Tak for det.
Vi er i virkeligheden ved at gå i gang med en diskussion af hele den her aftale om elbilerne.
Det kan vi for min skyld godt, men nu er det jo nogle ændringsforslag, vi egentlig skal diskutere og vedtage nu, og på mandag er det så den endelige vedtagelse af lovforslaget.
Det er usædvanligt, at man kan komme med ændringsforslag fra skatteministerens side i, ja, vel nærmest tolvte time for at ændre på det her lovforslag umiddelbart før andenbehandlingen.
Det er vores opfattelse, at vi helst ville have gennemført aftalen, som den blev indgået, naturligvis.
Det var derfor, vi lavede den, som vi gjorde.
Og bare for at folk derude ikke skal tro, at vi var nogle totale idioter, da vi indgik den, vil jeg sige, at det selvfølgelig også var sådan, at Skatteministeriet testede det forslag, man havde, og den aftale, vi var i gang med at indgå, hos Kommissionen.
Og vi fik den besked under forhandlingerne, at det ville være i orden at gøre det.
Det var så den besked, der blev ændret siden hen, og det må man tage højde for, i hvert fald hvis man vil elbilerne det godt.
Jeg kan forstå, at Dansk Folkeparti og Enhedslisten kan finde hinanden i sådan en fælles overenskomst om at være kritiske over for, at vi bliver pålagt nogle ændringer af aftalen her fra EU's side.
Jeg ville som sagt også helst have gennemført aftalen, som den var, og forstår ikke det argument, vi bliver mødt med, og jeg håber egentlig stadig væk, at det bliver gennemført, når dialogen med Kommissionen er færdig.
Men det aparte her er jo, at hvis man gennemfører det her ændringsforslag, bliver forholdene mere lukrative for elbilerne, hvorfor det forekommer mig uforståeligt, at dem, der har været kritiske over for aftalen, egentlig ikke godt vil hjælpe med at få den på plads.
Det kunne hr.
Henning Hyllested jo lige så godt have stået og argumenteret for.
For det er egentlig det, der vil være tilfældet.
Så hvis ikke man gennemfører de her ændringsforslag nu og på mandag vedtager den lovgivning, der er foreslået, så vil man ikke få det, som Enhedslisten siger, nemlig at der vil være fuld fritagelse med de store omkostninger, der følger med.
Der vil jo være fuld afgift den 1.
januar, hvis man ikke vedtager ændringsforslaget nu og vedtager lovforslaget på mandag.
Jeg skal bare minde om – efter en hurtig gennemlæsning af de ændringsforslag, Enhedslisten stillede – at da vi diskuterede finansloven for kort tid siden her i Folketinget, var der i hvert fald ikke stillet ændringsforslag, der gjorde, at man kunne forlænge den fulde afgiftsfritagelse af elbilerne.
Det kan man godt stille sig op og sige, men det er en god idé at have de mange milliarder kroner, det vil koste at gøre det de næste 3-5 år, for det vil det.
Det er jo, fordi det er begyndt at gå så tilpas godt for elbilerne, at man er nødt til at foretage sig noget.
Det var en bemærkning om det lidt aparte i, hvordan partierne stiller sig nu, og så har jeg bare den bemærkning, at det her med at være aftalepartier bag aftalen – hvis man ikke har opdaget det – jo er gået fra at være inklusive Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, De Radikale og regeringen til, at det nu alene er Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre, der tager ansvar for at få bragt den her aftale igennem Folketinget.
Og det er da på en måde opsigtsvækkende, at så relativt lille en justering, der skal til, for at man kan gennemføre det, fører til, at Venstre ikke kan holde sammen med sit væsentligste støtteparti, og at forholdene nu er blevet så dårlige mellem regeringen og dens støtteparti, at man ikke kan afklare sådan noget her i mindelighed, men at Dansk Folkeparti springer fra det.
Hvis vi andre gjorde det samme, ville der være fuld afgift på elbilerne den 1.
januar.
Men det er så den slags, man kan muntre sig lidt over, ligesom man må sige, at skatteministeren i dag lyder noget anderledes, når han skal være pragmatisk i forhold til beskeder fra EU, end Venstre gjorde, da vi diskuterede optjeningsprincipper og andre ting.
Da var der ikke noget med at rette ind, og man skulle teste EU og føre sager og det ene og det andet.
Det skal man så ikke her.
Med de bemærkninger om de små ting, man kan notere sig om, hvordan det her udvikler sig, så vil jeg bare anbefale, at dem, der faktisk vil elbilmarkedet det godt, er med til at stemme det her ændringsforslag igennem nu og føre aftalen igennem Folketinget på mandag.
Alternativet er fuld afgift pr.
1.
januar.
Det mener jeg ikke man kan være interesseret i, hvis man gerne vil have både rimelighed i tingene, men også en fortsat udrulning af elbiler i Danmark.