Mange tak.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Radikale Venstre havde svare overvejelser ved at indgå i den aftale, som ligger bag det her lovforslag, og som gør, at vi også kommer til at stemme for.
Vi havde helt klart gerne som flere af de partier, der allerede har været på talerstolen, set, at man havde fortsat afgiftsfritagelsen for alle elbiler i 1 år, måske endda 2, simpelt hen indtil elbilerne havde fundet fodfæste på markedet.
Men vi følte altså også, at der var brug for, at der i hvert fald var ét rigtigt grønt parti, som blev tilbage i aftalekredsen, og der var tre grunde, tre indrømmelser, der gjorde, at vi endte med at gå med.
Den første var, at vi faktisk fik en række konkrete forbedringer af den nuværende ordning, ikke mindst et bundfradrag for de mindste biler, som gør, at der næste år faktisk er rigtig mange elbiler, som går fri af, at man nu begynder at indfase afgifterne.
Det var vigtigt.
Den anden er, at vi også har fået understreget, at det her altså ikke er et forlig, det er en stemmeaftale.
Og det betyder, at hvis vi kan skaffe os et flertal herinde for at gøre det endnu bedre for elbilerne, står det os frit for at gøre det, og det håber vi selvfølgelig vil kunne ske på et tidspunkt.
Vi kan ikke garantere det, men det er alligevel et vigtigt frihedsbrev at have.
Men måske vigtigst af alt – det var det, vi lagde afgørende vægt på, og det var den tredje grund – har vi fået skrevet ind i aftalen, at hvis forudsætningerne ikke holder, herunder vigtigst af alt, at der ikke bliver solgt de elbiler, som vi forventer på baggrund af det her, så vil aftalepartierne tage hele aftalen op til revision og tage en diskussion om, hvad vi så gør.
Det giver jo altså også mulighed for allerede i august, hvor vi har aftalt at lave en status første gang, at gå ind og se på, om det her virker efter hensigten.
Så er der selvfølgelig også det, at når man så efterhånden arbejder sig frem – det er en detaljerig lovgivning, vil jeg sige, vi har med at gøre her – opdager man jo forskellige ting, som kan gøres bedre, og der er det altså alt andet lige bedre at sidde inden for døren end uden for døren.
Derfor er vi gået med som det ansvarlige parti, vi nu engang er, for at sikre, at der er en gennemsigtighed og der er en vagthund, som konstant holder øje med, at det her rent faktisk er en aftale, der kan bruges for elbilerne.
Et eksempel på det er den afgiftsfritagelse, som vi nu har fået foreløbig for 1 år for de ladestandere, der er i det offentlige rum.
Der var det Socialdemokraterne og os, der fik det løftet op igen, og jeg håber, vi kan overtale de andre aftalepartier til, at det skal fortsætte, når vi mødes i august måned.
Vi synes, det er helt afgørende, at de investorer, der har investeret i offentlige ladestandere, også kan regne med, at de kan trække deres elforbrug fra, ligesom alle mulige andre virksomheder kan trække deres energiforbrug fra, når det er en vigtig del af produktionen, om jeg så må sige.
Så vil jeg sige, at i den ånd har jeg altså her over de sidste 2 uger i høringsfasen fået en række henvendelser fra forskellige parter – borgere, ejere af elbiler – som er bekymrede over dele af det her lovforslag.
Derfor er vi nok ikke færdige med at stille spørgsmål til ministeren og finde ud af, hvad der er op og ned.
Jeg vil gerne nævne tre af dem i dag, som jeg håber ministeren måske allerede kan kommentere i dag eller i hvert fald kan kommentere under udvalgsbehandlingen.
Dels har Dansk Elbil Alliance jo givet udtryk for en bekymring for, om det, vi har aftalt, faktisk kan godkendes i EU.
Og det er selvfølgelig vigtigt, for hvis ikke det kan det inden jul, kan aftalen jo ikke træde i kraft pr.
1.
januar.
Det har jeg forstået at Skatteministeriet har en klar formodning om kan lade sig gøre, og det håber jeg at ministeren kan bekræfte i dag.
Så har jeg fået brev fra en borger – det er der sikkert flere af os, der har – som har betalt adskillige tusinde kroner i gebyr for at bestille en Tesla, men ikke har lavet en bindende kontrakt på det, men altså har indbetalt pengene.
Jeg ved ikke, hvor mange mennesker der har gjort det, men for mig er det måske et lige så bindende tilsagn som en underskrift, hvis man kan påvise, at man faktisk har overført de penge, inden denne aftale blev indgået, i forventning om at få en bil.
Det håber jeg også vi kan blive enige om.
Det kan ikke være et meget stort antal Teslaer, vi snakker om her.
Endelig har jeg så fået brev fra den organisation, som arbejder for brændselscellebiler, og de gør opmærksom på, at vi har en lille uklarhed omkring brændselscellebiler, der også har plugin og batteri til elopladning, og som får en meget høj pris.
Der vil jeg måske foreslå, at vi tager dem ind under det loft på 500 brændselscellebiler, som vi har besluttet helt at afgiftsfritage.
Det kan vi jo diskutere under udvalgsbehandlingen.
Det er blot for at rejse nogle af de spørgsmål, som bliver relevante at diskutere.
Og de er med et hundrede procents garanti ikke de sidste, og derfor ser jeg også frem til, at vi kan have den fortsatte dialog.
Jeg vil iøvrigt gerne kvittere for, at de, kan man sige, anker og spørgsmål, vi har haft indtil nu, er blevet modtaget seriøst af skatteministeren.
Det håber jeg også de vil blive fremover.
Tak.