Skatteudvalget 2015-16, Skatteudvalget 2015-16, Skatteudvalget 2015-16
L 56 , L 56 A , L 56 B
Offentligt
1575713_0001.png
3. december 2015
J.nr. 15-3061068
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 56 - Forslag til Lov om ændring af momsloven og forskellige andre love
(Momsgodtgørelse for ambassader m.v., bemyndigelse til momskontrol af betalingsoplys-
ninger, tilpasning af reglerne om herboende repræsentant for motoransvars- og lystfar-
tøjsforsikringer, tilpasning af adgangen til indhentelse og registrering af oplysninger i
Køretøjsregisteret, afskaffelse af befordringsfradrag m.v. for skattefritagne personer m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 18. november 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 56a - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om man kan indrette nye regler således, at det gøres helt klart, at skattefritagelsen kun gælder overnatninger i forbindelse med klart definerede repræsentative aktiviteter, til skatteministeren
1575713_0002.png
Spørgsmål
Kan man indrette nye regler således, at det gøres helt klart, at skattefritagelsen kun gælder
overnatninger i forbindelse med klart definerede repræsentative aktiviteter som f.eks.
statsministerens eget eksempel om en overnatning med en international gæst før et møde
den følgende dag?
Svar
Jeg finder, at der er fundet en rimelig afgrænsning af, under hvilke betingelser den til en-
hver tid siddende statsminister kan bruge Marienborg privat, uden at det udløser beskat-
ning.
Jeg mener derfor ikke, at det er relevant at fastsætte yderligere betingelser for skattefrita-
gelsen for statsministerens private brug af Marienborg end de foreslåede, hvor skattefrita-
gelsen er betinget af, at statsministeren ikke tager bopæl på Marienborg. Skattefritagelsen
forudsætter således, at statsministeren ikke tager permanent ophold på Marienborg, og
opretholder sin egen private bolig.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at sådanne yderligere betingelser heller ikke er en del af de tilsva-
rende regler i Sverige og Norge eller af reglerne om Folketingets præsidieboliger.
Side 2 af 2