Skatteudvalget 2015-16
L 69 Bilag 1
Offentligt
1571561_0001.png
Lovforslag nr.
L 69
Folketinget 2015-16
Fremsat den 20. november 2015 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om registreringsafgiftsloven
1)
(Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
§1
I registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af
10. januar 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23.
december 2014 og § 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4, stk. 1, nr. 1
og
2,
ændres »180 pct.« til: »150 pct.«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2.
Loven har virkning fra og med den 20. november
2015.
Stk. 3.
For køretøjer, som anmeldes til registrering i perio-
den fra og med den 20. november 2015 til og med den 31.
december 2015, har den, der skal svare afgift efter reglerne i
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, krav på til-
bagebetaling af registreringsafgift. Den difference, der op-
står for køretøjer omfattet af 1. pkt., hvor der for en del af
den afgiftspligtige værdi er beregnet afgift med 180 pct., og
hvor der efter lovforslagets § 1 alene skal beregnes afgift
med 150 pct., vil blive tilbagebetalt af SKAT til den afgifts-
pligtige efter lovens ikrafttræden, jf. stk. 1. Krav om tilbage-
betaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj,
som ikke selv har forestået registreringen af køretøjet, alene
rettes imod den afgiftspligtige forhandler.
Stk. 4.
For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter regi-
streringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og hvor der er
fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter reglerne i
registreringsafgiftslovens §§ 7 b-d, i perioden fra og med
den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015,
opkræver SKAT det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer
omfattet af 1. pkt., hvor der er beregnet godtgørelse på
grundlag af 180 pct., og hvor der efter lovforslagets § 1 ale-
ne skal beregnes godtgørelse på grundlag af 150 pct., hos el-
ler til den afgiftspligtige efter lovens ikrafttræden, jf. stk. 1.
Stk. 5.
For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter regi-
streringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og hvoraf der
sker beregning af afgiftsdifferencer efter registreringsaf-
giftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7, i perioden fra og
med den 20. november 2015 til og med den 31. december
2015, opkræver eller tilbagebetaler SKAT det forskelsbeløb,
der opstår for køretøjer omfattet af 1. pkt., hvor der er bereg-
net afgiftsdifference på grundlag af 180 pct., og hvor der ef-
ter lovforslagets § 1 alene skal beregnes afgiftsdifference på
grundlag af 150 pct., hos eller til den afgiftspligtige efter lo-
vens ikrafttræden, jf. stk. 1.
Stk. 6.
Efter- og tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5
forfalder den 29. februar 2016, jf. stk. 1, og forrentes fra for-
faldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet),
som ændret ved direktiv 98/48/EF.
AN012302
Skattemin., j.nr. 15-3097916
L 69 - 2015-16 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
1571561_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti er enige om at reducere den hø-
je danske registreringsafgiftssats fra 180 pct. til 150 pct.
Den danske registreringsafgift på biler er blandt verdens
højeste og beregnes på baggrund af bilens værdi. Med af-
giftsnedsættelsen bliver det billigere at købe mere familie-
venlige og trafiksikre biler.
En nedsættelse af registreringsafgiften skønnes samtidig at
have positive effekter på arbejdsudbuddet.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Den danske registreringsafgift på biler er blandt verdens
højeste og beregnes på baggrund af bilens værdi.
For personbiler udgør værdiafgiften 105 pct. af bilens af-
giftspligtige værdi op til 82.800 kr. (2016-niveau) og 180
pct. af værdien derudover. For motorcykler udgør værdiaf-
giften 105 pct. af den afgiftspligtige værdi mellem 9.400 og
26.100 kr. (2016-niveau) og 180 pct. af værdien derudover.
Afgiften indeholder derudover også tekniske elementer.
Med Aftale om finansloven for 2016 er det aftalt at ned-
sætte registreringsafgiftssatsen på 180 pct. til 150 pct. for
personbiler (inkl. autocampere) og motorcykler. Det foreslås
således at ændre registreringsafgiftsloven, så afgiftssatsen
på 180 pct. ændres til 150 pct. De resterende afgiftssatser bi-
beholdes uændret.
Med afgiftsnedsættelsen bliver det i højere grad muligt at
købe mere familievenlige og trafiksikre biler. For en mel-
lemstor familiebil vil satsreduktionen indebære, at der skal
betales ca. 10.000-20.000 kr. mindre i registreringsafgift.
Den præcise afgiftsreduktion afhænger af den konkrete bil-
model.
En nedsættelse af registreringsafgiften skønnes samtidig at
have positive effekter på arbejdsudbuddet.
En reduktion af registreringsafgiftssatsen fra 180 pct. til
150 pct. skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbage-
løb og adfærd på ca. 350 mio. kr. i 2016 faldende til ca. 260
mio. kr. i 2019. Efter tilbageløb og adfærd skønnes det vari-
ge mindreprovenu til ca. 200 mio. kr.
Det foreslås, at nedsættelsen af registreringsafgiften træ-
der i kraft den 1. januar 2016 og har virkning fra fremsættel-
sen af lovforslaget.
3. Nedsættelse af registreringsafgiftssatsen til 150 pct.
3.1. Gældende ret
Ved registrering af personbiler og motorcykler i Køretøjs-
registeret betales registreringsafgift efter registreringsaf-
giftslovens §§ 4, stk. 1, nr. 1 og 2. Ved registrering af auto-
campere betales ligeledes registreringsafgift på baggrund af
reglerne i § 4, stk. 1, jf. § 5 a, stk. 1, 2. og 4. pkt.
For nye personbiler udgør afgiften 105 pct. af 81.700 kr.
(2015-niveau) og 180 pct. af resten af køretøjets afgiftsplig-
tige værdi. For nye motorcykler udgør afgiften 105 pct. af
9.200 kr. til 25.800 kr. (2015-niveau) og 180 pct. af resten af
køretøjets afgiftspligtige værdi. For autocampere udgør af-
giften 105 pct. af 81.700 kr. (2015-niveau) og 180 pct. af
resten af køretøjets afgiftspligtige værdi, men dog mindst 0
kr. af kr. 12.100 og 60 pct. af resten af køretøjets afgiftsplig-
tige værdi.
Der gives fradrag og tillæg ved beregningen af registre-
ringsafgiften for personbiler og varebiler efter bilens brænd-
stofforbrug, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2 og 3, og
§ 5, stk. 4 og 5.
SKAT kan efter ansøgning give tilladelse til, at registre-
ringsafgiften af udenlandske firmakøretøjer, leasingkøretø-
jer og køretøjer, der registreres med henblik på tidsbegræn-
set anvendelse i Danmark, betales forholdsmæssigt efter
reglerne i registreringsafgiftslovens §§ 3 a-3 c.
Der betales tilsvarende registreringsafgift for brugte køre-
tøjer ved disse køretøjers registrering i Køretøjsregisteret, jf.
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7. Der gives dog alene et
forholdsmæssigt fradrag eller tillæg svarende til den ændre-
de værdi i sammenligning med tilsvarende køretøjer, der af-
giftsberigtiges som nye køretøjer.
Der betales eksportgodtgørelse af et afgiftsberigtiget køre-
tøj, såfremt køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret og ud-
føres fra landet efter reglerne i registreringsafgiftslovens §§
7 b-7 d.
3.2. Lovforslaget
Det foreslås, at registreringsafgiftssatsen i registreringsaf-
giftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, på 180 pct. nedsættes til
150 pct.
Det medfører, at afgiften for nye personbiler efter lovfor-
slaget udgør 105 pct. af 81.700 kr. (2015-niveau) og 150
pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige værdi.
For nye motorcykler udgør afgiften efter forslaget 105 pct.
af 9.200 kr. til 25.800 kr. (2015-niveau) og 150 pct. af resten
af køretøjets afgiftspligtige værdi.
For autocampere udgør afgiften 105 pct. af 81.700 kr.
(2015-niveau) og 150 pct. af resten af køretøjets afgiftsplig-
tige værdi, men dog mindst 0 kr. af kr. 12.100 og 60 pct. af
resten af køretøjets afgiftspligtige værdi.
L 69 - 2015-16 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
1571561_0003.png
3
Eksempel. Benzindreven personbil med en afgiftspligtig værdi på 150.000 kr. inkl. moms men eksklusiv afgift og et
brændstofforbrug på 20 km/l, der indregistreres i 2016
Beregning
1. Forhandlers udsalgspris ekskl. moms
2. Moms
3. Bilens pris inkl. moms
25 pct. * (1.)
1. + 2.
Kr.
120.000
30.000
150.000
Fradrag i beskattet værdi
4. Radio
5. Airbag (3.-6. airbag, dvs. 4 stk.)
6. ABS
7. ESP (anti-spin)
8. Max NCAP-stjerner
9. Beskattet værdi
Værdiafgift v. 180 pct.
10. Registreringsafgift under progressionsknæk på 82.800 kr.
11. Registreringsafgift over progressionsknæk på 82.800 kr.
12. Registreringsafgift før fradrag i afgiften
105 pct. * 82.800
180 pct. * ((9.) – 82.800)
10. + 11.
86.940
95.814
182.754
3. – (4. + 5. + 6. + 7. + 8.)
4 * 1.280
600
5.120
3.750
2.500
2.000
136.030
Fradrag i afgiften
13. Nedslag for energieffektivitet
14. Nedslag for selealarmer (3 stk.)
15. Samlet registreringsafgift - dog mindst 20.000 kr. fratrukket
nedslag for selealarmer
12. + 13. + 14.
-4.000 * (20-16)
-16.000
-600
166.354
16. Bilens pris inkl. moms og registreringsafgift v. afgift på 180
pct.
3. + 15.
316.354
Værdiafgift v. 150 pct.
17. Registreringsafgift over progressionsknæk på 82.800 kr.
18. Samlet registreringsafgift - dog mindst 20.000 kr. fratrukket
nedslag for selealarmer
150 pct. * ((9.) – 82.800)
10. + 17. + 13. + 14.
79.845
150.385
19. Bilens pris inkl. moms og registreringsafgift v. afgift på 150
pct.
3. + 18.
300.385
20. Ændring i registreringsafgift
15. – 18.
-15.969
De resterende afgiftssatser, beløbsgrænser, tillæg og fra-
drag bibeholdes uændret.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Det foreslås, at loven gives virkning fra fremsættelsen, dvs.
fra den 20. november 2015.
L 69 - 2015-16 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
1571561_0004.png
4
Baggrunden for at det foreslås, at reglerne får virkning til-
bage fra fremsættelsen er, at en reduktion af registreringsaf-
giftens høje sats på 30 pct.-point er en ændring af bilafgif-
terne af meget betydelig størrelsesorden. Det må derfor for-
ventes, at der ikke registreres dyrere biler og motorcykler
med en værdi over skalaknækket i perioden, fra finanslovaf-
talen offentliggøres, til en reduktion får virkning. Da der er
sammenhæng mellem bilsalget og registrering, må der for-
ventes at opstå en tilsvarende opbremsning af bilsalget.
På baggrund af Skatteministeriets beregninger skønnes
det, at salget af personbiler over skalaknækket vil udgøre ca.
50 procent af det samlede personbilsalg i 2015. Det skønnes
endvidere, at der vil blive solgt ca. 33.000 personbiler i no-
vember og december 2015 ved uændrede regler. Heraf kan
halvdelen, svarende til ca. 16.500 personbiler, skønnes at
være dyrere personbiler over skalaknækket. Det svarer til ca.
275 biler per dag.
Efter offentliggørelse af finanslovsaftalen indtil lovforsla-
get er vedtaget i Folketinget og kan træde i kraft, vil det for-
mentligt være ca. 40 dage, hvor salget af biler med en værdi
over skalaknækket potentielt bremses, svarende til ca.
11.000 personbiler.
På baggrund af Skatteministeriets beregninger kan det
skønnes, at gennemsnitsprisen for personbiler med en værdi
over skalaknækket udgør ca. 110.000 kr. ekskl. registre-
ringsafgift og moms. Dermed vil det udskudte salg på
11.000 personbiler svare til en omsætning hos bilforhandler-
ne på ca. 1,2 mia. kr. ekskl. moms og registreringsafgift. Det
vurderes, at konsekvenserne for bilbranchen af en sådan op-
bremsning af bilsalget vil være så alvorlige, at det er nød-
vendigt at afbøde effekterne heraf ved at give forslaget virk-
ning tilbage fra fremsættelsen.
Forslaget indebærer dermed, at biler, der indregistreres ef-
ter lovforslagets fremsættelse, får gavn af reduktionen af re-
gistreringsafgiften. En tilsvarende model for tilbagevirkende
kraft fandt anvendelse i forbindelse med omlægningen af bi-
lafgifterne i 2007.
Forslaget omfatter alle køretøjer, hvoraf der beregnes af-
gift efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2,
dvs. nye og brugte køretøjer samt køretøjer, som den 20. no-
vember 2015 eller senere anmeldes til registrering efter reg-
lerne om forholdsmæssig betaling af registreringsafgift.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget om at nedsætte den høje registreringsafgiftssats
fra 180 pct. til 150 pct. med virkning fra 20. november 2015
skønnes med betydelig usikkerhed at indebære et umiddel-
bart mindreprovenu fra registreringsafgift på ca. 140 mio.
kr. i 2015 og 1.210 mio. kr. i 2016 faldende til ca. 960 mio.
kr. fra 2017. I varig virkning udgør det umiddelbare mindre-
provenu 960 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes at
udgøre ca. 40 mio. kr. i 2015 og 350 mio. kr. i 2016 falden-
de til ca. 260 mio. kr. i 2018. I varig virkning skønnes min-
dreprovenuet efter tilbageløb og adfærd at udgøre ca. 200
mio. kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved reduktion af registreringsafgiftssatsen på 180 pct.
Mio. kr. (2016-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter adfærd og tilbage-
løb
Varig virk-
ning
-960
-200
2015
-140
-40
2016
-1.210
-350
2017
-960
-270
2018
-960
-260
2019
-960
-260
Finansårsvirk-
ning 2016
-1.010
-230
Der er i 2016 taget udgangspunkt i salget af personbiler og
motorcykler som budgetteret på FFL16 og i de efterfølgende
år med et strukturelt niveau for salget, svarende til at bestan-
den af personbiler og motorcykler udskiftes på henholdsvis
15 og 30 år. Idet salget i 2016 forventes at overstige det
strukturelle niveau, er det umiddelbare mindreprovenu stør-
re i 2016 end de efterfølgende år. Mindreprovenuet vedrører
helt overvejende personbiler.
Adfærdseffekterne består særligt i, at den lavere registre-
ringsafgift pr. personbil og motorcykel forventes at føre til,
at der sælges flere og dyrere personbiler og motorcykler.
Dette skønnes på kort sigt at reducere mindreprovenuet pri-
mært i form af øgede indtægter fra registreringsafgift og fra
moms på salg af biler. Efterhånden som det højere salg slår
igennem på bilparken, reduceres mindreprovenuet yderlige-
re grundet afledte effekter fra ejer- og udligningsafgift, an-
svarsforsikringsafgift og brændstofafgifter inkl. moms. Den
lavere varige virkning opgjort efter tilbageløb og adfærd
sammenholdt med provenuvirkningerne i 2016-2019 afspej-
ler således, at de afledte effekter indtræffer gradvist med ud-
skiftningen af bilparken.
Der er endvidere et mindre tilbageløb af moms og andre
afgifter, idet udgifterne til bil reduceres. Hermed øges for-
bruget af andre varer, hvilket vil øge statens indtægter fra
moms og andre afgifter.
Endelig består adfærdseffekterne i en positiv arbejdsud-
budseffekt, idet den lavere afgift forventes at øge arbejdsud-
buddet.
Reduktionen af registreringsafgiftssatsen på 180 pct. med-
fører ikke direkte en ændring af skatteudgifter. Reduktionen
mindsker imidlertid alt andet lige værdien af de skatteudgif-
ter, der er i registreringsafgiften for personbiler og motor-
L 69 - 2015-16 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
1571561_0005.png
5
cykler, og som afhænger af satsen på 180 pct. Det gælder
f.eks. de fradrag for sikkerhedsudstyr, der gives i den af-
giftspligtige værdi.
5. Administrative konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at SKATs omkostninger udgør 300.000 kr.
En forudsætning for skønnet er, at Køretøjsregisteret kan til-
rettes inden lovens ikrafttræden den 1. januar 2016. Alterna-
tivt vil der blive tale om en manuel beregning i de omhand-
lede sager. Årsværksforbruget skønnes i givet fald til mel-
lem 2-4 årsværk, der alle skal bruges i januar-februar 2016.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Reduktionen af registreringsafgiftssatsen på 180 pct. for
personbiler og motorcykler forventes først og fremmest at
berøre private. Under forudsætning af, at 10 pct. af person-
bilerne benyttes af erhvervene, skønnes reduktionen for nye
personbiler at medføre en varig umiddelbar lempelse for er-
hvervene på ca. 100 mio. kr.
Brugtbilpriserne afhænger af priserne på nye biler og for-
ventes derfor at falde med afgiftsnedsættelsen. For de er-
hverv, som ejer en personbil eller motorcykel af en vis vær-
di, vil reduktionen derfor som udgangspunkt medføre et ka-
pitaltab. Kapitaltabet må forventes at være størst for ejerne
af de dyreste biler, da afgiftslempelsen vil være størst for
disse. Jo nyere en bil er, jo større vil kapitaltabet endvidere
alt andet lige være. Værdien af kapitaltabet for personbiler
skønnes med betydelig usikkerhed at udgøre i størrelses-
ordenen 1 mia. kr. for erhvervene.
Kapitaltabet vil alene blive realiseret ved videresalg. For
leasingselskaber, som betaler forholdsmæssig registrerings-
afgift, forventes kapitaltabet endvidere som udgangspunkt
ikke at blive realiseret ved videresalg, da de nye registre-
ringsafgiftsregler vil gælde, når den resterende registrerings-
afgift skal beregnes ved videresalg i Danmark eller ved gen-
leasing.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring
hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER).
8. Administrative konsekvenser for borgerne
For de, som får indregistreret en personbil eller motorcy-
kel i perioden fra lovforslagets fremsættelse til lovens ikraft-
træden, og som skal have tilbagebetalt registreringsafgift ef-
terfølgende, kan der være en begrænset administrativ belast-
ning. Tilsvarende gør sig gældende for de, som eksporterer
en personbil eller motorcykel i denne periode, og som er be-
rørt af afgiftsændringen.
9. Miljømæssige konsekvenser
Reduktionen af registreringsafgiftssatsen på 180 pct. må
forventes at bidrage til flere biler. Det må forventes at øge
CO2-udledningen fra vejtransporten samt udledningen af
skadelige stoffer, der bidrager til den lokale luftforurening.
CO2-udledningen fra vejtransporten skønnes med betyde-
lig usikkerhed at blive øget med i størrelsesordenen 2.000
tons CO2 årligt, som følge af flere nye personbiler. Efter-
hånden som ændringen slår igennem på hele bilparken,
skønnes CO2-effekten at udgøre i størrelsesordenen 30.000
tons årligt.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget notificeres som udkast efter direktiv
98/34/EF (informations-proceduredirektivet), som ændret
ved direktiv 98/48/EF. Der er tale om en skattemæssig for-
anstaltning, som ikke er omfattet af en stand still-periode, og
ændringen kan dermed umiddelbart sættes i kraft.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har ikke forinden fremsættelsen
været sendt i høring. Lovforslaget er samtidig med fremsæt-
telsen sendt i høring med frist den 27. november 2015 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
AutoBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og Indu-
striforening i Danmark, borger- og retssikkerhedschefen i
SKAT, Business Danmark, CAD, Centralforeningen af Ta-
xiforeninger i Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danish
Operators, Danmarks Motor Union, Dansk Aktionærfor-
ening, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Automobil
Sports Union, Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Taxi Råd, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advoka-
ter, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske
Synsvirksomheder, DANVA, De Danske Bilimportører,
Den Danske Bilbranche, DI, ERFA-gruppen-Bilsyn, FDL,
FDM, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finansrådet,
Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer,
Greenpeace Danmark, HORESTA, International Transport
Danmark, KL, Kraka, Landsforeningen Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Mineralolie Branche-
foreningen, Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorcykel
Importør foreningen, Motorhistorisk Samråd, Nationalt Cen-
ter for Miljø og Energi, Partnerskabet for brint og brænd-
selsceller, Rejsearrangører i Danmark, Sammenslutningen af
Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark, SRF Skatte-
faglig Forening, og VisitDenmark.
L 69 - 2015-16 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
1571561_0006.png
6
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/Mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige
Negative konsekvenser/Merudgifter
Forslaget skønnes med betydelig usik-
kerhed at indebære et umiddelbart min-
dreprovenu fra registreringsafgift på ca.
140 mio. kr. i 2015 og 1.210 mio. kr. i
2016 faldende til ca. 960 mio. kr. fra
2017. I varig virkning udgør det umid-
delbare mindreprovenu 960 mio. kr.
Mindreprovenuet efter tilbageløb og ad-
færd skønnes at udgøre ca. 40 mio. kr. i
2015 og 350 mio. kr. i 2016 faldende til
ca. 260 mio. kr. i 2018. I varig virkning
skønnes mindreprovenuet efter tilbage-
løb og adfærd at udgøre ca. 200 mio. kr.
Administrative konsekvenser for det
offentlige
Det skønnes, at SKATs omkostninger
udgør 300.000 kr. En forudsætning for
skønnet er, at Køretøjsregisteret kan til-
rettes inden lovens ikrafttræden den 1.
januar 2016. Alternativt vil der blive ta-
le om en manuel beregning i de om-
handlede sager. Årsværksforbruget
skønnes i givet fald til mellem 2-4 års-
værk, der alle skal bruges i januar-fe-
bruar 2016.
Forslaget skønnes at medføre en varig
umiddelbar lempelse for erhvervene på ca.
100 mio. kr.
Erhvervene kan opleve et kapitaltab på
eksisterende personbiler og motorcyk-
ler. Kapitaltabet for personbiler skønnes
med betydelig usikkerhed at udgøre i
størrelsesordenen 1 mia. kr. Kapitaltab
realiseres alene ved videresalg. For lea-
singselskaber som betaler forholdsmæs-
sig registreringsafgift vil det dog som
udgangspunkt ikke blive realiseret.
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Lovforslaget er samtidig med fremsættel-
sen sendt i høring hos Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering (TER).
Der kan være en begrænset administra-
tiv belastning for borgere, der indregi-
strerer eller eksporterer en bil eller mo-
torcykel i perioden fra lovforslagets
fremsættelse til lovens ikrafttræden.
Reduktionen af registreringsafgiftssat-
sen på 180 pct. må forventes at bidrage
til flere biler. Det må forventes at øge
CO2-udledningen fra vejtransporten
samt udledningen af skadelige stoffer,
der bidrager til den lokale luftforure-
ning.
Lovforslaget notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF (informations-procedure-
direktivet), som ændret ved direktiv 98/48/EF. Der er tale om en skattemæssig foran-
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
L 69 - 2015-16 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
1571561_0007.png
7
staltning, som ikke er omfattet af en stand still-periode, og ændringen kan dermed
umiddelbart sættes i kraft.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved registrering af blandt andet personbiler, motorcykler
og autocampere i Køretøjsregisteret, betales registreringsaf-
gift, jf. registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a.
For nye personbiler udgør afgiften 105 pct. af 81.700 kr.
(2015-niveau) og 180 pct. af resten af køretøjets afgiftsplig-
tige værdi, jf. § 4, stk. 1, nr. 2.
For nye motorcykler udgør afgiften 105 pct. af 9.200 kr.
til 25.800 kr. (2015-niveau) og 180 pct. af resten af køretø-
jets afgiftspligtige værdi, jf. § 4, stk. 1, nr. 1.
For autocampere udgør afgiften 105 pct. af 81.700 kr.
(2015-niveau) og 180 pct. af resten af køretøjets afgiftsplig-
tige værdi, men dog mindst 0 kr. af kr. 12.100 og 60 pct. af
resten af køretøjets afgiftspligtige værdi, jf. § 5 a, stk. 1, 2.
og 4. pkt.
Afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde
som for nye køretøjer. Ovenstående beløb nedsættes dog
med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive af-
gift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der
er afgiftsberigtiget som nyt, jf. § 4, stk. 7. Et brugt køretøjs
alder regnes fra første registrering, jf. § 4, stk. 8.
Den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er, jf. § 8, stk.
1, 1. pkt., beregnes ud fra køretøjets almindelige pris, inklu-
siv moms, men uden registreringsafgift, ved salg til bruger
her i landet på registreringstidspunktet eller, hvis SKAT in-
den køretøjets registrering udsteder bevis for afgiftsberigti-
gelsen, på tidspunktet for bevisets udstedelse.
Det foreslås, at registreringsafgiften nedsættes, således at
satsen på 180 pct. ændres til 150 pct.
Efter forslaget vil afgiften således for nye personbiler ud-
gøre 105 pct. af 81.700 kr. (2015-niveau) og 150 pct. af res-
ten af køretøjets afgiftspligtige værdi.
For nye motorcykler vil afgiften efter forslaget udgøre 105
pct. af 9.200 kr. til 25.800 kr. (2015-niveau) og 150 pct. af
resten af køretøjets afgiftspligtige værdi.
For autocampere vil afgiften efter forslaget udgøre 105
pct. af 81.700 kr. (2015-niveau) og 150 pct. af resten af kø-
retøjets afgiftspligtige værdi, men dog mindst 0 kr. af kr.
12.100 og 60 pct. af resten af køretøjets afgiftspligtige vær-
di.
De resterende afgiftssatser, beløbsgrænser, tillæg og fra-
drag i registreringsafgiftslovens §§ 4-5 a, ændres ikke med
forslaget.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar
2016.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven har virkning fra lovforslagets
fremsættelse, dvs. fra og med den 20. november 2015. Bag-
grunden herfor er, at en reduktion af registreringsafgiftens
høje sats på 30 pct.-point er en ændring af bilafgifterne af
meget betydelig størrelsesorden. Det må derfor forventes, at
der ikke registreres dyrere biler og motorcykler med en vær-
di over skalaknækket i perioden, fra finanslovaftalen offent-
liggøres, til en reduktion får virkning. Da der er sammen-
hæng mellem bilsalget og registrering, må der forventes at
opstå en tilsvarende opbremsning af bilsalget. Der henvises
til bemærkningerne i afsnit 3.2.
Efter forslaget vil køretøjer, som er anmeldt til registre-
ring i henhold til reglerne i registreringsafgiftsloven den 20.
november 2015 eller senere, være omfattet af forslagets § 1.
Det betyder, at køretøjer, som efter gældende regler afgifts-
berigtiges på baggrund af afgiftssatsen på 180 pct., fra lov-
forslagets fremsættelse skal afgiftsberigtiges på baggrund af
den foreslåede afgiftssats på 150 pct. At lovforslaget har
virkning fra fremsættelse er således i denne sammenhæng til
gunst for de afgiftspligtige.
Da loven først træder i kraft den 1. januar 2016, vil der for
køretøjer, der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 4,
stk. 1, nr. 1 og 2, som anmeldes til registrering i perioden fra
og med den 20. november 2015 til og med den 31. december
2015, ske afgiftsberigtigelse efter de gældende regler, dvs.
efter de regler og afgiftssatser, som fremgår af lovbekendt-
gørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1503 af 23. december 2014 og § 24 i lov nr. 1532 af 27.
december 2014. SKATs sagsbehandling i forhold til de om-
handlede køretøjer fortsætter dermed uændret til og med den
31. december 2015.
Efter lovens ikrafttræden vil registreringsafgiften herefter
blive genberegnet med udgangspunkt i de foreslåede satser,
jf. lovforslagets § 1. For køretøjer, som efter de gældende
regler for en del af køretøjets afgiftspligtige værdi har betalt
afgift af 180 pct., reduceres denne del af afgiftsberegningen
således til 150 pct. En difference i den afgiftspligtiges favør
vil blive udbetalt, jf. stk. 6.
Ovenstående er også gældende for udenlandske firmakø-
retøjer, leasingkøretøjer og køretøjer, der registreres med
henblik på tidsbegrænset anvendelse i Danmark, som er af-
giftsberigtiget efter reglerne i registreringslovens § 4, stk. 1,
nr. 1 og 2, hvoraf der betales forholdsmæssig registrerings-
afgift efter §§ 3 a-3 c. I forhold til leasingkøretøjer vil det
være et anliggende mellem parterne, hvorvidt regulering af
registreringsafgiften efterfølgende skal afspejles i en ændret
leasingydelse.
Det foreslås i
stk. 3,
at beløbet, som udgøres af differen-
cen mellem afgiftsberegningen efter de gældende regler og
afgiftsberegningen efter lovforslagets § 1, vil blive tilbage-
betalt af SKAT til den, der har betalt afgiften af det pågæl-
dende køretøj, dvs. enten til den registrerede virksomhed, jf.
registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, en ikke-registreret
virksomhed, jf. registreringsafgiftslovens §§ 19 og 20, eller
L 69 - 2015-16 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
1571561_0008.png
8
en privat person, som på egen hånd har foretaget registrering
af et brugt køretøj. Det påhviler SKAT af egen drift at fore-
tage tilbagebetalingen.
Såfremt den virksomhed, som modtager tilbagebetalingen
fra SKAT, har indbetalt registreringsafgiften på vegne af kø-
beren af den pågældende bil, og bilforhandlerens udgift så-
ledes i relation til registreringsafgiften er blevet overvæltet
på en tredjemand, bør bilforhandleren viderebetale beløbet
til denne tredjemand. Viderebetaling af overvæltede afgifts-
beløb er et privatretlig anliggende. I købskontrakter, som
indgås i den omhandlede periode, bør parterne tage højde
for dette forhold.
Det foreslås på denne baggrund, at det i stk. 3 fastslås, at
en køber af et køretøj omfattet af lovforslagets § 1, som an-
meldes til registrering i perioden fra lovforslagets fremsæt-
telse til lovens ikrafttræden, alene kan rette et efterfølgende
krav om tilbagebetaling af en del af registreringsafgiften
mod den afgiftspligtige forhandler, som har indbetalt regi-
streringsafgiften til SKAT, og som SKAT dermed er for-
pligtet til at tilbagebetale en del af registreringsafgiften til.
Med en direkte hjemmel i loven sikres det, at det ikke over-
lades til parterne at aftale, hvem der har krav på tilbagebeta-
ling fra SKAT. Endvidere undgås det med forslaget, at
SKATs tilbagebetaling af registreringsafgift kommer til at
afhænge af indholdet og fortolkningen af den indgåede afta-
le i de enkelte sager.
Det følger af
stk. 4,
at eksportgodtgørelse af køretøjer,
som er afgiftsberigtiget efter reglerne i registreringsafgifts-
lovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og som anmeldes med henblik
på eksportgodtgørelse efter §§ 7 b-d, i perioden fra lovfor-
slagets fremsættelse til og med lovens ikrafttræden, udbeta-
les på baggrund af de gældende regler, dvs. efter de regler
og afgiftssatser, som fremgår af lovbekendtgørelse nr. 29 af
10. januar 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23.
december 2014 og § 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014.
SKATs sagsbehandling i forhold til de omhandlede køretø-
jer fortsætter dermed uændret til og med den 31. december
2015.
Efter lovens ikrafttræden opkræver SKAT det forskelsbe-
løb, der opstår for køretøjer hvor der er beregnet godtgørelse
på grundlag af 180 pct., og hvor der efter lovforslagets § 1
alene skal beregnes godtgørelse på grundlag af 150 pct., hos
den afgiftspligtige. Beløbet opkræves efter loven er trådt i
kraft, jf. stk. 6.
At lovforslagets gives virkning fra fremsættelsen, jf. stk.
2, vil være til ugunst for de, som afmelder et køretøj med
henblik på eksportgodtgørelse i perioden fra lovforslagets
fremsættelse og til lovens ikrafttræden. Hvor der efter de
gældende regler beregnes godtgørelse på grundlag af afgifts-
satsen på 180 pct., vil godtgørelsen efter forslaget beregnes
på grundlag af 150 pct., og dermed blive mindre.
Baggrunden for, at lovforslaget også for så vidt angår eks-
portgodtgørelse skal have virkning fra fremsættelse er, at
der i modsat fald må forventes en stigning i eksporten af
brugte biler i perioden frem til lovens ikrafttræden, hvilket
potentielt kan medføre et mindreprovenu fra registreringsaf-
giften i 2015.
Det følger endvidere af
stk. 5,
at afgiftsdifferencer, jf. § 3
a, stk. 7 og § 3 b, stk. 7, af køretøjer, som er afgiftsberigtiget
efter reglerne i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og
2, i perioden fra lovforslagets fremsættelse til og med lovens
ikrafttræden, opkræves eller tilbagebetales på baggrund af
de gældende regler, dvs. efter de regler og afgiftssatser, som
fremgår af lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014 og § 24 i
lov nr. 1532 af 27. december 2014. SKATs sagsbehandling i
forhold til de omhandlede køretøjer fortsætter dermed uænd-
ret til og med den 31. december 2015.
Efter lovens ikrafttræden opkræver eller tilbagebetaler
SKAT det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer omfattet af
1. pkt., hvor der er beregnet afgiftsdifference på grundlag af
180 pct., og hvor der efter lovforslagets § 1 alene skal be-
regnes afgiftsdifference på grundlag af 150 pct., hos eller til
den afgiftspligtige. Beløbet opkræves eller tilbagebetales ef-
ter loven er trådt i kraft, jf. stk. 6.
At lovforslaget gives virkning fra fremsættelse, jf. stk. 2,
vil i denne sammenhæng være til gunst for den afgiftspligti-
ge, da den endelige registreringsafgift bliver mindre.
Det foreslås i
stk. 6,
at efter- eller tilbagebetalingskrav,
som følge af reglerne i stk. 3-5, forfalder den 29. februar
2016, jf. stk. 1. Beløbet forrentes fra forfaldsdagen efter reg-
lerne i rentelovens § 5, stk. 1, dvs. til en årlig rente, der sva-
rer til den fastsatte referencesats med et tillæg på 8 pct.
L 69 - 2015-16 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
1571561_0009.png
9
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om registreringsafgift af motorkøretøjer mv.
(registreringsafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 29 af 1. oktober 2014, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1503 af 23. december 2014 og § 24 i lov nr.
1532 af 27. december 2014, foretages følgende æn-
dring:
§ 4. - - -
Afgiften beregnes for nye køretøjer og for genop-
byggede køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter §
7, af køretøjets afgiftspligtige værdi med følgende
satser:
1) Motorcykler: 105 pct. af 8.900-24.900 kr.
(2010-niveau) og 180 pct. af resten.
2) Andre køretøjer, jf. dog §§ 5-6 a: 105 pct. af
79.000 kr. (2010-niveau) og 180 pct. af resten.
Stk. 2-12.
- - -
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2.
Loven har virkning fra og med den 20. no-
vember 2015.
Stk. 3.
For køretøjer, som anmeldes til registre-
ring i perioden fra og med den 20. november 2015
til og med den 31. december 2015, har den, der
skal svare afgift efter reglerne i registreringsaf-
giftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, krav på tilbage-
betaling af registreringsafgift. Den difference, der
opstår for køretøjer omfattet af 1. pkt., hvor der for
en del af den afgiftspligtige værdi er beregnet af-
gift med 180 pct., og hvor der efter lovforslagets §
1 alene skal beregnes afgift med 150 pct., vil blive
tilbagebetalt af SKAT til den afgiftspligtige efter
lovens ikrafttræden, jf. stk. 1. Krav om tilbagebeta-
ling af registreringsafgift kan af en køber af et kø-
retøj, som ikke selv har forestået registreringen af
1.
I
§ 4, stk. 1, nr. 1.
og
2,
ændres »180 pct.« til:
»150 pct.«.
L 69 - 2015-16 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
1571561_0010.png
10
køretøjet, alene rettes imod den afgiftspligtige for-
handler.
Stk. 4.
For køretøjer, som er afgiftsberigtiget ef-
ter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2,
hvor der er fremsat anmodning om eksportgodtgø-
relse efter reglerne i registreringsafgiftslovens §§ 7
b-d, i perioden fra og med den 20. november 2015
til og med den 31. december 2015, opkræver
SKAT det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer
omfattet af 1. pkt., hvor der er beregnet godtgørel-
se på grundlag af 180 pct., og hvor der efter lovfor-
slagets § 1 alene skal beregnes godtgørelse på
grundlag af 150 pct., hos den afgiftspligtige efter
lovens ikrafttræden, jf. stk. 1.
Stk. 5.
For køretøjer, som er afgiftsberigtiget ef-
ter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1 og 2,
og hvoraf der sker beregning af afgiftsdifferencer
efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3
b, stk. 7, i perioden fra og med den 20. november
2015 til og med den 31. december 2015, opkræver
eller tilbagebetaler SKAT det forskelsbeløb, der
opstår for køretøjer omfattet af 1. pkt., hvor der er
beregnet afgiftsdifference på grundlag af 180 pct.,
og hvor der efter lovforslagets § 1 alene skal be-
regnes afgiftsdifference på grundlag af 150 pct.,
hos eller til den afgiftspligtige efter lovens ikraft-
træden, jf. stk. 1.
Stk. 6.
Efter- og tilbagebetalingskrav som følge
af stk. 3-5 forfalder den 29. februar 2016, jf. stk. 1,
og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i ren-
telovens § 5, stk. 1.