Skatteudvalget 2015-16
L 61 Bilag 1
Offentligt
Man kan få en afgiftreduktion på
økonomiske biler der udleder
mindre end 150 g CO2 per km
Dvs man kan få afgiftreduktion på benzinbiler, der kører længere end 16 km/l og diesel, der kører
længere end 18 km/l. Forskellen mellem benzin og diesel skyldes at benzin ikke leder helt
så meget CO2 ud sammenlignet med diesel.
I det nye lovforslag kan der også reduceres for afgifter, hvis man blander biogas i
gassen til gasbiler fordi det reducer netto udledningen af CO2
Men for elbiler ophæves hele princippet om CO2 som ellers er grundlaget for at der findes en
Afgiftreduktionen. Man ”leger” at strømmen er Benzin, når man beregner elbilens afgifter,
selvom strømmen laves med vindmøller, solceller, atomkraft, vandkraft, naturgas, biomasse, og
lidt kul til at fylde efter med.
L 61 - 2015-16 - Bilag 1: Henvendelse af 8/11-15 fra FDEL - Forenede Danske El-bilister vedrørende foretræde
1569675_0002.png
Data
Energi-indhold i 1 l benzin: 9,125 kwt/l (jvf lovforslag)
CO2 udledning fra 1 kwt i 2020: 150 gCO2/kwt (side 49 i:
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/dokumenter/publikationer/downloads/
danmarks_energi_og_klimafremskrivning_2014.pdf)
Afbrænding af 1 liter benzin giver 2400 g CO2 (
http://ing.dk/artikel/hvordan-
vejer-man-co2-udledningen-109457
)
Lovforslaget betyder at CO2 pr. kWh låses fast til 2400/9,125 = 263g
CO2/kWh selvom CO2 pr. produceret kWh er konstant faldende og iflg.
prognosen og eksempelvis vil være nede på 150g CO2/kWh i 2020
Selvom miljøbelastningen fra elbiler vil være konstant faldende øges
afgiftsreduktionen altså ikke tilsvarende
L 61 - 2015-16 - Bilag 1: Henvendelse af 8/11-15 fra FDEL - Forenede Danske El-bilister vedrørende foretræde
Beregning af afgift-reduktion
Reduktion=4000*(x-16), hvor x er hvor lang bilen kører per liter benzin. Gælder for
x>16. En elbilens elforbrug omregnes til energien svarende til ”en liter benzin” ved
at bruge omregningsfaktor 9,125 kwt per liter benzin.
Reduktion=-1000*(16-x), for x-værdien under 16 km/l, dvs for biler, der ikke kører
langt på literen og derfor straffes, ved at afgiften øges (negativ reduktion)
Beregning af ækvivalent km/l for en elbil sker ud fra formlen 9125/elektrisk
forbrug i Wh/km
Lovforslaget lægger op til at benytte et elektrisk forbrug der p.g.a.
uhensigtsmæssig testmetode er højere end forbruget i praksis.
For ICE biler er det modsat. Praktisk forbrug er typisk 25% højere end det forbrug
der benyttes ved beregning af afgiftsreduktion.
Beregning af elektrisk forbrug ud fra NEDC rækkevidde vil ligestille elbiler og ICE
biler.
En Tesla 70D får 42 km/l ud fra lovforslaget men 62 km/l på basis af NEDC
En ZOE får 63 km/l ud fra lovforslaget men 105 km/l ud fra NEDC
L 61 - 2015-16 - Bilag 1: Henvendelse af 8/11-15 fra FDEL - Forenede Danske El-bilister vedrørende foretræde
I år 2020: Hvordan ville man behandle en elbiler, der
havde samme CO2 udledning som en økonomisk
Benzinbil?
Afgiftreduktion ved benzinbil, der udleder 80 g CO2/km fra dens motor:
80 gCO2 per km svarer til afbrænding af 0.033 l benzin per km. Det giver 30 km kørsel
på en hel liter benzin: Afgiftsreduktion på: 4000*(30-16) = 56,000
Afgiftreduktion ved Elbil, der udleder 80 g CO2/km fra den strøm som bilen bruger:
80 gCO2 per km i 2020 betyder at det elektriske forbrug kan være 1000/150*80 = 533
Wh/km. Ækvivalent km/l bliver 9125/533 = 17,12 km/l
Afgiftreduktion på: 4000*(17,12-16) = 4.480
Benzinbilen får ca 52.000 kr ekstra i afgiftreduktion (rabat) sammenlignet med elbilen
For at udlede den sammen mængde CO2
L 61 - 2015-16 - Bilag 1: Henvendelse af 8/11-15 fra FDEL - Forenede Danske El-bilister vedrørende foretræde
I år 2020: Hvordan ville man behandle en elbil,
hvis den var en benzinbil med samme lave miljø-
Belastning som elbilen?
Afgiftreduktion ved elbiler, der udleder 20 g CO2/km fra den strøm bilen bruger.
På vilkår som
benzinbil:
20 gCO2 per km svarer til afbrænding af 0.008 l benzin per km. Det giver 120 km kørsel
på en hel liter benzin: Afgiftreduktion på: 4000*(120-16) = 416.000 kr
Afgiftreduktion ved Elbil, der udleder 20 g CO2/km fra den strøm som bilen bruger.
På vilkår som
elbil:
20 gCO2 per km svarer til forbrug af 69 kwt per km. Det giver 69 km kørsel
på en hel liter benzin: Afgiftreduktion på: 4000*(69-16) = 212.000 kr
Så hvis en benzin kunne køre så langt på en liter benzin at den var lige så miljøvenlig som
en elbil, ville den få 416.000 kr i afgiftreduktion. Men elbilen får kun 212.000 og snydes
derfor for 204.000 kr
L 61 - 2015-16 - Bilag 1: Henvendelse af 8/11-15 fra FDEL - Forenede Danske El-bilister vedrørende foretræde
Hvilken CO2 udledning vil en elbil der i 2015 har 80 g/km have i 2020 ?
En elbil der i 2015 har 80 g/km svarer til 1000/263*80 = 304 Wh/km
elektrisk forbrug hvilket betyder 9125/304 = 30 km/l ækvivalent
Samme bil vil i 2020 udlede 150/263*80 = 45,6 gCO2/km
Dette svarer til 2400/45,6 = 52,6 km/l for en benzinbil
Afgiftsreduktion bør derfor stige til 4000*(52,6-16) = 146.000
Elbiler bliver snydt for 146.000 – 56.000 = 90.000
L 61 - 2015-16 - Bilag 1: Henvendelse af 8/11-15 fra FDEL - Forenede Danske El-bilister vedrørende foretræde
Hvilken CO2 udledning vil en elbil der i 2015 har 40 g/km have i 2020 ?
En elbil der i 2015 har 40 g/km svarer til 1000/263*40 = 152 Wh/km
elektrisk forbrug hvilket betyder 9125/152 = 60 km/l ækvivalent
Samme bil vil i 2020 udlede 150/263*40 = 22,8 gCO2/km
Dette svarer til 2400/22,8 = 105,2 km/l for en benzinbil
Afgiftsreduktion bør derfor stige til 4000*(105,2-16) = 356.800
Uden kredit for faldende CO2 pr. kWh vil elbilen stadig kun få reduktion ud
fra 60 km/l
Lovforslaget giver for 40 g/km derfor kun et fradrag på
4000*(60-16) = 176.000
Elbiler bliver snydt for 356.800 – 176.000 = 180.800