Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
L 63
Offentligt
1581086_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
16-12-2015
I forbindelse med behandlingen af (L 63) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Bedre rammer for skoletil-
bud på 27 småøer) har udvalget i brev af 2. december 2015 stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2/12-15 fra Sammen-
slutningen af Danske Småøer, jf. L 63 – bilag 3.”
Svar:
Sammenslutningen af Danske Småøer gør i brevet af 2. december 2015
de samme argumenter gældende, som også blev fremført i foreningens
høringssvar i forbindelse med den offentlige høring i oktober 2015.
Jeg vil derfor henvise til det offentliggjorte høringsnotat, hvor der rede-
gøres for, hvorfor den kommunale tilslutningsbeføjelse fastholdes i lov-
forslaget. Der er i høringsnotatet ligeledes redegjort for, hvorfor der fast-
sættes en overgangsperiode med fravigelse af den sædvanlige ansøgnings-
frist.
Om den kommunale tilslutningsbeføjelse fremgår af høringsnotatet:
”Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling bemærker, at den kommunale
godkendelsesret/tilslutning er hensigtsmæssig, fordi kommunen med forslaget pålægges
at finansiere 100 pct. af den statslige udgift til frie grundskoler på små-øerne, hvorfor
kommunen også skal have godkendelsesret, så finansierings- og beslutningskompetence
følges ad. Forslaget indebærer således, at kommunen for eleverne i et skoletilbud på en
småø skal betale et bidrag til staten svarende til hele det gennemsnitlige driftstilskud
pr. årselev og bygningstilskud for elever i frie grundskoler. Lovforslaget er dog præcise-
ret således, at det fremhæves, at økonomiske hensyn ikke vil kunne stå alene som
begrundelse for, at kommunen ikke godkender skoletilbuddet. Derudover fremgår det
ikke af lovforslaget, hvilke nærmere kriterier kommunen skal lægge vægt på i sin
vurdering. Det afgøres lokalt, men alle kriterier, der inddrages i vurderingen, skal
L 63 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at kommentere henvendelsen af 2/2-15 fra Sammenslutningen af Danske Småøer, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
naturligvis være saglige. Det vil være sagligt at inddrage et kriterium om elevdemokra-
ti.
Den kommunale godkendelsesret skal i øvrigt ses i sammenhæng med, at der med
lovforslaget som noget nyt indføres en mulighed for, at kommuner kan yde et frivilligt
driftstilskud til den frie grundskole på småøen. Denne mulighed er indført, da et
frivilligt kommunalt driftstilskud kan give en ekstra økonomisk soliditet til oprethol-
delsen af skoletilbuddet på småøen.”
Om den fastsatte overgangsperiode med fravigelse af den sædvanlige
ansøgningsfrist fremgår følgende af høringsnotatet:
”Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling bemærker, at lovforslaget kun har
til formål at give bedre rammer for skoletilbud på 27 konkrete småøer og har ikke til
hensigt at ændre på de generelle styring- og reguleringsprincipper for den frie skolesek-
tor. Der er fastsat en overgangsregel, hvorefter den almindelige frist (den 15. august)
ikke gælder for ansøgning om oprettelse af skoletilbud på småøer med start i skoleåret
2016-17, 2017-18, 2018-19 og 2019-20. Fristen for at indsende ansøgning herom
er hhv. den 15. maj 2016, den 15. maj 2017, den 15. maj 2018 og den 15. maj
2019.”
Grunden til, at elevtallet på afdelingen ikke tæller med i hovedskolens
elevtal, er, at hovedskolen med lovforslaget får en ekstra opgave, som det
er vigtigt, at skolen økonomisk og fagligt har kapacitet til at løfte. Det
sikrer elevtals- og klassetrinskravet. Fusion skal ske for at give elever et
godt undervisningstilbud, ikke for at sikre overlevelse af små friskoler på
fastlandet.
Lovforslaget har kun til formål at give bedre rammer for skoletilbud på
27 konkrete småøer og har ikke til hensigt at ændre på de generelle sty-
rings- og reguleringsprincipper for den frie skolesektor generelt. Der er
særlige forhold, der gør det svært at fastholde og etablere et fagligt og
økonomisk bæredygtigt skoletilbud på de danske småøer. Samtidig har
skoletilbud på de små øer stor betydning i forhold til at fastholde og
styrke bosætningen på småøerne. Disse særlige hensyn gør det hensigts-
mæssigt konkret at fravige hovedreglen om forbud mod afdelinger.
Ved godkendelsen af en afdeling på en småø vil der blive lagt vægt på, at
eleverne i skoletilbuddet kan opleve et godt undervisnings- og lærings-
miljø med udfordringer og gode udviklingsmuligheder, herunder med en
kontaktflade til den øvrige del af skolen og dens elever. Lovforslaget
hviler således på en forudsætning om, at hovedskolen på fastlandet eller
den større ø kan sikre den faglige bæredygtighed af et lille skoletilbud,
som en afdeling udgør.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby