Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 66 Bilag 3
Offentligt
1575488_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
15. november 2015
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats og lov om kommunal udligning og ge-
nerelle tilskud til kommuner (Ændret minimumskrav
til mentorindsats, sammenlægning af rammer for
mentor og aktiv indsats m.v.)
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. januar 2016
Amila Nuhanovic
7214 20 42
[email protected]
J.nr. 15/11989
AFA/AMI
Baggrund for loven
Regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative Folkeparti har
indgået aftale om finansloven for 2016. Aftalen omfatter bl.a. en målretning af den
aktive indsats mv. på beskæftigelsesområdet, der tilvejebringer en offentlig bespa-
relse på 400 mio. kr. årligt.
Målretningen skal ses i lyset af, at der generelt er positive effekter af en virksom-
hedsrettet indsats, mens der ikke er dokumentation for generelle positive effekter af
øvrig vejledning og opkvalificering.
Lovforslagets formål
Med lovforslaget sker der en målretning af indsatsen, der tilvejebringer en offentlig
besparelse på 400 mio. kr. Samtidig understøttes et mere virksomhedsrettet fokus i
indsatsen.
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
Ændret minimumskrav til mentorindsats.
Minimumskravet til mentorindsatsen for
udsatte kontanthjælpsmodtagere lempes. Der er i dag et krav om, at personer som
får mentorstøtte, fordi de ikke kan deltage i andre aktive tilbud, skal have kontakt
til mentor minimum én gang hver uge. Det foreslås, at dette minimumskrav ændres
til én gang hver anden uge.
Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering til jobpa-
rate og åbenlyst uddannelsesparate.
Den statslige refusion af kommunernes drifts-
udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering afskaffes for jobparate kontant-
hjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere,
samt jobparate og åbenlyst uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere uden-
for integrationsprogrammet.
Sammenlægning af rammer for mentor og aktivindsats samt reduktion af den nye
ramme.
Den særskilte ramme for refusion af kommunernes udgifter til mentorstøtte
ophæves. I stedet foreslås refusionen af kommunernes mentorudgifter omfattet af
L 66 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1575488_0002.png
de to rådighedsbeløb for kommunernes driftsudgifter til aktivering. Samtidig redu-
ceres den nye ramme til driftsudgifter til aktivering af kontanthjælpsmodtagere mv.
svarende til et provenu på 146 mio. kr. årligt.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Ad Ændret minimumskrav til mentorindsats:
Målgrupperne er aktivitetsparate mod-
tagere af kontanthjælp eller uddannelseshjælp, som har ret og pligt til tilbud om
mentorstøtte, fordi de ikke er i stand til at deltage i andre aktive tilbud efter beskæf-
tigelseslovgivningen.
Ad Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering til
jobparate og åbenlyst uddannelsesparate:
Målgrupperne er jobparate kontant-
hjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere.
Ad Sammenlægning af rammer for mentor og aktivindsats samt reduktion af den
nye ramme.:
Målgrupperne er personer, der har mulighed for at få mentorstøtte ef-
ter beskæftigelseslovgivningen. Der er mulighed for at give mentorstøtte til alle
målgrupper i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
De sekundære målgrupper for lovforslaget er kommunerne.
Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgrupperne kønsneutralt.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til
kvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medføre tilsigtede eller util-
sigtede forskelle for mænd eller kvinder.
Kønssammensætningen af aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtage-
re, der får mentor, afspejler kønssammensætningen af alle aktivitetsparate, jf. tabel
1. Der er således ingen ligestillingsmæssige konsekvenser af, at mentorindsatsen
indeholder færre timer.
Tabel 1: Aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere med mentor og på ydelsen fordelt på
køn i pct. Uge 20 2015.
Kontanthjælp, aktivitetsparate
Mentor
Kvinder
Mænd
48
52
Alle
48
52
Uddannelseshjælp, aktivitetsparate
Mentor
45
55
Alle
46
54
24.100
Antal
10.800
79.800
5.500
Anm.: Tabellen er opgjort i berørte personer, som er på ydelsen og har mentor i uge 20 2015.
Kilde: DREAM og mentordata
Kønssammensætningen af jobparate kontanthjælpsmodtagere, der får vejledning og
opkvalificering, afspejler kønssammensætningen af alle jobparate kontanthjælps-
modtagere, jf. tabel 2. Der er således ingen ligestillingsmæssige konsekvenser af, at
afskaffe refusionen for øvrig vejledning og opkvalificering til gruppen. Der er kun
ganske få åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere med en ydel-
2
L 66 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1575488_0003.png
sesanciennitet over 2 år, og der er derfor heller ikke ligestillingsmæssige konse-
kvenser af at afskaffe refusion for øvrig vejledning og opkvalificering til gruppen.
Tabel 2: Jobparate kontanthjælpsmodtagere med øvrig vejledning og opkvalificering og på ydelsen fordelt
på køn i pct. Fuldtidspersoner 2014.
Fuldtidspersoner
på ydelsen
Kvinder
Mænd
Antal
Kilde: Jobindsats.dk
40
60
27.300
Fuldtidsaktiverede med øvrige vejledning-
og opkvalificeringsforløb
40
60
2.200
Forslaget om at reducere den nye samlede ramme til indsats vurderes ikke at have
ligestillingsmæssige konsekvenser, idet forslaget skønnes at påvirke aktiveringen
af ydelsesgrupperne kønsneutralt.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3