Som vi har hørt, lægger lovforslaget isoleret set op til, at fradraget for bilister bliver 20 kr.
mere, hver gang man passerer broen.
Men regeringen lægger også op til at sænke prisen for dem, der pendler over Storebælt i bil.
Det er lagt frem som en del af regeringens vækstplan, så samlet set får man, når man kører i bil hver dag over broen, en rabat på 1.100 kr.
om måneden.
Det er vel efterhånden velkendt, at regeringen prøver at styre mangt og meget gennem økonomiske incitamenter.
Det gælder alt lige fra tilgængelige arbejdspladser for ledige til, om flygtninge nu skal sætte kursen mod Helsinge, Helsingborg eller Helsinki.
I de tilfælde har man jo brugt pisken og færre penge som incitament.
Nu er turen så kommet til bilejerne, og der har man så fundet guleroden frem.
Det er jo fint, at regeringen gerne vil give et incitament til, at man kan søge arbejde på den anden side af Storebælt, men her bliver togpendlerne jo i den grad snydt.
De får hverken rabat på billetprisen eller øget fradrag.
Fradrag for togpendlere over Storebælt er til sammenligning med de 110 kr.
kun 15 kr.
Dermed er fradraget ikke kun en gulerod til at søge arbejde på den anden side af Storebælt.
Der er også en gulerod til at skifte tog ud med privatbilen, og det er helt galt efter Enhedslistens opfattelse.
En tur over Storebælt vil typisk udlede to til tre gange så meget CO
2
som en tur med tog.
Vi har bemærket, at regeringen fortsat deltager i klimaforhandlingerne og ikke helt har meldt sig ud, men det er nu også blevet bemærket, som andre tidligere har sagt her, at regeringen er i gang med at sænke klimaambitionerne, og at man allerede har indkasseret en pris som dagens klimaskurk nede i Paris.
Men vi håber da ikke, at regeringen har fået den opfattelse, at det går ud på at komme hjem med flest muligt af den slags priser.
For når regeringen generelt nidkært drejer på alle mulige håndtag og tommelskruer for at give folk incitamenter, så er man vel også bevidst om, at man giver pendlerne et incitament til at øge CO
2
-udslippet.
Det sker, når man giver et incitament til at skifte tog ud med bil.
Enhedslisten kan ikke støtte et øget fradrag for pendlere over Storebælt, som kun gælder bilister.
Hvis vi skal bakke op om det her forslag, skal et øget fradrag naturligvis også gælde togpendlere, og derfor agter vi at stille ændringsforslag i den videre behandling.