Aarhus Kommune, Vandmiljø og landbrug
Grøndalsvej 1C, Postboks 4049, 8260 Viby J
NaturErhvervstyrelsen, att.: Peter Byrial Dalsgaard
J.nr. 16/007617
17. februar 2016
Aarhus Kommunes høringssvar i forbindelse med offentlig høring vedr.
ændring af gødskningsnormen
Samlet giver høringsmaterialet et billede af et hastigt forløb, hvor omkostningerne for borgerne og skader
på miljøet i nogle tilfælde enten ikke er beskrevne eller hvor de er undervurderede, ligesom der
tilsyneladende mangler koordinering med love og formål indenfor vandsektoren.
Grundlaget for høringen har tilsyneladende ikke været på plads ved høringsperiodens officielle start, og en
anmodning om aktindsigt har været forgæves langt ind i høringsperioden, så myndigheder og andre parter
har været afskåret fra det nødvendige materiale. Dette til trods for, at en enkelt interesseorganisation har
haft materialet i hele perioden. Der er således to demokratiske problemer heri. Høringen bør gå om eller
forlænges.
Forslaget om en ændret gødningsnorm vil skabe store problemer for miljøet. Effekten af den ændrede
gødskningsnorm estimeres i landbrugsaftalen ved en seriekobling af udelukkende optimistiske skøn.
Aarhus Kommunes gennemgang af høringsmaterialet viser, at den anførte merbelastning med kvælstof er
undervurderet. Dette betyder, at forslaget er til mere skade for vandmiljøet i Danmark end angivet. Dette
har vi i detaljer redegjort for sidst i dette høringssvar.
Aarhus Kommune har på den korte tid, som den amputerede høringsperiode har tilladt, lavet beregninger
over konsekvenserne alene i forhold til beskyttelse af vores grundvand. For Aarhus Kommune samt for
Samsø Kommune, som vi bistår som led i det forpligtigende samarbejde efter kommunalreformen, er
konsekvenserne overraskende store. En varig rådighedsindskrænkning i form af en engangserstatning, vil
således kunne løbe op i mellem 27,5 – 95,0 millioner kr. for borgere i Aarhus Kommune og 7,5 - 25,0
millioner for Samsø Kommune (beregnet som 25 års erstatning).
Merudgifter til vandforbrugerne kan stige markant. Ikke mindst i de tilfælde, hvor et stort indsatsbehov
kombineres med et lille antal forbrugere, som f.eks. på Samsø. Rulles disse konsekvenser ud over de dele af
Danmark, der rammes af mere gødning, vil der skulle overføres milliardbeløb fra borgerne til landbruget
pga. denne ændring. Desuden rammer de forøgede omkostninger socialt skævt i samfundet, da alle
husstande uanset indkomst har behov for vandet.
Den betragtelige stigning af vandprisen for de mange borgere, der er så ”uheldige” at bo i sårbare
indvindingsområder, indgår ikke umiddelbart af høringsmaterialet. Aarhus Kommune ser ingen grund til at
udelade merudgiften for vandforbrugeren fra den politiske behandling af lovforslaget til gødskningslov, der
bemyndiger Ministeren til at indlede afviklingen af de reducerede kvælstofnormer, som det gøres netop nu.
1