Tak.
Enhedslisten har jo stillet et ændringsforslag til lovforslaget, der går på den del af lovforslaget, der handler om at fritage statsministeren og andre ministre for skattebetaling ved brug af Marienborg.
Det er jo noget helt nyt, som man kommer med her, at statsministeren fremover skal kunne bruge Marienborg stort set efter forgodtbefindende uden at blive beskattet af det.
Når vi er kritiske over for den ændring, skyldes det to forskellige ting.
For det første synes vi, det er et lidt mærkeligt signal at sende.
Andre danskere, som får stillet goder til rådighed af deres arbejdsgiver, betaler jo en skat.
Og vi synes egentlig, det er mærkeligt, at man så fritager lige præcis statsministeren og andre ministre for at skulle betale skat af det gode, som det er at bruge Marienborg.
Det andet er, at vi sådan set ikke synes, at problemet herinde er, at vi har for få privilegier.
Tværtimod synes vi, at politikere og ministre er omfattet af alt for mange privilegier.
Vi har lige haft diskussionen om pensionsalder, som jo er et godt eksempel på, hvor galt det står til.
Mange af de ærede medlemmer herinde kan trække sig tilbage, når de er 60 eller 62 år, mens de samme ærede medlemmer har hævet pensionsalderen for befolkningen til nu 68 år.
Derfor synes vi overhovedet ikke, der er nogen grund til at tildele ministre yderligere privilegier end dem, som allerede eksisterer.
Det har så været fremført, at det her jo bare handler om, at statsministeren gerne vil bruge Marienborg i forbindelse med arbejdsrelaterede opgaver.
Hvis man f.eks.
har et udenlandsk statsoverhoved på besøg og man gerne vil ud at jogge oppe i Lyngby om morgenen, kunne det være rigtig godt at bruge Marienborg til at overnatte på forud for mødet.
Det har jeg sådan set stor forståelse for.
Problemet er bare, at lovforslaget er langt mere vidtgående end det.
Det åbner faktisk for næsten fri brug af Marienborg, så længe man altså opretholder adresse et andet sted.
Det synes jeg ikke at de argumenter, der har været fremført, kan retfærdiggøre.
Derfor har vi stillet et ændringsforslag, som egentlig er meget enkelt, og som går på, at den her skattefritagelse for statsministeren begrænses til kun at gælde ophold og overnatning i umiddelbar tilknytning til statsministerens repræsentative eller øvrige arbejdsrelaterede aktiviteter på Marienborg – det vil altså sige, når eventuelle overnatninger har et tjenstligt formål.
Med det ændringsforslag synes vi at man lever op til det, man har brugt som argumentation, men samtidig åbner vi altså ikke en ladeport for, at statsministeren eller andre ministre skal have helt andre vilkår for anvendelse af et gode end resten af befolkningen.
Så det er et forslag, vi håber på at kunne få opbakning til her i Folketinget.