16. december 2015
J.nr. 15-1604999
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 61 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven og forskellige andre love (Indfasning af eldrevne og brændselscelle-
drevne køretøjer i grøn ejerafgift og registreringsafgift m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille uden for betænkningen til 2. be-
handlingen af ovennævnte forslag.
Skatteministeriet har den 14. dec. 2015 efter en løbende dialog med den relevante tjeneste-
gren i EU-Kommissionen, DG COMP, fået en indledende vurdering vedrørende indfas-
ningsordningen af afgift for elbiler mv. DG COMP har på det foreliggende grundlag til-
kendegivet, at loftet på 800.000 kr. over afgiftsrabatten i indfasningsordningen for eldrevne
køretøjer, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne køretøjer, som affattet i lovforslagets
§ 1, nr. 9, ikke kan anses for at være i overensstemmelse med art. 107 TEUF og dermed
indebærer statsstøtte, som ikke kan godkendes, da loftet ikke er miljømæssigt begrundet.
Som det fremgår af de EU-retlige bemærkninger til L 61, mener regeringen ikke, at loftet i
afgiftsrabatten indebærer statsstøtte. Indfasningsordningen kan imidlertid ikke sættes i
kraft, hvis Kommissionen finder, at der er tale om statsstøtte. I så fald skal Kommissio-
nen godkende denne, før indfasningsordningen kan træde i kraft.
Vedtages lovforslaget, uden at indfasningsordningen umiddelbart kan sættes i kraft, vil det
betyde fuld afgift for alle elbiler fra 1. januar 2016 og stor usikkerhed for købere, produ-
center og forhandlere af eldrevne køretøjer mv. Regeringen og aftalepartierne (S og RV)
ønsker ikke denne usikkerhed på elbilmarkedet. Derfor indeholder ændringsforslaget for-
slag om, at loftet over afgiftsrabatten udgår. Dermed kan den lempelige indfasningsordning
sættes i kraft fra 1. januar 2016.
Regeringen vil indgå i en dialog med EU-Kommissionen med henblik på at gennemføre
lovgivning om et loft over afgiftsrabatten på et senere tidspunkt.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen