Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 68 Bilag 1
Offentligt
1571456_0001.png
DANVA
Dansk Vand- og
Spildevandsforening
Miljø- og Fødevareministeriet
NaturErhversvstyrelsen
Skanderborg, den 20. oktober 2015
cv
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plante-
dække (S.nr. 15-0121-000025)
Det største tilbageslag for grundvandsbeskyttelsen de sidste tyve år
Lovforslaget vil have væsentlige konsekvenser for den fremtidige vandindvinding i Danmark. For forbrugerne
og erhvervslivet vil det betyde kraftige stigninger i vandprisen, fordi vandselskaberne skal finde nye kilde-
pladser og indgå flere aftaler om kompenserende tiltag for at beskytte grundvandet.
Lovforslaget lægger op til voldsomme ændringer af den hidtidige regulering og der burde derfor være lavet
grundige analyser af konsekvenserne af loven. Desværre mangler disse analyser på flere områder i hø-
ringsmaterialet. Der er bla. ikke i tilstrækkeligt grad redegjort for konsekvenser for grundvandet og for dansk
drikkevandsforsyning. Derudover er det ikke analyseret, hvilke økonomiske konsekvenser lovforslaget vil ha-
ve for forbrugerne og for erhvervslivet som følge af stigende vandpriser. Det er heller ikke tilstrækkeligt ana-
lyseret, hvilke miljømæssige konsekvenser, der følger af loven, idet det blot forudsættes at vores EU-retlige
forpligtelser overholdes.
Konsekvenser for drikkevandsbeskyttelse
I store dele af landet har man tidligere haft store problemer med nitrat i grundvandet, og mange vandværker
måtte lukke boringer eller hele vandværket på grund af uacceptabelt højt indhold af nitrat. En meget stor ind-
sats for dels at finde uforurenede ressourcer dels for at beskytte og nedbringe indholdet af nitrat i nitratføl-
somme området har gjort, at truslen mod drikkevandet er aftaget. Vi frygter, at disse forbedringer med det
fremsendte forslag vil være i akut fare, og med dem meget store samfundsinvesteringer i rent drikkevand.
For at beskytte grundvandet mod forurening med nitrat indgås der allerede mange steder aftaler med land-
bruget om mod betaling at nedsætte tildelingen af kvælstof til afgrøderne. Med den ændrede norm vil land-
bruget kunne hævde, at de vil lide et større tab ved indgåelse af aftaler, hvilket vil medføre højere erstatnin-
ger til erhvervet og dermed en højere vandpris.
Side 1 af 3
Vandhuset
Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
Tlf.nr.: 7021 0055
Fax: 7021 0056
[email protected]
www.danva.dk
L 68 - 2015-16 - Bilag 1: høringssvar samt høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1571456_0002.png
Uheldigvis stopper omkostningerne ikke her. Mere alvorligt er, at der med en højere gødningsnorm vil være
behov for at indgå aftaler på langt større arealer end i dag, da den samlede udvaskning af kvælstof vil stige
væsentligt og dermed bringe flere drikkevandsressourcer i fare.
Endeligt vil det også betyde, at der vil blive behov for at udvide den planlagte grundvandskortlægning, da der
vil blive langt flere nitratfølsomme indvindingsområder, der skal kortlægges og udarbejdes indsatsplaner for.
Det vil derfor være nødvendigt enten at øge afgiften til grundvandskortlægning eller at skaffe anden finansie-
ring til disse meget udgiftskrævende aktiviteter.
Konsekvenser for det øvrige vandmiljø
Med den øgede anvendelse af kvælstof vil det øvrige vandmiljø også blive hårdt ramt – dels via overfladeaf-
strømning dels via grundvand med forhøjet indhold af nitrat. Det nævnes i forslaget, at der skal udarbejdes
kompenserende tiltag for den øgede udvaskning, men der foreligger på nuværende tidspunkt end ikke for-
slag til disse, og det virker derfor meget urealistisk, at der skulle være alternativer på plads samtidig med den
øgede udvaskning af kvælstof til vandmiljøet.
For forbrugerne og det øvrige erhvervsliv kan man frygte, at vandprisen som følge af brug af ikke-
costeffektive virkemidler vil blive kraftigt stigende, da de mest cost-effektive virkemidler ikke vil blive taget i
anvendelse. Hertil kommer, at ophævelse af randzonerne også medvirker til at effektive virkemidler ikke
længere kan bruges til at reducere udvaskning til vandmiljøet, hvorved samfundet bliver nødt til at bruge
langt dyrere metoder til at fjerne næringsstofbelastningen i vandmiljøet, og at klimatiltag også fordyres. Når
der er ekstremnedbør er et af de vigtigste virkemidler til sikring af byer og infrastrukturer vandtilbageholdelse
i oplandet. Denne indsats bliver dyrere og vanskeligere, når der kan dyrkes i randzonerne – det vil blive svæ-
rere at finde steder, som kan oversvømmes uden konsekvenser, og dyrere at lave aftalerne herom.
Forholdet til EU-lovgivningen
Det fremsatte forslag er på flere punkter er i klar modstrid med EU-lovgivningen.
Først og fremmest mener vi ikke, at man med dette forslag kan leve op til reglerne i Vandrammedirektivet om
at opnå god tilstand i vandmiljøet. Som nævnt i høringsmaterialet så fastslår EU-domstolens afgørelse C-
461/13, at medlemsstaterne skal forhindre forringelser i vandmiljøet, og at såfremt en enkelt parameter for-
ringes et niveau, så vil det være i strid med direktivet, mens en forringelse indenfor et niveau ikke i sig selv
vil være i strid med direktivet. Det fremgår dog også af dommen, at hvis tilstanden i en vandforekomst er i la-
veste niveau, så er enhver forringelse direktivstridigt. Af dette må følge, at hvis en grundvandsforekomst ikke
er i god tilstand, så vil enhver forringelse i forhold til nitratkoncentrationen være i strid med direktivet.
Det anføres, at der kan opnås fristforlængelse i forhold til opnåelse af målene om god tilstand, og at man så
kan nøjes med mindre og gradvise forbedringer. Det kræver dog, at betingelserne for fristforlængelse er til
stede. Direktivet fastslår, at enten skal naturlige eller tekniske forhold umuliggøre opnåelse af god tilstand
indenfor planperioden eller også skal der være uforholdsmæssigt store omkostninger forbundet med en ret-
tidig forbedring af vandforekomstens tilstand. Sidstnævnte fristforlængelse kræver en økonomisk analyse for
hver enkelt forekomst og kan derfor ikke bruges generelt. Der er derfor et klart problem i forhold til målopfyl-
delsen.
Side 2 af 3
L 68 - 2015-16 - Bilag 1: høringssvar samt høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1571456_0003.png
Det anføres i høringsmaterialet, at grundvandet skal have et indhold af nitrat, der ikke overstiger 50 mg/l for
at overholde kravene til god kemisk kvalitet, men mange grundvandsafhængige overfladevandforekomster
kan ikke opretholde god økologisk tilstand selv om kravene til drikkevand er overholdt i grundvandet. I så-
danne tilfælde vil grundvandsforekomsten ikke have god kemisk tilstand. Flere grundvandsforekomster vil
derfor med forhøjede gødningsnormer være i fare for ikke længere at have god kemisk tilstand, hvilket vil
være en overtrædelse af direktivet.
Endeligt, så kræver direktivet, at der anvendes cost-effektive virkemidler til at nå de opsatte mål. Som oven-
for nævnt, så strider forslaget mod dette.
Carl-Emil Larsen
Claus Vangsgård
Side 3 af 3