Til lovforslag nr.
L 61
Folketinget 2015-16
Ændringsforslag stillet den 17. december 2015 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love
(Indfasning af eldrevne og brændselscelledrevne køretøjer i grøn ejerafgift og registreringsafgift m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
Af
skatteministeren:
Til § 1
1)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»01.
§ 4, stk. 2-4,
affattes således:
»Stk. 2.
For benzindrevne og dieseldrevne personbiler gi-
ves et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1, nr. 2, der
opgøres på baggrund af bilens energieffektivitet. Fradraget
for benzindrevne personbiler udgør 4.000 kr. for hver kilo-
meter, som bilen tilbagelægger ud over 16 km pr. liter
brændstof. Fradraget for dieseldrevne personbiler udgør
4.000 kr. for hver kilometer, som bilen tilbagelægger ud
over 18 km pr. liter brændstof. For øvrige personbiler fast-
sættes fradraget som for benzindrevne personbiler, hvis det
beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4. pkt., opgøres
i liter benzin pr. kilometer, eller som for dieseldrevne per-
sonbiler, hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3.
og 4. pkt., opgøres i liter diesel pr. kilometer.
Stk. 3.
For benzindrevne og dieseldrevne personbiler gi-
ves et tillæg i registreringsafgiften efter stk. 1, nr. 2, der op-
gøres på baggrund af bilens energieffektivitet. Tillægget for
benzindrevne personbiler udgør 1.000 kr. for hver kilometer,
som bilen tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter brænd-
stof. Tillægget for dieseldrevne personbiler udgør 1.000 kr.
for hver kilometer, som bilen tilbagelægger mindre end 18
km pr. liter brændstof. For øvrige personbiler fastsættes til-
lægget som for benzindrevne personbiler, hvis det beregne-
de brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4. pkt., opgøres i liter
benzin pr. kilometer, eller som for dieseldrevne personbiler,
hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4. pkt.,
opgøres i liter diesel pr. kilometer.
Stk. 4.
Brændstofforbruget efter stk. 2 og 3 opgøres for
benzindrevne og dieseldrevne personbiler som bilens brænd-
stofforbrug efter Rådets direktiv 80/1268/EØF af 16. decem-
ber 1980 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om motordrevne køretøjers brændstofforbrug el-
ler Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007
af 20. juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervs-
køretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer. Brændstoffor-
bruget omregnes til kilometer pr. liter og afrundes med én
decimal. For personbiler, for hvilke der ikke opgøres et
brændstofforbrug som angivet i 1. pkt., omregnes bilens
energiforbrug til et forbrug af benzin eller diesel som angi-
vet i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-9. Det bereg-
nede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr. liter og af-
rundes med én decimal.«
02.
I
§ 4, stk. 7,
og
§ 5, stk. 8,
indsættes efter »§ 3, stk. 2,«:
»§ 5 b, stk. 2, § 5 c, stk. 3,«.«
[Præcisering af reglerne for beregningen af fradrag i regi-
streringsafgiften på baggrund af personbilens energieffekti-
vitet, præcisering af reglerne for opgørelsen af brændstoffor-
bruget til brug for beregningen af fradraget og tillægget i re-
gistreringsafgiften på baggrund af køretøjets energieffektivi-
tet og forholdsmæssig nedsættelse af fradraget i registre-
ringsafgiften på 10.000 kr. for brugte eldrevne personbiler,
brugte eldrevne varebiler og brugte pluginhybridbiler]
2)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»03.
§ 5, stk. 4-6,
affattes således:
»Stk. 4.
For benzindrevne og dieseldrevne varebiler gives
et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1, der opgøres på
baggrund af varebilens energieffektivitet. Fradraget for ben-
zindrevne varebiler udgør 4.000 kr. for hver kilometer, som
varebilen tilbagelægger ud over 16 km pr. liter brændstof.
AX018158