Dato: 16. februar 2016
DNs kommentarer til "Miljørapport for Forslag til plan om ændrede gødsk-
ningsnormer" i relation til marine natura 2000 områder og habitatdirektivets
artikel 6
Konklusion
Miljørapporten bygger på
forventninger
om realisering af kompenserende tiltag igennem mulig
indgåelse af aftaler med lodsejere. Der foreligger dermed ikke dokumentation for realisering af
de påtænkte kompenserende indsatser.
Indsatserne er endvidere i juridisk forstand, i forhold til habitatdirektivet, "kompenserende" og
ikke "afværgende".
Der er derfor ikke med Miljørapporten grundlag for at vedtage lovforslaget om ændrede gød-
skningsnormer, indenfor rammerne af habitatdirektivets artikel 6.3.
DN henviser til EU Kommissionens dom i sag C-521/12, jf. afsnit nedenfor.
DNs vurderinger
Som grundlag for vores konklusion ligger følgende 3 vurderinger:
1. De såkaldte "afværgeforanstaltninger" er i forhold til habitatdirektivet "kompen-
serende foranstaltninger"
Den øgede næringsstofbelastning, som følger af ændringen af gødskningsnormen, forudsættes
"modsvaret" af indsatser på andre områder. Det fremgår gennemgående af hele rapporten,
herunder disse afsnit;
"I regeringens plan indgår, at den isolerede miljøpåvirkning som følge af øget gødskning til dels imødegås af en
række modsatrettede effekter, herunder væsentligst effekten fra andre, allerede vedtagne initiativer såsom øko-
logi, vådområdeindsatser, udvikling i landbrugsarealet"
"Miljøvurderingen i forhold til natur er baseret på forudsætningen om, at effekterne af ændrede kvælstofnor-
mer i form af evt. øget udvaskning til overfladevand og grundvand, herunder til Natura 2000-områder,
vil
blive modsvaret
af afværgeforanstaltninger i forbindelse med udmøntning af ændringen".
"Mertilførslen af kvælstof til kystvande og nitrat til grundvand håndteres fra 2017 igennem igangsættelse af
frivillige
kollektive kvælstofreducerende indsatser i form af yderligere vådområder, minivådområder og skov-
rejsning. Indsatserne rettes mod de kystområder, hvor der er risiko for tilbagegang i vandmiljøet, samt hvor
der er et indsatsbehov efter 2021. Etableringen af kollektive virkemidler vil ske løbende frem mod 2021. Rege-
ringen vil søge at målrette den del af den kollektive indsats, der iværksættes allerede i 2016, på de vandområ-
der, hvor der efter modregning af baseline og MFO vil ske en mertilførsel"
Flere relevante afsnit fremgår markeret i bilag nedenfor.