Til lovforslag nr.
L 64
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven
(Forhøjelse af fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 og Alternativets medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2015 og var
til 1. behandling den 4. december 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 7. oktober
2015 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 5.
Den 20. november 2015 sendte skatteministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
ved-
tagelse
med det under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT, SF og RV) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 1. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 2.
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at ALT
deler regeringens målsætning om at skabe større sammen-
hæng mellem landsdelene i Danmark og ser derfor positivt
på at forbedre vilkårene for personer, der bor på den ene og
arbejder på den anden side af Storebæltsbroen.
ALT så dog hellere, at fradraget for pendlere, der benyt-
ter kollektiv transport blev forhøjet. Dels fordi dette ikke vil
forøge forureningen gennem øget bilisme, og dels fordi inci-
tamenterne til pendling og sammenhæng mellem landsdele-
ne lige så vel må gøre sig gældende for dem, der benytter
kollektiv transport. ALT har derfor stillet et ændringsforslag
om at forhøje fradraget for passage af Storebæltsforbindel-
sen tilsvarende for brugere af kollektiv transport. ALT kan
ikke støtte lovforslaget i dets oprindelige form.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det af Enhedslisten stillede ændringsfor-
slag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at EL
ikke kan støtte lovforslaget i sin nuværende form, fordi lov-
forslaget – sammen med regeringens vækstplans reducering
af pendlerkort for bilister for pendlere – vil gøre det billigere
at pendle i bil over Storebælt. Togpendlerne får derimod
hverken billigere rejser eller større fradrag, og dermed kan
loven medvirke til at flere skifter fra tog til bil til skade for
klimaet. Derfor er det en forudsætning for EL’s opbakning
til lovforslaget, at pendlere, der benytter sig af kollektiv tra-
fik, også får forhøjet fradraget for passage af Storebæltsfor-
bindelsen med 20 kr.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX018110