København den 16. oktober 2015
Det Økologiske Råds høringssvar til udkast til forslag til lov om
ophævelse af lov om randzoner.
Resumé:
Det Økologiske Råd er enige i Regeringens hensigt om at fokusere den fremtidige
miljøindsats i de områder af landet, hvor udfordringerne er størst.
DØR anerkender, at der potentielt kan tænkes en mere målrettet regulering end randzonerne.
Men alt andet lige, så betyder alene nærheden til vandløbene, at der er tale om arealer med en
væsentlig lavere retention og dermed en større udledning af næringsstoffer til vandløbene
end fra arealer beliggende længere væk fra vandløbene. Derfor er randzonerne pt den mest
målrettede reguleringsform i vandplanlægningen.
Natur- og Landbrugskommissionens anbefaling om en målrettet regulering indeholder en klar
forudsætning om, at eksisterende regulering ikke afvikles før ny regulering er udviklet og klar
til implementering. Men med dette lovforslag vil regeringen netop ophæve Randzoneloven,
inden et nyt reguleringsregime er udviklet og på plads.
Først i forbindelse med vandområdeplanerne for 2016-2021 er det Regeringens hensigt, at
der vil blive taget stilling til kompenserende foranstaltninger nødvendiggjort af lovens
ophævelse.
Det Økologiske Råd finder de erhvervsøkonomiske omkostninger ved randzonerne kraftigt
overvurderede, idet hverken arealernes relative lave dyrkningsværdi eller Randzone-
kompensationen er indregnet.
Der er betydelige miljømæssige konsekvenser ved ophævelse af loven, både i relation til
kvælstof, fosfor, natur, klima og pesticider. Samtidig blev randzone-arealet allerede halveret i
forbindelse med Vækstplan for Fødevarer i 2014 – vel at mærke uden at den reducerede
effekt er blevet kompenseret ved alternative tiltag.
I henhold til EU-direktiverne er staten forpligtiget til at fastsætte et indsatsprogram, som
tilsikrer en forbedring af tilstanden, samtidig med at det sikres, at der ikke sker forringelser af
tilstanden. Men Det Økologiske Råd finder det godtgjort, at der netop sker sådanne
forringelser i alle recipienter, hvorfor forringelserne skal følges af en fuld og samtidig
kompensation. Kompensationen kan kun ske ved tiltag, som har fuld effekt allerede fra
tidspunktet, hvor den negative effekt ved fjernelse af randzonerne indtræffer. Derfor er nye
tiltag i en målrettet regulering, som først vil kunne få reel effekt flere år inde i en ny
vandplanperiode, ikke udtryk for en kompensation. Denne problematik bør afprøves ved en
henvendelse til Kommissionen før lovens vedtagelse.
Forslag til ændring af Landdistriktsprogrammet 2014-2020, som er i høring parallelt med
denne høring, har afsat midler til kompensation, men effekten er udokumenteret, for sen og
utilstrækkelig.