Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
L 63
Offentligt
1584842_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 63) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Bedre rammer for skoletil-
bud på 27 småøer) har udvalget i brev af 21. december 2015 efter ønske
fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 9:
”I svar på spm. 4 oplyses det, at det særlige kommunale bidrag til staten
pr. elev i en afdeling af en fri grundskole på en småø vil udgøre 44.386
kr. (2016-niveau), mens det almindelige kommunale bidrag pr. elev i frie
grundskoler udgør 33.240 kr. Denne difference fremstår umiddelbart
væsentligt større, end det kunne forventes ud fra lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger. Her fremgår det, at det almindelige kommunale bidrag
udgør 91 pct. af statens gennemsnitlige driftstilskud, mens kommunerne
efter den foreslåede ordning skal bidrage med hele det gennemsnitlige
driftstilskud pr. årselev og bygningstilskud for elever i frie skoler – altså
100 pct. Ministeren anmodes om en nærmere redegørelse for beregnin-
gen samt et regneeksempel, der illustrerer beregningsmetoden.”
Svar:
De to anførte bidragssatser kan begge udledes af finansloven. Det gen-
nemsnitlige statslige driftstilskud pr. årselev er på ændringsforslagene til
finansloven for 2016 fastsat til 42.320 kr. (§ 20.22.01.). Bygningstilskud-
det er på samme finanslovkonto fastsat til 2.066 kr. Ved summering af de
to beløb fremkommer beløbet på 44.386 kr.
Det gennemsnitlige driftstilskud pr. årselev bestemmes ud fra to over-
ordnede parametre: (A) Den seneste regnskabsopgjorte udgift pr. elev i
folkeskolen eksklusive udgiften til pension og (B) en række statslige kor-
rektioner – primært tillæg til indbetaling af pensionsbidrag for de ansatte
på de frie grundskoler. Beregningen af det gennemsnitlige driftstilskud
pr. årselev er således (A) + (B), der herefter reguleres for pris- og lønud-
viklingen. Beregningsmetoden er fastsat i friskolelovens § 10, stk. 3-4.
22-12-15
L 63 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om det særlige kommunale bidrag til staten pr. elev i en afdeling af en fri grundskole på en småø, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Beregningen af det nye særlige kommunale bidrag for elever i et skoletil-
bud på en småø er derfor ovenstående driftstilskud pr. årselev tillagt
bygningstilskuddet på 2.066 kr. pr. årselev.
Det almindelige kommunale bidrag pr. årselev udgør 33.240 kr. i 2016.
Dette fremgår også af ændringsforslagene til finansloven på § 20.22.22.
De kommunale bidrag beregnes, jf. friskolelovens § 26, stk. 2, som en
andel af statens gennemsnitlige driftstilskud pr. årselev – men eksklusive
de statslige reguleringer for pensionsbidrag mv. Det almindelige kom-
munale bidrag er derfor alene en andel af (A) med pris- og lønregulering,
mens de statslige tillæg (B) ikke indgår i grundlaget for fastsættelsen af
det almindelige kommunale bidrag.
Jeg medgiver, at lovforslagets almindelige bemærkninger kan give anled-
ning til usikkerhed herom. Således fremgår det af de almindelige be-
mærkningers afsnit 2.2.1., at det kommunale bidrag er fastsat til 91 pct. af
statens gennemsnitlige driftstilskud, mens det af afsnit 3 fremgår, at det
kommunale bidrag er 91 pct. af det gennemsnitlige driftstilskud eksklusiv
pensionstillæg. Jf. ovenstående svar fastsættes det kommunale bidrag
som en andel af statens gennemsnitlige driftstilskud ekskl. det statslige
tillæg til pensionsbidrag mv.
Herudover bemærkes det, at det kommunale bidrag på ændringsforsla-
gene til finansloven for 2016 er ændret fra 91 pct. til 89 pct. som følge af
den forhøjelse af koblingsprocenten, der indgik i ’Aftale om finanslov for
2016’ af 19. december 2015.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby