Skatteudvalget 2015-16
L 61
Offentligt
1580778_0001.png
15. december 2015
J.nr. 15-1604999
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 61 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven og forskellige andre love. (Indfasning af eldrevne og brændselscelle-
drevne køretøjer i grøn ejerafgift og registreringsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 9. december 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 61 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at beregne, hvad det vil koste at forlænge særregel om, at el til opladning af elbiler som led i momsregistreret virksomhed sker til den lave processats på 0,4 øre pr. kWh, bortfalder fra 1. januar 2016 frem til 2020, til skatteministeren
1580778_0002.png
Spørgsmål
Det følger af Aftale mellem regeringen (V) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler, at den
midlertidige særregel om, at el til opladning af elbiler som led i momsregistreret virksom-
hed sker til den lave processats på 0,4 øre pr. kWh, bortfalder fra 1. januar 2016. Vil mini-
steren beregne hvad det vil koste at forlænge denne særregel frem til 2020? Svaret bedes
opgjort på de enkelte år.
Svar
Indledningsvis skal jeg gøre opmærksom på, at det indgår som en del af det fremsatte
lovforslag L 61, at ordningen forlænges med et år til udgangen af 2016. Det skønnes, at
forlængelsen koster ca. 10 mio. kr. i 2016 opgjort efter tilbageløb og adfærd efter gælden-
de regler.
En yderligere forlængelse af ordningen i indfasningsårene 2017-2019 skønnes med bety-
delig usikkerhed at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb på 10 mio. kr. i 2017 sti-
gende til 20 mio. kr. i 2019,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkninger af forlængelse af godtgørelsesordningen i 2016-2019, opgjort på bag-
grund af gældende regler
Mio. kr. (2016 niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
2016
10
10
2017
15
10
2018
20
15
2019
30
20
Det er lagt til grund, at der betales procesafgift af 75 pct. af den el, der anvendes til op-
ladning af batterier til elbiler. Herudover er lagt samme forudsætninger til grund som ved
opgørelsen af de provenumæssige konsekvenser ved indfasningen af elbiler i registre-
ringsafgiften, jf. L 61. Der er dog foretaget en opjustering af bestanden af elbiler ultimo
2015 på baggrund af indregistreringernes aktuelt høje niveau. Idet forudsætningerne jf.
L 61 er fasholdt, er det således antaget, at forlængelsen ikke har adfærdsmæssige konse-
kvenser i sig selv i form af et højere elbilsalg mv.
Det indgår som en del af finanslovsaftalen for 2016 at nedsætte den høje registreringsaf-
giftssats på personbiler mv. fra 180 pct. til 150 pct. Nedsættelsen af den høje registre-
ringsafgiftssats forventes at øge salget af elbiler i indfasningsperioden i forhold til salget
ved en afgiftssats på 180 pct. Det trækker i retning af, at mindreprovenuet ved en forlæn-
gelse af godtgørelsesordningen øges. Når provenueffekterne afrundes til nærmeste 5 mio.
kr., ændrer det imidlertid ikke på provenuskønnet som anført i tabel 1. Dog skønnes
mindreprovenuet efter tilbageløb at blive 25 mio. kr. i 2019.
Side 2 af 2