dk  
CVR nr.  75 36 12 11 
 
 
 
    ​
15. december 2015 
 
 
 
Til 
 
Folketingets Skatteudvalg (fremsendt pr. mail til [email protected]
 
c.c. Skatteminister Karsten Lauritzen (fremsendt pr. mail til [email protected]
 
 
 
 
L 69 – bemærkninger til Skatteministerens ændringsforslag  
Skatteministeren fremlagde g.d. forslag til ændringsforslag om L 69 på baggrund af Finans og 
leasings høringssvar til det fremsatte lovforslag (der henvises til høringsskemaet dateret 2. 
december 2015 s. 15). 
 
Finans og Leasing er brancheforening for ca. 40 leasingselskaber, der vurderes at dække 
95­100 pct. af leasingmarkedet i Danmark. Vi retter her med henvendelse til Folketingets 
Skatteudvalg, idet vi har en række bemærkninger og spørgsmål til ændringsforslaget. 
 
Det er Finans og Leasings grundlæggende opfattelse, at ændringsforslaget ikke er i 
overensstemmelse med de bemærkninger, der fremgår af lovforslaget om de økonomiske 
konsekvenser af lovforslaget for erhvervslivet, hvor det på side 5, venstre spalte, sidste afsnit 
under pkt. 6 fremgår følgende:  
 
”Kapitaltabet vil alene blive realiseret ved videresalg. For leasingselskaber, som betaler 
forholdsmæssig registreringsafgift, forventes kapitaltabet endvidere som udgangspunkt ikke 
at blive realiseret ved videresalg, da de nye registreringsafgiftsregler vil gælde, når den 
resterende registreringsafgift skal beregnes ved videresalg i Danmark eller ved genleasing”. 
 
Ved leasede motorkøretøjer på forholdsmæssig registreringsafgift efter 
registreringsafgiftslovens § 3 b, som er indregistreret før lovforslagets ikrafttrædelse, er 
restafgiften (den del af registreringsafgiften som ikke vedrører leasingaftalen og først betales, 
hvis motorkøretøjet indregistreres til varig brug her i landet efter endt leasing), beregnet på 
baggrund af 180 pct. 
 
Det kan oplyses, at leasingselskaberne groft skønnet har køretøjer omfattet af § 3 b af en 
samlet værdi på 20 xx mia. kr.. Leasingselskaberne vil derfor potentielt imødese meget 
L 69 - 2015-16 - Bilag 12: Henvendelse af 15/12-15 fra Finans og Leasing
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
 
 
 
 
betydelige værditab på deres portefølje af motorkøretøjer som følge af afgiftsnedsættelsen og 
de deraf følgende lavere brugtvognspriser. Vi lagde derfor betydelig vægt på lovforslagets 
bemærkninger om, at afgiftsnedsættelsen ikke ville betyde noget kapitaltab for 
leasingselskabernes portefølje af køretøjer på forholdsmæssig registreringsafgift, og gik 
derfor ud fra, at restafgiften, for så vidt at den forfalder efter 20. november 2015, skulle 
beregnes ud fra den nye afgiftssats på 150 pct. i stedet for 180 pct. Det er vigtigt at være 
opmærksom på, at restafgiften efter § 3 b, stk. 10 på en tidligere leaset bil først forfalder når 
køretøjet overgår til normal brug i Danmark. Vi bad i vort høringsvar om en præcisering af 
dette meget vigtige element i selve lovteksten for at undgå tvivl om fortolkningen af loven.  
 
Vi er derfor mildest talt meget forundrede over, at Skatteministeren nu har fremlagt et 
ændringsforslag, hvor det i diametral modsætning til det tidligere oplyste fremgår, at 
restafgiften beregnet på baggrund af 180 pct. fastholdes også i fremtiden, hvor afgiften jo er 
150 pct. Der henvises herom til ændringsforslaget side 3, 3. sidste afsnit. Det betyder i 
realiteten, at leasingselskabernes portefølje af køretøjer ved videresalg efter endt leasing 
belægges med den ”gamle” høje afgift i et marked, hvor afgiften er nedsat til 150 pct., og hvor 
brugtvognspriserne som følge heraf er faldet.  
 
Det forventede fald i brugtvognspriserne er også lagt til grund af Skatteministeriet jf. 
lovforslaget bemærkningerne på side 5, venstre spalte ”​
Brugtvognspriserne afhænger af 
priserne på nye biler og forventes derfor at falde med afgiftsnedsættelsen”. 
Det fremgår af 
bemærkningerne til ændringsforslaget s. 3, 1. afsnit, at der alene er tale om en ”​
præcisering 
…, som hverken har skærpende eller lempende karakter
”.  
 
Det er Finans og Leasing ikke enige i, idet det er klart, at man vil opleve tab, hvis man skal 
sælge et brugt køretøj, hvor restafgiften er beregnet ud fra 180 pct., i et marked hvor der for et 
tilsvarende brugt køretøj kun skal betales 150 pct. i afgift. Det er derfor ikke korrekt, at 
leasingselskaberne ikke vil opleve et kapitaltab som følge af afgiftsnedsættelsen, såfremt 
ændringslovforslaget fastholdes i sin nuværende form.  
 
Skatteministeriet henviser i ændringsforslaget på side 3, næstsidste afsnit ”metode 2” til at 
leasingselskabet efter endt leasing kan videresælge køretøjet og i den forbindelse betale den 
nye lavere afgift på 150 pct. Det vil imidlertid ske ud fra køretøjets aktuelle markedsværdi , 
hvilket adskiller sig fra den værdi, der er lagt til grund i leasingselskabets oprindelige 
kalkulation, hvorfor det samlet set vil føre til en højere samlet afgift end den restafgift der 
oprindeligt er beregnet efter § 3 b. Denne metode er derfor reelt set ikke nogen gangbar vej 
for leasingselskaberne, som alternativt ”tvinges” til at sælge køretøjet ud af landet med 
forøgede omkostninger til følge og til skade for det danske eftermarked bl.a. i form af tab af 
arbejdspladser og et ringere udbud af brugte køretøjer.  
 
Lovforslagets § 2, stk. 5 handler om den situation, at leasingselskabet beder om en 
reberegning af den forholdsmæssige afgift, der allerede er betalt. Uagtet at den betalte afgift 
oprindeligt er fastlagt på basis af 180 pct., foreslås det, at leasingselskabet alene skal kunne få 
godtgørelse på baggrund af en ny beregning ud fra 150 pct. Som eksemplet på side 4­5 viser, 
fører det altså til, at leasingselskabet i fremtiden vil få en langt lavere godtgørelse efter denne 
 
L 69 - 2015-16 - Bilag 12: Henvendelse af 15/12-15 fra Finans og Leasing
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
 
 
 
 
bestemmelse (i eksemplet 2.034 kr. mod efter gældende regler 6.577 kr.). Når man således 
foreslår at lægge den nye afgiftssats til grund for reberegning af en afgift, der allerede er 
betalt, må det så meget desto mere også gøre sig gældende for den del af afgiften, der betales i 
fremtiden, hvor afgiftssatsen er 150 pct.  
 
Det er på den baggrund vores klare opfattelse, at ændringsforslaget bør ændres, således 
at metode 1 beskrevet på side 3 skal indeholde en præcisering af, at restafgiften efter § 3 
b, stk. 10 skal genberegnes ud fra den nye afgiftssats på 150 pct., såfremt køretøjet 
indregistreres efter 20. november 2015.  
 
I øvrigt har vi følgende mere tekniske bemærkninger til lovforslaget: 
 
På side 3, 2. sidste afsnit bør det tilføjes at den i dette afsnit omtalte mulighed for at foretage 
afgiftsberigtigelse på ny også gælder ved genleasing. I samme afsnit 6. linje anvendes 
begrebet ”personbil”, hvilket bør erstattes med ”køretøj”. 
 
Det fremgår ikke klart, hvilken af den på side 3 nævnte tre metoder regneeksemplet på side 
4­5 knytter sig til. Formentlig knytter det sig til metode tre jf. § 3 b, stk. 7 jf. ordene på side 4 
i sidste tekstafsnit ”… jf. nr. 3”. Dette bør klargøres. Endvidere bør der indsættes 
regneeksempler på metode 1 og 2.  
 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
Christian Brandt 
 
Direktør 
Finans og Leasing