Dato
Side
12. oktober 2015
1 af 2
NaturErhvervstyrelsen
Center for Ressourcer, Jura
Email:
Høring over forslag til lov om ophævelse af randzoneloven. J. nr. 15-0121-000024
Landbrug & Fødevarer har modtaget høringsmaterialet vedrørende forslag til Lov om ophævelse af
lov om randzoner. Nedenfor følger vores bemærkninger til lovforslaget.
Indledningsvist skal det siges, at Landbrug & Fødevarer altid har været stærke modstandere af
obligatoriske randzoner langs vandløb og søer i det åbne land. Det er derfor med stor tilfredshed, at
vi med dette lovforslag kan se et endeligt ophør af kravet om obligatoriske randzoner.
Vores utilfredshed angående randzoneloven har været fokuseret på det mangelfulde faglige
grundlag, som loven hviler på, indgrebet i den private ejendomsret, den tilknyttede
kompensationsordning samt selve administrationen af loven.
I forhold til det faglige grundlag, som den nuværende randzonelov hviler på, har forskere fra Århus
Universitet i 2015 i to notater beskrevet, at den hidtidige fastsatte kvælstofeffekt på op til ca. 1.100
tons årligt må anses for usikker, og er baseret på ekspertskøn uden væsentligt datagrundlag. Det
fremgår bl.a. af notaterne, at de lokale hydrologiske forhold er afgørende for kvælstofeffekten. Det
er glædeligt, at regeringen er enig med Landbrug og Fødevarer i, at randzoneloven er udtryk for en
omkostningsfuld reguleringsmodel, hvis effekt er tvivlsom.
Landbrug & Fødevarer finder, at der både skal godtgøres,
hvor
der er behov for indsats og
hvilken
indsats, der er nødvendig for at opnå den ønskede tilstand i vandmiljøet. I bemærkningerne til
lovforslaget anføres, at der i forbindelse med vandområdeplanerne for 2015-2021 vil blive taget
stilling til evt. kompenserende foranstaltninger for fosfor- og kvælstofeffekterne med henblik på
sikring af, at Danmark lever op til EU-direktivforpligtelserne, herunder særligt vandrammedirektivet.
I Landbrug & Fødevarer finder vi det bydende nødvendigt, at der i dette arbejde ses på
alle
presfaktorer
og ikke alene fokuseres ensidigt på kvælstof, idet andre forhold er medbestemmende
for at opnå god økologisk tilstand i vandmiljøet.
I bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at der fortsat skal være mulighed for, at den enkelte
landmand kan vælge at bibeholde sine udlagte randzoner på frivilligt grundlag og anvende disse til
opfyldelse af krav med et miljømæssigt sigte, hvis den pågældende landmand finder, at det er
driftsmæssigt hensigtsmæssigt. Det fremgår, at dette både gælder i forhold til miljøfokusområder,
som en del af de grønne krav i reglerne om direkte betalinger til landbrugere, og sidenhen som
alternativ til efterafgrøder, der er fastsat i medfør af gødskningslovens §§ 18-19, jf. bekendtgørelse
om plantedække og om dyrkningsrelaterede tiltag.
Landbrug & Fødevarer finder det positivt, at landbrugere frivilligt kan anlægge randzoner, hvor dette
viser sig hensigtsmæssigt og omkostningseffektivt, med henblik på at opfylde de grønne krav i
reglerne om direkte betalinger og snarest muligt som alternativ til efterafgrøder. Det er i den