Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 68 Bilag 13
Offentligt
1601044_0001.png
Ledelsessekretariatet
Rådhuset, 8100 Aarhus C
Til NaturErhvervsstyrelsen
16. februar 2016
Side 1 af 3
Vedlagt er Aarhus Kommunes høringssvar i forbindelse med ændring af
gødningsnormen.
Det er Aarhus Kommunes opfattelse, at det foreliggende materiale for hørin-
gen ikke er fyldestgørende, så konsekvenser for miljø og for borgernes øko-
nomi ikke er klare. Inden der på Christiansborg træffes endelig politisk be-
slutning er det herfra anbefalingen, at kvalitetssikre oplysningerne samt
medtage de overvejelser, vi herfra peger på i høringssvaret. Her har vi ek-
sempelvis beskrevet konsekvenserne i forhold til beskyttelse af vores grund-
vand. For Aarhus Kommune samt for Samsø Kommune, som vi bistår som
led i det forpligtende samarbejde efter kommunalreformen, er såvel de mil-
jømæssige som de økonomiske konsekvenser overraskende negative.
Aarhus Kommune er for det første bekymret for de miljømæssige konse-
kvenser. Effekten af den ændrede gødskningsnorm estimeres i landbrugsaf-
talen ved en seriekobling af udelukkende optimistiske skøn. Aarhus Kom-
munes gennemgang af høringsmaterialet viser, at den anførte merbelastning
med kvælstof er undervurderet. Dette betyder, at forslaget er til mere skade
for vandmiljøet i Danmark end angivet. Dette har vi i detaljer redegjort for
sidst i høringssvaret. Desuden er det et miljømæssigt problem, at land-
brugsaftalen lægger op til, at grundvandet i nitratfølsomme områder udsæt-
tes for mere gødning. Vi har i Danmark netop gennemført en kortlægning af,
hvor grundvandet er sårbart for nitrat. Kortlægningen mv. for 2,7 milliarder
kr. er finansieret af vandforbrugerne. Denne viden skal vi naturligvis anven-
de i den aktuelle situation i stedet for her og nu at tillade yderligere gødsk-
ning i disse områder. Det er under alle omstændigheder et problem, at den
nødvendige beskyttelse skal ske via indsatsplaner, fordi den praktiske erfa-
ring med disse er, at de tager meget lang tid at implementere. Desuden kan
man forvente, at man i nogle sårbare områder ikke ser et aktuelt behov for at
gennemføre den nødvendige beskyttelse eller ganske enkelt ikke har øko-
nomi til det, jævnfør næste afsnit. Grundvandet i de nitratfølsomme områder,
hvor der på sigt kommer en indsatsplan med beskyttelse mod nitrat, udsæt-
tes derfor i en længere årrække for en for høj nitratbelastning. I de øvrige
sårbare områder risikerer vi, at der slet ikke sker en beskyttelse mod mere
nitrat, hvorved grundvandsressourcen tager varig skade til ulempe for kom-
mende generationer.
Aarhus Kommune ønsker for det andet at pege på vigtige økonomiske kon-
sekvenser af den ændrede gødskningsnorm – konsekvenser der ikke er
TEKNIK OG MILJØ
Ledelsessekretariatet
Aarhus Kommune
Ledelsessekretariatet
Rådhuset
8100 Aarhus C
Telefon: 89 40 20 00
Direkte telefon: 20 45 23 37
E-mail:
[email protected]
Direkte e-mail:
[email protected]
www.aarhus.dk
Sag: 16/009369-3
Sagsbehandler:
Frede Markussen
L 68 - 2015-16 - Bilag 13: Høringssvar fra SMV-høringen, fra miljø- og fødevareministeren
1601044_0002.png
redegjort for i høringsmaterialet. Merudgifter til vandforbrugerne vil i nogle
dele af Danmark stige markant. Borgerne i Aarhus og i mange andre kom-
muner vil opleve stigende vandpriser. Dette fordi nogle landmænd skal have
erstatning for at undlade den merbelastning af vandmiljøet, som den ændre-
de gødskningsnorm åbner mulighed for. Det vil sige, at kommunerne må via
vandselskaberne kompensere landmændene økonomisk for at sikre, at de
fremover ikke gøder
mere
(altså ikke mindre) end de gør i dag. Ikke mindst i
de dele af landet, hvor nitratfølsomme områder kombineres med et lille antal
forbrugere, kan det blive meget dyrt for de pågældende - som f.eks. på
Samsø. Rulles disse konsekvenser ud over de dele af Danmark, der ram-
mes af mere gødning, vil der skulle overføres meget store pengebeløb fra
borgerne til landbruget pga. denne ændring. Når udgiften lægges over på
vandforbrugerne, skal finansieringen ikke hentes på finansloven. Det bety-
der, at det ser ud som om, at lovændringen ikke koster noget at gennemfø-
re. Men da forbrugere skal betale, bliver der tale om en indirekte skat. Vel at
mærke en skat, som rammer socialt skævt, fordi alle betaler det samme for
vandet uafhængig af indtægt, modsat almindelig skat, som er reguleret efter
indkomsternes størrelse. De lavtlønnede kommer til at betale forholdsvis
mest for denne lov. Aarhus Kommune ser ingen grund til at udelade merud-
giften for vandforbrugeren fra den politiske behandling af forslaget om mere
gødskning.
For det tredje finder Aarhus Kommune det problematisk, at baggrundsnota-
ter og tekniske rapporter til høringen ikke var tilgængelige, da NaturErhverv-
styrelsen sendte materialet i offentlig høring. De første uger af høringsperio-
den har dermed været forgæves, og Aarhus Kommune opfordrer til, at hø-
ringen går om eller i det mindske forlænges. Manglerne i høringsmaterialet
og den øjensynligt ulige adgang til materialet udgør et demokratisk problem,
og gør naturligvis, at vi og andre høringsberettigede har haft ringere betin-
gelser end ønskeligt for at kunne indgive kvalificerede høringsbidrag.
Med venlig hilsen
Kristian Würtz
Rådmand for Teknik og Miljø
Tlf.: 8940 2331 / 4043 1213
E-mail:
[email protected]
16. februar 2016
Side 2 af 3
L 68 - 2015-16 - Bilag 13: Høringssvar fra SMV-høringen, fra miljø- og fødevareministeren
16. februar 2016
Side 3 af 3
Med venlig hilsen