Til Miljø- og Fødevarestyrelsen
30.9. 2015
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder
og lov om miljø og genteknologi.
Sagsnr.: 15-0121-000015
Eftersom lovændringen vedrører to forskellige love, lov om dyrkning m.v. af genetisk modificerede
afgrøder (sameksistensloven) og lov om miljø og genteknologi, indeholder nærværende høringssvar
generelle kommentar samt kommentarer til hver lov. Høringssvaret indeholder desuden
kommentarer til efterfølgende anvendelse af lovændringen.
Generelle kommentarer
NOAH ser positivt på implementeringen af lovændringen kendt som Barroso-direktivet (2015/412
af 11. marts 2015) om ændring af direktiv 2001/18/EF for så vidt angår medlemsstaternes mulighed
for at begrænse eller forbyde dyrkning af genetisk modificerede organismer (GMO er) på deres
område, da det giver mulighed for selvbestemmelse vedr. dyrkning af GM-afgrøder i Danmark.
Samtidig er det vigtigt at være bevidst om at anvende den mulighed, lovændringen giver, da en
ikke-handling vil være en accept af dyrkning af GM-afgrøder på dansk jord. Passivitet medfører
altså et tilvalg. Det er også vigtigt at have for øje, hvordan Barroso-direktivet anvendes, da det giver
mulighed for enten at bede om dyrkningsundtagelse ved at spørge den relevante ansøgervirksomhed
eller lave et forbud (se kommentarer til anvendelse af lovændringen). Implementeringen af Barroso-
direktivet giver ministeren for området mandat til at afgøre, om der skal dyrkes GM-afgrøder i
Danmark. Denne form for kompetence kan være risikabel, da en ikke-handling som nævnt vil føre
til godkendelse. Det anbefales derfor, at det sikres, at ministeren skal spørge relevante udvalg og
Folketinget ved ansøgninger om dyrkning af GM-afgrøder for at sikre demokratisk
beslutningstagen.
For at opnå den bedste implementering af forslaget anser NOAH følgende for nødvendigt:
Lovforslaget giver mulighed for at forbyde GM-afgrøder, ”hvis der er tungtvejende grunde
hertil” (§ 4 i lov om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder og § 17a i lov om
miljø og genteknologi). Betydningen af tungtvejende grunde er specificeret i direktivet, men
giver stadig mulighed for fortolkning. Det er ikke hensigtsmæssigt, at det ligges helt fast,
hvad grundene kan være, da det vil udelukke fremtidige bekymringer, men der er samtidig
brug for præcisering. Det anbefales derfor, at det indskrives i den danske lovændring at der
fx kan være tale om miljø- sundhedshensyn, så disse grunde helt sikkert kan begrunde et
forbud. NOAH anbefaler også, at der bør kunne anvendes grunde. der er overvejet i EFSA' s
fælles risikovurdering, da disse vurderinger har været under kritik
1
og grundet den
1
http://corporateeurope.org/efsa/2013/10/unhappy-meal-european-food-safety-authoritys-independence-problem
,
http://www.greenpeace.org/france/PageFiles/266577/review-EFSA-MON810-opinion-29-07-09.pdf