Det her er et forslag, som er en del af finansloven mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative, så derfor kan vi jo i Dansk Folkeparti støtte lovforslaget.
Det handler om, at man vil nedsætte registreringsafgiften på personbiler og motorcykler.
Vi har jo et meget højt afgiftssystem for biler og motorcykler, faktisk blandt verdens højeste, i og med at vi har en afgift på 180 pct., som jo så nu foreslås sat ned til 150 pct., som jo stadig væk internationalt set er højt, men dog lidt mindre end 180 pct.
Det skal ses som en hjælp til børnefamilierne, som nu med den her afgiftssænkelse får bedre råd til at købe en bedre og mere sikker bil, og det synes vi egentlig er ganske sympatisk.
Man skal have med, at langt størstedelen af de biler, som bliver solgt i Danmark, ligger omkring den her målgruppe.
Vi har dog set det sidste par år, at rigtig mange har købt de her mikrobiler, og man må forvente, at flere af dem nu vil købe de her mellemklassebiler, som jo typisk er mere sikre.
Så kan jeg forstå på venstrefløjen, både den socialdemokratiske ordfører, og hvad jeg har set i medierne, at venstrefløjen synes, at det her er rigtig socialt skævt, at det altså skulle være meget skævt, at man procentvis sætter en bils afgift ned for alle.
Men det er jo netop det, der ligger i procentregning.
Den, der køber den dyreste bil, betaler den højeste afgift, og det vil han så også gøre, efter det her lovforslag bliver vedtaget.
Skulle man følge den logik med, at det altid er socialt skævt, hvis man sænker en afgift, som er en procentsats, hvad var det så med elbilerne, som man jo fra venstrefløjen helt ville afgiftsfritage?
Det må virkelig være socialt skævt, for så ville Teslaen jo være højt afgiftsbelagt, men nu sparer man jo en uhyggelig masse afgifter i forhold til en VW e-up, hvor der ikke er ret meget afgift.
Sådan er procentregning jo, nemlig at man procentvis får en større rabat af en dyrere vare, end man gør af en billigere vare.
Man kunne også vende den om og sige, at logikken jo også må gælde den anden vej så.
Nu siges det, at det her er socialt skævt, men havde det været socialt afbalanceret, hvis man havde sat afgiften op til f.eks.
250 pct.?
Så er det rigtigt, at dem, der har købt de dyre biler, kommer til at betale meget mere, men det gør alle andre jo også, men det må så logisk være meget mere socialt rigtigt, når det er socialt skævt, at man sænker en afgift.
Jeg synes, det er en underlig måde, man fra venstrefløjen vil argumentere imod det her.
Man kunne også vende den om og sige:
Hvad så med kommuneskatten?
Hvis man satte den ned med 1 pct., ville ham, der tjener flest penge, selvfølgelig få mest ud af det, fordi det er en procentsats.
Eller hvad hvis man bare sænkede bundskatten?
Så ville den, der tjener flest penge, jo også få mest ud af det.
Det behøver jo ikke nødvendigvis være socialt skævt.
Det er i hvert fald svært at gøre ret meget ved vores markedssystem i Danmark, hvis det er den måde, man skal argumentere på.
Så må man også bare kigge på, hvad der er af afgifter på biler i andre lande.
Der har de altså stadig væk lavere afgifter, end vi har i Danmark, og derfor er den måde, vi beskatter vores biler på, måske ikke så social skæv.
Vi kan sådan set i Dansk Folkeparti godt unde børnefamilierne at få en mere sikker bil, for det er det, det her handler om.
Det her handler ikke om Porsche og Lamborghini, som der bliver solgt ret få af i Danmark, men om mellemklassebiler, som der altså bliver solgt rigtig mange af i Danmark.
De bliver nu lidt billigere og derved er der altså et større incitament til, at også børnefamilierne kan få en lidt bedre og sikrere bil, og det synes vi sådan set er positivt nok.
Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at det her er en del, Liberal Alliance har bragt med ind i finansloven, og kunne vi i Dansk Folkeparti selv have bestemt, hvordan det skulle være, havde vi sådan set gerne set, at man havde brugt det her provenu på en generel omlægning af bilafgifterne, som jeg også kan forstå mange andre partier i Folketinget gerne ville gøre, for jeg tror, det ville være nemmere at lave en omlægning af bilafgifterne, hvis man havde noget provenu, man kunne putte ind i det arbejde og derved også gøre det lettere.
Men sådan er det jo, når der er finanslovsforhandlinger, så giver man nogle ting og man tager nogle ting, og der er det jo Liberal Alliance, må man sige, der har krævet, at det skulle være den her model, og det er det jo så blevet.
Det sidste, jeg vil nævne, som også den foregående ordfører nævnte, er, at der er en anden positiv effekt ved det her lovforslag, og det er, at der er en øget arbejdsudbudseffekt på 700 personer, som jo trods alt også er positivt.
Dansk Folkeparti er en aftalepart i den her aftale, og derfor støtter vi naturligvis lovforslaget.