Dato: 22. oktober 2015
Til: NaturErhvervstyrelsen
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Høringssvar til udkast til lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gød-
ning og plantedække,
j. nr. 15-0121-000025
.
NaturErhvervstyrelsen har den 24. september sendt udkast til ovennævnte lov i høring. Dan-
marks Naturfredningsforening (DN) har følgende bemærkninger:
Det fremgår af bemærkningerne til høringsudkastet, at formålet med ændringen er at
bemyndige ministeren til at påbegynde en gradvis udfasning af reduktionen af afgrødernes
kvælstofnormer.
Den generelle normreduktion har været et af de væsentligste virkemidler til at forbedre
tilstanden af vandmiljøet og grundvandet, og dermed opfylde både nationale målsætninger og
internationale forpligtigelser.
Vi finder det derfor nødvendigt at mane til besindighed, så man ikke erstatter et virkemiddel,
som dokumenteret har givet meget positive resultater, med virkemidler, som har en usikker
effekt, eller hvor effekten er tidsmæssigt forskudt og dermed først kommer i løbet af en år-
række. Det er tydeligt, at de nuværende regler for anvendelse af både kunstgødning og hus-
dyrgødning har haft en generel positiv effekt på nitratindholdet i det danske grundvand som i
vandmiljøet i øvrigt. Nitratindholdet falder med få undtagelser og er langt de fleste steder
under grænseværdierne for grundvandet. Vandmiljøet er langsomt i bedring i flere fjorde og
kystområder.
Hvis denne positive udvikling for grundvandsbeskyttelsen ikke skal sættes over styr, skal de
virkemidler, som skal erstatte de nuværende kvælstofnormer, nødvendigvis fortsat placeres på
selve dyrkningsfladen. Det gælder i øvrigt også i forhold til overfladevande, jf. nedenfor.
For ikke at være er i strid med Nitratdirektivets artikel 1a skal ethvert tiltag, som medfører
stigende nitratindhold i grundvandet, modsvares af tiltag, der sikrer, at nitratindholdet i
grundvandet ikke stiger.
Derfor mener vi, at det er en forudsætning, at der mindst samtidig med en evt. lempelse af
gødningsnormerne skal etableres en regulering af landbrugets anvendelse af kvælstof i de ni-
tratfølsomme indvindingsområder (NFI), som er mindst lige så effektiv som den nuværende
regulering af udvaskningen fra markerne. I de NFI, hvor der endnu ikke foreligger en indsats-
plan og/eller er gennemført en sådan, er det yderligere nødvendigt at opgøre, hvilke yderligere
økonomiske omkostninger, de ændrede kvælstofnormer vil afstedkomme. I den sammenhæng
skal det også opgøres hvem, der pålægges disse omkostninger.