Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Kerteminde d. 6. november 2015
Skatteministeriet j. nr. 15-1604999
Vedr. høringssvar – Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love (Indfasning af eldrevne og
brændselscelledrevne køretøjer i grøn ejerafgift og registreringsafgift m.v.)
Foreningen af Danske Elbilister, FDEL
er en forbrugerorganisation for elbilister. FDEL har
hverken kommercielle eller partipolitiske interesser. FDEL har til formål at udbrede kendskabet til
elbiler og påvirke samt understøtte løsninger, der gør det let og attraktivt at køre elbil – og dermed
aktivt hjælpe til med at fremme den grønne omstilling i Danmark.
FDEL har følgende høringssvar til det fremsendte lovforslag.
Vi mener, at man skal fremme udbredelsen af elbiler af en række miljømæssige årsager.
En elbil forurener ved kørsel hverken med CO2, NOx, partikler, reaktive metaller platin og rhodium
(fra katalysatorer) eller støj. En stor del af energien fra opbremsninger tilbageføres til bilens batteri
i stedet for at afsættes i friktionsbremserne. Det tæller både i CO2-regnskabet og giver en
væsentlig reduktion i partikeludledning (bremsestøv).
Strømmen, som produceres i Danmark, stammer i høj grad fra vedvarende energikilder. I 2020
skønner Elselskabernes Brancheforening at andelen vil være 84%. I det omfang strømmen
produceres på kraftvarmeværkerne, er energieffektiviteten meget høj, fordi spildvarmen udnyttes,
og udledningen af partikler er minimal på grund af store og effektive rensningssystemer. Tilmed
kan elbilerne lade om natten, hvor der ofte findes overskudsproduktion af strøm, som Danmark i
perioder må betale for at komme af med.
Lovforslagets intention er over en 4-årig periode at pålægge samme afgifter på elbiler som på
benzin- og dieselbiler. Vi mener at lovforslaget diskriminerer elbiler, med det resultat at elbilerne
får ekstra afgifter sammenlignet med benzin og dieselbiler (se note 1). Vi mener, at en
afgiftsmæssige sidestilling med benzin- og dieselbiler sker for tidligt og vil stoppe det aktuelle,
spæde opsving i elbilisme.
Elbiler produceres i relativt lille antal og med relativt nyudviklet teknologi. Derfor vil elbiler i en
årrække være dyrere at producere end tilsvarende benzin- og dieselbiler.
FDEL - Asger Grønkjær – Østergade 5, 5300 Kerteminde tel. 40558771
e mail :
Side 1