Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 68 Bilag 1
Offentligt
1571455_0001.png
København den 22. oktober 2015
Det Økologiske Råds høringssvar til udkast til forslag til lov om
ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække (Justering af reglerne om kvælstofnormer).
Resumé:
Det Økologiske Råd finder ikke, at sammenhængen mellem problemer med bage-
kvalitet og foder-kvalitet i dansk hvede hænger éntydigt sammen med de reducerede
kvælstofnormer. Dermed synes lovforslagets formål primært at være øgede udbytter
og den deraf øgede indtjening. Der vil være betydelige og uacceptable miljømæssige
skadevirkninger, hvis forslaget gennemføres, og det vil medføre store omkostninger at
neutralise disse skader. Det er ikke godtgjort, at merindtjening ved højere udbytter
kan modsvare disse omkostninger. Dermed smuldrer hele grundlaget for lovforslaget,
som bør trækkes tilbage.
Bæredygtig udvikling bør aldrig underlægges økonomisk vækst, men bør være en
forudsætning for denne. Og at ”forureneren betaler-princippet” bør være gældende, også ifm
udgifter til at gennemføre kompenserende miljøindsatser.
DØR bakker helt op om Natur- og Landbrugskommissionens anbefaling om en målrettet
regulering - også om åbning for en lempelse af eksisterende generel regulering i takt med
indførelsen af den målrettede regulering. Men NLK-anbefalingen forudsætter, at eksisterende
regulering ikke afvikles før ny regulering er udviklet og klar til implementering. Med dette
lovforslag vil regeringen netop lempe gødningsreguleringen, inden et nyt reguleringsregime
kan være udviklet og på plads.
Der er betydelige miljømæssige konsekvenser ved ophævelse af loven, både i relation til
kvælstof, fosfor, natur, klima og pesticider. Disse konsekvenser er imidlertid ikke angivet i
høringsudkastet. Vi må derfor henholde os til Miljøministeriets beregninger, som viser, at
planen vil øge kvælstofudledningen med omkring 10.000 tons årligt. En øget
kvælstofudledning af denne størrelsesorden vil ikke alene betyde tab af de investeringer, der
er foretaget, men også gøre det betydeligt mere omkostningsfuldt efterfølgende at nå målene.
Det er ikke godtgjort, at tilførsel af den ekstra mængde kvælstof holdes inden for Danmarks
EU-retlige forpligtelser i forhold til miljø, natur, overfladevand og grundvand. I henhold til EU-
direktiverne er staten forpligtiget til en indsats, som sikrer en forbedring af tilstanden,
samtidig med at der ikke sker forringelser af tilstanden. Det Økologiske Råd finder det
godtgjort, at der netop sker sådanne forringelser i alle recipienter, hvorfor forringelserne skal
følges af en fuld og samtidig kompensation. Denne problematik bør afprøves ved en
henvendelse til Kommissionen før lovens vedtagelse.
I forslag til ændring af Landdistriktsprogrammet 2014-2020, som er i høring parallelt med
denne høring, er der ikke øremærket aktiviteter til kompensation for den øgede tilførsel af
gødning.
L 68 - 2015-16 - Bilag 1: høringssvar samt høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1571455_0002.png
Baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget vil bemyndige Miljø- og Fødevareministeren til at påbegynde en gradvis
udfasning af reduktionen af afgrødernes kvælstofnormer. Det sker parallelt med, at en række
andre lovforslag også er i høring. Samlet set er det hensigten at gennemføre Blå bloks 16-
punktplan, således som denne indgår i fødevare- og landbrugspakken i Regeringsgrundlaget.
Regeringens grundlæggende hensigt med lovændringen er grundlæggende som skrevet i
høringsudkastet: ”Af
regeringsgrundlaget fremgår, at natur og miljø skal gives videre til de
kommende generationer i god stand, men at det er en forudsætning herfor, at der skabes vækst,
job og velfærd.”
DØR mener i modsætning hertil, at bæredygtig udvikling aldrig må underlægges økonomisk
vækst, men bør være en forudsætning for denne. Vi finder dog, at der er adskillige muligheder
for at forene de to hensyn, idet man ikke behøver at øge miljø- og klimabelastningen for at
skabe beskæftigelse i landbruget
1
. Samtidig er de foreslåede miljøforringelser i strid med en
række af EU’s natur- og miljødirektiver – se senere.
Regeringens hensigt er endvidere, at imødegå landbrugets ønsker om dels at afhjælpe
problemerne med kvaliteten af dansk hvede, dels at øge udbytterne generelt.
Vedr. kvalitet af brødkorn
Mht. bagekvaliteten i kornet er der tale om ret komplekse sammenhænge. Indholdet af
protein i korn har været faldende gennem mange år - det vurderes, at der er tale om en
reduktion på ca. 2.4 % siden begyndelsen af 1990erne. Faldet skal imidlertid tilskrives en
række faktorer – og altså ikke kun normreduktionen. Øvrige medvirkende faktorer er nye
højtydende sorter, lovpligtig dyrkning af efterafgrøder, øget udbredelse af hvede efter hvede
dyrkning samt krav om bedre udnyttelse af kvælstoffet i gødningen
2
.
Landbruget har fokuseret meget på konsekvenserne for dansk korneksport af det lavere
protein indhold i dansk hvede. Men eksport af korn udgør kun en meget lille del i forhold til
vores store import af dyrefoder.
Landmændene kan søge kompensation til ekstra gødskning i forbindelse med dyrkning af
specifikke typer af brødhvede. Den såkaldte brødhvedeordning muliggør ekstra gødskning på
mellem 33 og 85 kg N/ha – afhængig af bl.a. jordtype og udbytte. Ordningen rækker til
maksimalt 39.712 ha, men i august var der indkommet ansøgninger svarende til et samlet
areal på 80.072 ha. Ordningen giver derfor i 2015 ikke mulighed for at få kompensation for al
den planlagte hvededyrkning
3
.
En anden løsning er at dyrke specielle kornsorter med gode bage-egenskaber, typisk ældre
sorter, hvis udbytte er lavere end den konventionelle hvede. Forædlingen af hvede har ikke
tilgodeset dette aspekt i tilstrækkelig grad. En løsning på brødhvedeproblemet kan således
Som påvist af Det Økologiske Råd, Københavns Universitet og Århus Universitet i vores fælles projekt
Fremtidens Landbrug – se www.fremtidenslandbrug.dk
2
Olesen J.E. (2015), Faldende proteinindhold i korn, læserbrev Effektivt Landbrug
3
Brødhvedeordning – høst 2016
https://www.landbrugsinfo.dk/planteavl/afgroeder/korn/vinterhvede/broedhvede/sider/startside.aspx
1
-
2
-
L 68 - 2015-16 - Bilag 1: høringssvar samt høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1571455_0003.png
være at sigte mod en niche-produktion af hvede, der matcher kvalitets kravene i et marked,
der må formodes at kunne trække højere priser end hvede til dyrefoder.
Samtidig er der også tegn på, at problemet overvurderes. Ifølge biologi-lektor ved
Københavns Universitet Hans Henrik Bruun (Altinget 17. oktober) modsiger centrale aktører i
branchen påstanden om den danske brødhvedes ringe kvalitet. Direktør for A/S Valsemøllen
Niels Brinch-Nielsen har således peget på, at dansk brødhvede, produceret under den
nuværende lov, generelt holder en fremragende kvalitet, og at langt det meste af hans
virksomheds melproduktion stammer fra danske marker.
Vedr. kvalitet af foderkorn
Hovedparten af den danske hvede anvendes som foder til svin. I denne sammenhæng er det
væsentligt, at aminosyre-sammensætningen i hveden og dermed proteinets kvalitet påvirkes
af protein niveauet.
Slagtesvinene udnytter typisk kun 39-45 % af det protein, der er i foderet. Resten udskilles i
gødningen eller urinen med betragtelige negative miljøeffekter til følge. Det er derfor lige så
væsentligt at have proteinets fordøjelighed som dets mængde for øje, når man skal vurdere
ændringer i proteinindhold. Såvel overskud som underskud af enkelte aminosyrer kan
reducere udnyttelsen af protein. Betydningen af at have den rette balance mellem
aminosyrerne er baggrunden for foderoptimering ved tilsætning af enkelte aminosyrer.
Hyppigst er det lysin, methionin, treonin og tryptofan, der er begrænsende. Disse aminosyrer
er alle kommercielt tilgængelige og udnyttes allerede i dag i vid udstrækning af
konventionelle svineproducenter, som derved både optimerer foderudnyttelsen og
nedbringer miljøbelastningen
4
.
Økologiske svineproducenter fodrer med hele fodermidler og benytter sig ikke af tilsætning af
enkelte aminosyrer. Men også disse har fokus på at optimere udnyttelsen af foderets
proteinindhold. Der arbejdes således på udvikling af forskellige fermenterede produkter, som
kan bidrage til en forbedret aminosyresammensætning af forskellige fodertyper, også med
sigte på at øge andelen af dansk produceret foder.
Det skal i denne forbindelse nævnes, at der i disse år arbejdes intensivt på udvikling af græs-
eller kløverbaseret proteinfoder, som formentlig vil kunne lede til fodertyper med en større
protein tilgængelighed end gængse fodertyper.
Der er behov for at sortsudviklingen af hvedesorterne også fokuserer på proteinholdet. Hidtil
har man fokuseret på kulhydratrige sorter – idet man har kompenseret det lave
aminosyreindhold ved tilsætning af kunstige produkter, samt tilvejebragt den rette
sammensætning af foderet via import af soja.
Øgning af udbytter
På baggrund af ovenstående vurderer DØR ikke, at en faglig argumentation for en lempelse af
N-normerne baseret på bage kvalitet og kvalitet af foder er holdbar. Dermed bliver det
primært et spørgsmål om udbytternes størrelse og dermed muligheden for merindtjening. I
4
Sloth N.M. (2013) Protein og aminosyrer Videncenter for svineproduktion
-
3
-
L 68 - 2015-16 - Bilag 1: høringssvar samt høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1571455_0004.png
denne sammenhæng er det nødvendigt også at inddrage de miljømæssige konsekvenser ved
en øgning af gødningstilførslen og de miljøomkostninger, der er forbundet med en
neutralisering af skadevirkningerne. Det er ikke godtgjort, at merindtjening ved højere
udbytter kan modsvare disse omkostninger. Dermed smuldrer hele grundlaget for
lovforslaget, som bør trækkes tilbage.
Kvælstofnormernes indplacering i miljøreguleringen
Kvælstofnormerne og krav til gødningsregnskaber blev indført allerede i 1991 som et led i
Handlingsplan for en bæredygtig udvikling i landbruget. Indsatsen blev i 1998 skærpet i
Vandmiljøplan II med en nedsættelse af kvælstofnormerne med 10 pct. i forhold til det
økonomiske optimum. Normerne blev – med tekniske justeringer – fastholdt i Vandmiljøplan
III i 2004 og igen i Grøn Vækst-aftalen i 2009. Hermed indgår kvælstofnormerne som et af de
mest betydningsfulde elementer i Danmarks implementering af en række EU-direktiver – især
Nitratdirektivet og Vandrammedirektivet.
Allerede i forbindelse med forarbejdet til Vandmiljøplan III i 2003 og igen ved Grøn Vækst-
aftalen i 2009 var der bred konsensus om, at regulering ved generelle virkemidler ikke
længere var hensigtsmæssig, og at en kommende regulering burde være mere målrettet. Dette
synspunkt blev senere forstærket via anbefalingen om målrettet regulering fra Natur- og
Landbrugskommissionen.
Sidstnævnte anbefaling åbnede for en lempelse af eksisterende generel regulering i takt med
indførelsen af den målrettede regulering. DØR bakker helt op om denne anbefaling. Men det
er af yderste vigtighed, at det sker i den rigtige rækkefølge. NLK-rapporten siger således på
side 41: ”Det
er en klar forudsætning for den nye model for kvælstofregulering, at EU-
målsætninger for vandmiljøets tilstand opfyldes, og at
eksisterende regulering ikke afvikles
før ny regulering er udviklet og klar til implementering”
(vores fremhævning).
Denne rækkefølge respekteres ikke i lovforslaget. Her skrives derimod (med vores
fremhævning): ”Sideløbende
med udfasningen af reducerede kvælstofnormer
udarbejder
regeringen
en handlingsplan for, hvornår og hvordan en ny målrettet regulering kan
gennemføres.
I handlingsplanen vil der endvidere indgå principper for, hvordan
gødningsnormerne kan fastsættes, så den samlede årlige
udvaskning ikke stiger i forhold til
niveauet umiddelbart efter udfasningen af normreduktionen
. Der vil blive udarbejdet
forslag til den konkrete gennemførelse af handlingsplanen for målrettet regulering.”
Udfasningen af kvælstofnormerne tænkes påbegyndt med virkning allerede fra foråret 2016.
Som nævnt bakker Det Økologiske Råd fuldt op om en målrettet regulering, hvor den
fremtidige miljøindsats fokuseres i de områder af landet, hvor udfordringerne er størst. Men
det er næppe muligt, at en ”ny
regulering er udviklet og klar til implementering”
på dette
tidspunkt, da det faglige grundlag herfor endnu ikke er færdigudviklet.
-
4
-
L 68 - 2015-16 - Bilag 1: høringssvar samt høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1571455_0005.png
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige og/eller for
erhvervslivet
I høringsudkastet skrives: ”I
forbindelse med udmøntningen af bemyndigelsen i lovforslagets §
1, nr. 1, vil der kunne være knyttet
offentlige udgifter til at gennemføre kompenserende
miljøindsatser
samt yderligere reduktion af kvælstofudledningen for at sikre målopfyldelse af
direktiverne i de berørte vandområder”
(vores fremhævelse).
DØR vil her henstille til, at gældende praksis inden for dansk miljøregulering følges – her
refereres til ”forureneren betaler-princippet”. Der vil være store miljøomkostninger
forbundet med en lempelse af gødningsnormerne – især hvis lempelserne sker før
implementering af en målrettet regulering med en samtidig virkning, som modsvarer det
øgede tab af næringsstoffer ved de højere N-normer.
De erhvervsøkonomiske omkostninger ved reducerede kvælstofnormer angives til at være på
331-848 mio. kr. om året.
På baggrund af ovenstående er det Det Økologiske Råds opfattelse, at de erhvervsøkonomiske
omkostninger er overvurderede, idet problemerne omkring hvedens kvalitet, både som
brødhvede og som foderkorn, for det første er overdrevet, og for det andet som nævnt ikke
alene kan tilskrives den reducerede gødningsnorm. Sammenhængen mellem prioriteringerne
inden for sortsudviklingen og kornkvaliteten bør indgå i kalkulationen, ligesom erhvervets
omkostninger i forbindelse med en kompensation af de øgede miljøeffekter bør indgå.
Miljømæssige konsekvenser
Høringsudkastet indeholder ikke nogen beregning af miljøeffekten ved en lempelse af
kvælstofnormerne. Men en sådan beregning er essentiel for at kunne vurdere omfanget af de
nødvendige kompenserende foranstaltninger. Vi kan her henholde os til Miljøministeriets
egne beregninger, som viser, at planen vil øge kvælstofudledningen med omkring 10.000 tons
årligt
5
. Til sammenligning er indsatsbehovet i vandområdeplanerne på 7.800 tons. Dvs., der
opstår en manko i indsatsen for at nedbringe kvælstofudledningen på næsten 18.000 tons for
at kunne efterleve Vandrammedirektivet. Øges kvælstofudledningen vil det ikke alene betyde
tab af de investeringer, der er foretaget, men også gøre det betydeligt mere omkostningsfuldt
efterfølgende at nå målene.
6
Mere gødning vil samtidig føre til et større forbrug af sprøjtegift og en øget klimagas-
belastning. Sidstnævnte er skønnet til �½-1 mio. tons CO
2
-ækvivalenter. Det er en betragtelig
forøgelse af udslippet. Til sammenligning svarer forskellen mellem 37 og 40% reduktion af
Danmarks klimagasudledninger, som i øjeblikket diskuteres politisk, til ca. 2 mio. t.
5
6
Bl.a. refereret i
http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20141/beslutningsforslag/B39/20141_B39_betaenkning.pdf
Ifølge oplysninger fra Professor Stiig Markager, Århus Universitet.
-
5
-
L 68 - 2015-16 - Bilag 1: høringssvar samt høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1571455_0006.png
Forholdet til EU-retten
Det er en forudsætning for at normerne kan lempes,
at det på fagligt og juridisk grundlag er
vurderet, at tilførsel af den ekstra mængde kvælstof holdes inden for Danmarks EU-retlige
forpligtelser i forhold til miljø, natur, overfladevand og grundvand.
I henhold til
Vandrammedirektivet
skal medlemsstaterne iværksætte nødvendige
foranstaltninger med henblik på at forebygge forringelse af tilstanden for alle
overfladevandområder. Samtidig skal der i vandområder, hvor der ikke er målopfyldelse, i
hver af vandrammedirektivets planperioder fastsættes et indsatsprogram, som tilsikrer en vis
forbedring af tilstanden.
Som baggrund for en vurdering af, om der reelt sker en forringelse, henviser høringsudkastet
til følgende: ”Ifølge
EU-Domstolens præjudicielle afgørelse C-461/13, særligt punkt 70,
foreligger der en forringelse af tilstanden af et overfladevandområde, når mindst et af
kvalitetselementerne i vandrammedirektivets bilag V falder et niveau, selvom denne forringelse
ikke fører til, at hele overfladevandområdet rykker en klasse ned”.
Ministeriet henviser specifikt til de marine kvalitetselementer, men Vandrammedirektivet
omfatter alle vandområder, inkl. vandløb, søer og indre fjorde. Det er da også anført, at ”Det
er
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at forpligtelsen til forbedring indebærer, at der om
nødvendigt skal tilvejebringes kompenserende foranstaltninger, som for hvert enkelt
overfladevandområde samlet for planperioden neutraliserer en eventuel merudledning samt –
hvor det er relevant – sikrer fremdrift i form af yderligere reduktion med henblik på en gradvis
opfyldelse af miljømålet.”
Det Økologiske Råd finder det godtgjort, at der vil ske forringelser i alle recipient-typer.
Sådanne forringelser kan ikke ske uden fuld og samtidig kompensation. Det Økologiske Råd er
uforstående over for at Miljø- og Fødevareministeriet i deres definition af forringelser kun
henviser til om
de marine kvalitetselementer herved ændrer tilstandsklasse
– samtidig med at
de pointerer kravet om forbedringer i alle recipienter.
Vandrammedirektivet gælder også grundvandet. Medlemsstaterne er således forpligtet til at
beskytte og forbedre alle grundvandsforekomster med henblik på at opnå god
grundvandstilstand – samtidig med at Vandrammedirektivets ikke-forringelsesprincip også er
gældende for grundvandsforekomster. Dette krav er også gældende i henhold til
Drikkevandsdirektivet.
Vandforsyningen i Danmark er baseret på indvinding af grundvand, som er så rent at det kan
anvendes til drikkevand efter en simpel vandbehandling. Da grundvandet således som
udgangspunkt ikke renses for nitrat, forudsætter dette princip, at grundvandets indhold af
nitrat ikke overstiger grænseværdien i drikkevandsdirektivet på 50 mg nitrat/liter. Det er
ikke godtgjort, at en lempelse af kvælstofnormerne ikke vil forårsage en forringelse, som
medfører yderligere overskridelser af grænseværdien – især skal der her peges på behovet
for at kompenserende indsatser iværksættes og har en samtidig virkning, som kan
neutralisere forringelserne forårsaget af den øgede gødningstilførsel.
Habitatdirektivet kræver tilsvarende, at myndighederne løbende arbejder henimod, at de
beskyttede arter og naturtyper opnår gunstig bevaringsstatus, og som led heri træffer
-
6
-
L 68 - 2015-16 - Bilag 1: høringssvar samt høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1571455_0007.png
passende foranstaltninger for at undgå forringelser. Ændringen af loven er således også i strid
med Habitatdirektivet, idet udledningen af næringsstoffer medvirker til at hindre opnåelse af
gunstig bevaringsstatus. I Høringsudkastet anføres det da også: ”I
en række Natura 2000-
områder er der således på linje med, hvad der gælder efter vandrammedirektivet, behov for at
reducere udledningen af næringsstoffer for at medvirke til at nå gunstig bevaringsstatus, mens
der i andre områder for at undgå forringelser er behov for at sikre, at belastningen ikke forøges.
80 % af det danske landareal ligger i oplandet til marine Natura 2000-områder”.
Forslag til ændring af Landdistriktsprogrammet 2014-2020, som er i høring parallelt med
denne høring, har afsat 20 mio. kr. i 2016 til minivådområder samt 10 mio. kr. til
Miljøteknologi, som kompensation for randzoner – disse imidlertid først med virkning fra
2017. Der er ikke i Landdistriktsprogrammet øremærket aktiviteter til kompensation for den
øgede tilførsel af gødning. Ligesom der heller ikke pt er fremlagt dokumentation for effekten
af puljerne til minivådområder og miljøteknologi, der som nævnt er inkluderet i programmet.
Det Økologiske Råd vurderer indsatsen i Landdistriktsprogrammet til dels at være
utilstrækkelig, dels at opnå den fornødne effekt længe efter at skaderne ved en påregnet
lempelse af miljøreguleringen i foråret 2016 er indtruffet. En regulering af kvælstofnormerne
bør først gennemføres, når den målrettede regulering er på plads. Regeringen bør anvise en
finansiering af en ny målrettet regulering som erstatning for den hidtidige generelle
regulering i de nye generationer af vand- og naturplaner, hvad enten denne skal tilvejebringes
via et system med handel med kvælstofkvoter eller ved overførsel af midler mellem EU-
landbrugsstøttens Søjle 1 og Søjle 2. I sidstnævnte tilfælde bør midlerne øremærkes konkrete
tiltag i Landdistriktsprogrammet.
På vegne af Det Økologiske Råd
Leif Bach Jørgensen
Landbrugsfaglig medarbejder
[email protected]
33 18 19 35
Christian Ege Jørgensen
Sekretariatsleder
[email protected]
33 18 19 33
-
7
-