NaturErhvervstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V.
15. oktober 2015
Friluftsrådets høringssvar til lov om ophævelse af lov om randzoner (j. nr. 15-0121-000024)
Hermed fremsendes Friluftsrådets høringssvar til lov om ophævelse af lov om randzoner med
høringsfrist den 16. oktober 2015.
Det er med stor beklagelse, at Friluftsrådet konstaterer, at regeringen har valgt at gøre op med
de obligatoriske randzoner, der har fungeret siden september 2012. I Friluftsrådet er der be-
kymring over konsekvenser for både vandmiljø, natur og adgangsrettigheder.
Historien bag randzonerne er værd at huske på. I bemærkningerne til lovforslaget er baggrun-
den for randzonerne alene forklaret med et mål om at opfylde EU’s Vandrammedirektiv, hvor
reduktion af kvælstof og fosfor til overfladevand var afgørende. Mens de øvrige elementer i de
oprindelige politiske forhandlinger kun er nævnt en passant. Men historien bag randzonerne
viser, at de skulle mere end ’blot’ at beskytte overfladevandet. De obligatoriske randzoner er en
udløber af aftalen om Grøn Vækst fra 2009 vedtaget under den daværende borgerlige regering.
Aftalen var bl.a. en konsekvens af den kritik, der var tilgået daværende Fødevareminister Eva
Kjer Hansen over ophævelsen af 100.000 ha brakmarker i 2008/2009. I 2012 trådte randzonelo-
ven i kraft og 50.000 ha blev udlagt langs vandløb og søer, som både skulle tjene vandmiljøet og
naturen, desuden havde befolkningen adgang til randzonerne efter adgangsbestemmelserne i
naturbeskyttelsesloven. Senere blev arealet reduceret til 25.000 ha under SR-regeringen.
Adgang
Som rekreativ organisation beklager Friluftsrådet, at en af de få forbedringer af befolkningens
adgang til landbrugslandskabet nu bortfalder. Adgangen til det åbne land er gennem de sidste
årtier blevet ringere og ringere, idet markveje, naturarealer og stier er fjernet til fordel for et
intensivt dyrket landbrug. Det kan vi som samfund ikke være tilfredse med, hvilket også er årsa-
gen til, at Friluftsrådet har kæmpet for randzonerne.
I regeringsgrundlaget nævnes det eksplicit, at befolkningens mulighed for rekreative friluftsop-
levelser er vigtig.
Derfor forventer Friluftsrådet, at miljø- og fødevareministeren fremlægger
klare planer for, hvordan reduktionen af befolkningens adgang til det åbne land ved en op-
hævelse af lov om randzoner vil blive kompenseret af andre tiltag, der sikrer befolkningen ad-
gang til landbrugslandskabet.
Dokumentnummer D15-60009
Scandiagade 13
DK-2450 København SV
Tel +45 33 79 00 79 (10-15/10-14)
www.friluftsraadet.dk