Til
Børne- og Undervisningsudvalget
og
Udvalg for Landdistrikter og Øer
med kopi til
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Omø, den 2.12 2015
Vedr. ”Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.
(Bedre rammer for
skoletilbud på 27 småøer)”
Sammenslutningen af Danske Småøer ønsker hermed at henlede udvalgsmedlemmernes
opmærksomhed på flere problematiske punkter i det fremsatte lovforslag.
Vi finder det således fortsat forkert, at ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling ved fremlæggelsen
af lovforslaget
ikke
har taget indholdet fra vores (og flere andre organisationers) høringssvar i betragtning
på følgende punkter:
Kommunernes ret til godkendelse af filialens oprettelse, jf. lovforslagets §1: §36d, stk.3, 3)
Elevtal på filialen tæller med i den frie grundskoles klassetrins- og elevtalskrav, jf. lovforslagets §1:
§36d, stk. 5
At man efter skoleåret 2019-2020 fastholder ansøgningsfristen til den 15. august året før, jf.
lovforslagets §1: §36d, stk. 2 og §3d, stk. 3 og §2, stk.2
Lovforslaget er problematisk på disse punkter, og idet vi henviser til vores høringssvar af 7.10, begrunder vi
også punkterne herunder.
Kommuners ’godkendelsesret’
Sammenslutningen af Danske Småøer mener fortsat at lovforslaget navnlig på dette punkt –
stik imod
intentionen med lovforslaget
- netop tilskynder kommuner til at nedlægge folkeskoletilbud på småøerne:
En kommune, der lige har besluttet at nedlægge et folkeskoletilbud på en småø (oftest pga. økonomi), bør
ikke samtidig være den part, der skal godkende oprettelsen af skoletilbuddet som filial af en fri grundskole.
Kommunen pålægges en ny økonomisk udgift ved friskoletilbuddet.
Det vil altid være en besparelse for kommunen blot at nedlægge folkeskoletilbuddet på øen og derpå
undlade at godkende oprettelsen af en filial af en fri grundskole: altså nedlægge ethvert skoletilbud på
småøen. I lovforslaget er det præciseret at økonomiske hensyn ikke må stå alene som begrundelse for evt.
at afvise et skoletilbud, men da de nærmere kriterier ikke er defineret – de skal afgøres lokalt - ser vi ikke
en reel betydning i denne præcisering!
Vi vil her også påpege at kommunens andel på 100% af tilskuddet til frie grundskoler, må forventes at være
en
mindre
udgift end den, kommunen måtte have ved at opretholde et givent folkeskoletilbud på en småø.
Dette alene er et incitament for at lukke en kommunal småøskole.
Det er da glædeligt at kommunerne får muligheden for at yde et driftstilskud til en friskolefilial, men det
forekommer at være en urealistisk mulighed for en trængt kommune, der netop har besluttet at nedlægge
et eksisterende folkeskoletilbud på øen.
Vi mener fortsat at kommunernes godkendelsesret skal slettes fra lovforslaget.
1