Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 54 Bilag 1
Offentligt
1566558_0001.png
Lovforslag nr.
L 54
Folketinget 2015-16
Fremsat den 11. november 2015 af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
(Ændring af organiseringen og administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse)
§1
I lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 23. september 2014, som
ændret ved § 67 i lov nr. 1482 af 23. december 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1
ændres »et uafhængigt organ inden for« til: »en del
af«.
2.
§ 8
ophæves.
3.
Overskriften
før § 10 affattes således:
»Følgegruppen«
4.
§ 10
affattes således:
Ȥ 10.
Følgegruppen for Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse udpeges af beskæftigelsesministeren og består
af 1 formand og følgende andre medlemmer:
1) 1 medlem indstillet af Landsorganisationen i Danmark.
2) 1 medlem fra et medlemsforbund efter indstilling fra
Landsorganisationen i Danmark.
3) 1 medlem indstillet af FTF (Funktionærernes og Tjene-
stemændenes Fællesråd).
4) 1 medlem indstillet af Akademikernes Centralorganisa-
tion.
5) 1 medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening.
6) 1 medlem indstillet af Lederne.
7) 1 medlem indstillet af Danske Regioner.
8)
1 medlem indstillet af KL (Kommunernes Landsfor-
ening).
9) 1 medlem indstillet af Danske Handicaporganisationer.
Stk. 2.
Følgegruppen vejleder om anvendelsen af fondens
midler.«
5.
§§ 13-14
og
16
ophæves.
6.
Overskriften
før § 23 affattes således:
»Administrationen af initiativerne«
7.
§ 23
affattes således:
Ȥ 23.
Administrationen af initiativerne i Fonden for Fo-
rebyggelse og Fastholdelse varetages af Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering.
Stk. 2.
Styrelsen fastsætter retningslinjer om ansøgningers
indhold og form samt retningslinjer for udbetalinger.«
8.
§ 24
ophæves.
9.
I
§ 24 a, stk. 1
og
2,
ændres »Direktøren for Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse« til: »Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering«.
10.
§§ 31-34
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
BE006556
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/07628
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
2.4.
2.4.1.
2.4.2.
3.
4.
5.
6
7.
8.
9.
Indledning
Lovforslagets indhold
Fondens organisatoriske forhold
Gældende ret
Den foreslåede ordning
Bestyrelsen erstattes af en følgegruppe
Gældende ret
Den foreslåede ordning
Administrationen af initiativerne overgår til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Gældende ret
Den foreslåede ordning
Tilsyn med støtten og klageadgang
Gældende ret
Den foreslåede ordning
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlig
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Sammenfattende skema
Samtidig foreslås det, at bestyrelsen, som består af arbejds-
markedets parter, pr. 1. januar 2016 erstattes af en følge-
gruppe med samme sammensætning. Følgegruppen vil have
til formål at vejlede Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
tering om forskellige aspekter vedrørende fordelingen af
fondsmidlerne. Følgegruppen afholder møder efter behov.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fondens organisatoriske forhold
Formål med Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er at
yde støtte til at forebygge og forhindre fysisk og psykisk
nedslidning ved anvendelse af fondens midler. Fonden har
ydet støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser
med henblik på at forebygge nedslidende rutiner og arbejds-
gange, at styrke genoptræning og rehabilitering af syge og
personer med handicap og at støtte utraditionelle initiativer,
der styrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol,
fedme og fysisk inaktivitet. Forligspartierne bag velfærdsaf-
talen fastlægger de overordnede rammer for udbetaling af
midler fra fonden sideløbende med de årlige finanslovsfor-
handlinger. De overordnede rammer kan fastlægges dels ved
en fordeling af midler inden for de formål, som fonden kan
yde midler til, dels ved en overordnet prioritering af indsats-
områder og evt. temaer. Inden for disse overordnede rammer
træffer fonden beslutning om uddeling af midler.
1. Indledning
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse blev oprettet som
Forebyggelsesfond ved lov nr. 87 af 30. januar 2007. Loven
udmøntede den del af aftalen af 20. juni 2006 om initiativer
til sikring af fremtidens velstand og velfærd og investeringer
i fremtiden ("Velfærdsaftalen"), der vedrørte oprettelse af en
forebyggelsesfond. Fonden blev etableret med en bestyrelse,
et antal faglige rådgivende udvalg og et sekretariat. Fonden
blev oprettet med en kapital på 3 mia. kr.
Som følge af omprioriteringer og den løbende anvendelse af
fondens midler vil der fra 2016 og frem være et væsentligt
mindre råderum til bestyrelsens prioritering end hidtil.
I dette lovforslag foreslås det, at organiseringen og admini-
strationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse for-
enkles. Dette sker ved, at Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering fra 1. januar 2016 varetager administrationen
af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse indtil fondsmid-
lerne er endeligt forbrugt. Styrelsen vil have de kompeten-
cer, som bestyrelsen og sekretariatet har i dag. Det betyder
blandt andet, at styrelsen vil fastsætte kriterier for tildeling
af fondsmidlerne, fastsætte retningslinjer om ansøgningers
indhold og form samt retningslinjer for udbetalinger. Styrel-
sen vil desuden give tilsagn om støtte til godkendte ansøg-
ninger og forestå udbetaling af støtte.
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0003.png
3
Ved lov nr. 1381 af 23. december 2012 blev fondens navn
ændret til Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse. Derud-
over blev fondens formål ændret, så fonden siden da har
kunnet yde støtte til følgende formål:
– Indsatser, der forebygger fysisk og psykisk nedslidning
samt arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
– Indsatser, der bidrager til at fastholde seniorer samt
medarbejdere med nedsat arbejdsevne eller bidrager til
hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom.
– Indsatser, der bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse har inden for disse
rammer anvendt de afsatte midler til forebyggelse, fasthol-
delse og inklusion på arbejdsmarkedet. Fondens bestyrelse
har udmeldt særlige indsatsområder inden for rammerne af
de midler, som fonden administrerer, samt fastsat kriterier
for tildeling af de midler, som fonden administrerer, og på
baggrund heraf at bevilget støtte efter ansøgning. Fondens
sekretariat har forestået den praktiske udmøntning af midler-
ne samt understøttet bestyrelsens arbejde, herunder med op-
lysninger om anvendelsen af fondens midler.
2.1.1. Gældende ret
Efter § 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdel-
se, er fonden et uafhængigt organ inden for den statslige for-
valtning.
Fonden er en selvstændig offentlig myndighed inden for den
statslige forvaltning dog uden for det ministerielle hierarki
og uden instruktionsbeføjelser for beskæftigelsesministeren.
Fonden er ikke omfattet af lov om fonde og visse foreninger
eller af lov om erhvervsdrivende fonde. Der er således ikke
tale om en selvejende institution, men et uafhængigt organ
uden for det almindelige ministerielle hierarki.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 1, at fonden overgår fra at være et uaf-
hængigt organ inden for den statslige forvaltning til at blive
en del af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Som
følge af forslaget skal administrationen af Fonden for Fore-
byggelse og Fastholdelse fremover varetages af Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, hvorfor fonden ikke
længere vil være uafhængig af den offentlige forvaltning.
Fonden vil fortsat blive betegnet som en fond, og formålene
med anvendelsen af midlerne er uændrede.
2.2. Bestyrelsen erstattes af en følgegruppe
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggel-
se og Fastholdelse, at bestyrelsen udpeges af beskæftigelses-
ministeren og består af 1 formand og ni andre medlemmer.
Beskæftigelsesministeren udpeger 1 medlem indstillet af
Landsorganisationen i Danmark og 1 medlem fra et med-
lemsforbund indstillet af Landsorganisationen i Danmark, 1
medlem indstillet af FTF (Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesråd), 1 medlem indstillet af Akademiker-
nes Centralorganisation, 1 medlem indstillet af Dansk Ar-
bejdsgiverforening, 1 medlem indstillet af Lederne, 1 med-
lem indstillet af Danske Regioner, 1 medlem indstillet af KL
(Kommunernes Landsforening) og 1 medlem indstillet af
Danske Handicaporganisationer.
Herudover udpeger beskæftigelsesministeren efter § 10, stk.
2, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, tilfor-
ordnede til bestyrelsen. De tilforordnede har ikke stemme-
ret. Efter § 10, stk. 3, udpeges bestyrelsens medlemmer og
formand for en periode af op til 4 år. Bestyrelsens medlem-
mer og formand kan genudpeges. Hvis formanden eller et
medlem af bestyrelsen udtræder af bestyrelsen før udløbet af
perioden, kan beskæftigelsesministeren udpege en afløser
for den resterende del af perioden.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 4, at følgegruppen udpeges af beskæf-
tigelsesministeren og består af 1 formand og ni andre med-
lemmer. Følgegruppen består af repræsentanter fra de
samme organisationer, som indtil nu har siddet i bestyrelsen.
Følgegruppens opgave bliver at vejlede Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering om forskellige aspekter vedrø-
rende fordelingen af fondsmidlerne.
2.3. Administrationen af initiativerne overgår til Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering
2.3.1. Gældende ret
Beskæftigelsesministeren udpeger efter § 23 i lov om Fon-
den for Forebyggelse og Fastholdelse et sekretariat, som
skal sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen.
Det fremgår af § 24, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggel-
se og Fastholdelse, at sekretariatet fastsætter retningslinjer
om ansøgningernes indhold og form samt retningslinjer for
udbetalinger. Af stk. 2 fremgår, at sekretariatet påser, at de
fastsatte retningslinjer er overholdt. Ansøgninger og tilbud,
der ikke opfylder formkravene, afvises af sekretariatet.
Det fremgår af § 24, stk. 3, i lov om Fonden for Forebyggel-
se og Fastholdelse, at sekretariatet giver tilsagn om støtte til
godkendte ansøgninger og forestår udbetalinger af støtte.
Efter § 24 a, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse kan direktøren for Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse indhente oplysninger til brug for administratio-
nen af denne lov fra lønmodtagere og arbejdsgivere og dis-
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0004.png
4
ses organisationer, andre offentlige myndigheder, arbejds-
løshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond og Arbejds-
markedets Tillægspension. Det kan fx være oplysninger om
konkret angivne personers ansættelse hos en arbejdsgiver ef-
ter § 24 a, stk. 1, nr. 1, i loven.
Det fremgår af § 24 a, stk. 2, i lov om Fonden for Forebyg-
gelse of Fastholdelse, at direktøren for Fonden for Forebyg-
gelse og Fastholdelse kan til brug for administrationen af
denne lov få terminaladgang til oplysninger i indkomstregi-
steret og til oplysninger i Det Fælles Datagrundlag. Adgan-
gen kan medvirke til at sikre, at fondens indsatser kan admi-
nistreres enkelt og smidigt i forhold til ansøgning, oplys-
ningsgrundlag og kontrol.
2.3.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 7, at § 23 nyaffattes, da administratio-
nen af initiativerne i Fonden for Forebyggelse og Fasthol-
delse fremadrettet varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring vil have de kompetencer, som bestyrelsen og sekretaria-
tet har i dag. Det betyder blandt andet, at styrelsen vil fast-
sætte kriterier for tildeling af fondsmidlerne. Styrelsen vil
desuden give tilsagn om støtte til godkendte ansøgninger og
forestå udbetaling af støtte.
Som følge heraf foreslås det, at bemyndigelsen til at udstede
nye retningslinjer om ansøgningers indhold og form samt
retningslinjer for udbetalinger gives til Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering.
2.4. Tilsyn med støtten og klageadgang
2.4.1. Gældende ret
Efter § 16 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdel-
se kan bestyrelsen i forbindelse med varetagelsen af sine op-
gaver rådføre sig med relevante myndigheder og eksperter.
I medfør af § 24, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse, fastsætter sekretariatet retningslinjer om
ansøgningers indhold og form samt retningslinjer for udbe-
talinger. Af stk. 2 fremgår, at sekretariatet påser, at de fast-
satte retningslinjer er overholdt og afviser ansøgninger og
tilbud, der ikke opfylder formkravene.
Det fremgår af § 31, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggel-
se og Fastholdelse, at sekretariatet fører tilsyn med de pro-
jekter, der modtager støtte fra fonden. Af stk. 2 fremgår, at
sekretariatet fastsætter retningslinjer for tilsynet, herunder
plan for tilsyn ved projektets gennemførelse, som kan gra-
dueres efter projektets størrelse, emneområde m.v., og krav
om indsendelse af fremdriftsrapport m.v.
Derudover skal støttemodtager efter § 32 i lov om Fonden
for Forebyggelse og Fastholdelse underrette sekretariatet,
hvis et projekt forsinkes eller forudsætningerne for støtten
ændres væsentligt.
Efter § 33, stk. 3, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fast-
holdelse, kan fonden træffe afgørelse om bortfald eller tilba-
gebetaling af støtte, hvis betingelserne for støtte fra fonden
ikke længere er opfyldt, eller det viser sig, at støttemodtager
har givet urigtige eller vildledende oplysninger.
Fondens afgørelser kan som hovedregel ikke påklages, jf. §
34 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse. Dog
kan sekretariatets afgørelser om afvisning af ansøgninger og
tilbud indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet inden 4 uger
efter, at ansøgningen eller tilbuddet er blevet afvist, jf. § 34,
stk. 2, i loven.
2.4.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 5, 8 og 10, at de bestemmelser i lov
om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, der regulerer
spørgsmål om midlernes anvendelse, herunder ydelse af til-
skud, tilsyn med midlernes anvendelse, tilbagebetaling og
afvisning af ansøgninger, klageadgang mv., ophæves. Dette
omfatter lovens §§ 16, 24 og 31-34.
Ophævelserne er begrundet i, at administrationen af initiati-
verne i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse fremadret-
tet varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har såle-
des hjemmel til at fastsætte nærmere regler om administra-
tion af fondens midler. Da denne hjemmel er udmøntet i
Styrelsens nuværende bekendtgørelse nr. 1173 af 8. oktober
2013 om puljeadministration af tilskud fra puljer under Ar-
bejdsmarkedsstyrelsen og Styrelsen for Fastholdelse og Re-
krutterings områder, vil fondens midler kunne administreres
i henhold til puljebekendtgørelsen, som indeholder de ret-
ningslinjer for administrationen af puljer, som er administre-
ret af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Herefter
bemyndiges styrelsen til at fastsætte nærmere retningslinjer
om ansøgningers indhold og form samt retningslinjer for ud-
betalinger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Det foreslås, at organiseringen og administrationen af Fon-
den for Forebyggelse og Fastholdelse forenkles ved at lade
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering varetage se-
kretariatsbetjeningen fra 1. januar 2016 indtil fondsmidlerne
er endeligt forbrugt.
Lovforslaget vedrører således ændringer i administrationen
af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, idet den nuvæ-
rende sekretariatsfunktion for Fonden for Forebyggelse og
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0005.png
5
Fastholdelse foreslås nedlagt pr. 1. januar 2016. Sekretaria-
tsbetjeningen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
varetages herefter af Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering, jf. § 1, nr. 7.
Ændringerne i administrationen af Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse medfører statslige mindreudgifter til admi-
nistration på 3,0 mio. kr. i 2016.
I 2016 vil Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
skulle administrere og afslutte en række af fondens projekter
fra tidligere år, der løber ind i 2016. På den baggrund vil der
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser
Mio. kr. 2015-priser
Lovforslaget i alt
Stat
Regioner
Kommuner
2015
0
0
0
0
blive foreslået afsat et administrationsbidrag på 2,0 mio. kr.
på finansloven for 2016 til administration af fondens initiati-
ver i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Dermed
vil bevillingen til administration og sekretariatsbetjening af
fonden blive reduceret fra 5,0 mio. kr. til 2,0 mio. kr. i 2016,
hvilket medfører statslige mindreudgifter på 3,0 mio. kr. i
2016.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for regioner og kommuner.
2016
-3,0
-3,0
0
0
2017
0
0
0
0
2018
0
0
0
0
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. september
2015 til den 18. september 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen
for Selvstændige (ASE), Arbejdsmarkedets Tillægspension,
Arbejdsmiljørådet, Arbejdsskadeforeningen AVS, Bedre
9. Sammenfattende skema
Positive
Psykiatri, Beskæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets Ydel-
sesudvalg, Business Danmark, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Danmarks Frie Fagforening, Dansk Social-
rådgiverforening, Danske Advokater, Danske Handicapor-
ganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Universiteter, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Han-
dicapråd, Erhvervsstyrelsen, Finansrådet, Finanstilsynet, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommu-
nale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forsikring & Pen-
sion, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, FSR - danske reviso-
rer, Ingeniørforeningen (IDA), Jobrådgivernes Branchefor-
ening, KA Pleje, KL, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgi-
verforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af
Fleks- og Skånejobbere - LAFS, Landsforeningen af nuvæ-
rende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen
for Arbejdsskadede (LFA), Landsforeningen for førtidspen-
sionister, Lederforum, Lægeforeningen, Pension Danmark,
Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rå-
det for Socialt Udsatte, SAND - De hjemløses organisation,
SIND, Statsforvaltningerne, Sundhedskartellet, Ældre Sag-
en.
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
konsekvenser/mindreudgifter
En besparelse for staten på 3,0 mio.
kr. i 2016
Ingen
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0006.png
6
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
bringes der hjemmel på finansloven til overførsel af et årligt
administrationsbidrag.
Til nr. 3
Det foreslås, at overskriften nyaffattes, da de bestemmelser,
som overskriften knytter sig til, foreslås ændret.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i pkt. 2.2.2.
Til nr. 4
Af § 10, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fast-
holdelse, fremgår det, at bestyrelsen udpeges af beskæftigel-
sesministeren og består af 1 formand og ni andre medlem-
mer. Det fremgår, at beskæftigelsesministeren udpeger 1
medlem indstillet af Landsorganisationen i Danmark og 1
medlem fra et medlemsforbund indstillet af Landsorganisati-
onen i Danmark, 1 medlem indstillet af FTF (Funktionærer-
nes og Tjenestemændenes Fællesråd), 1 medlem indstillet af
Akademikernes Centralorganisation, 1 medlem indstillet af
Danske Arbejdsgiverforening, 1 medlem indstillet af Leder-
ne, 1 medlem indstillet Danske Regioner, 1 medlem indstil-
let af KL (Kommunernes Landsorganisation) og 1 medlem
indstillet af Danske Handicaporganisationer.
Af § 10, stk. 2, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fast-
holdelse, fremgår det, at beskæftigelsesministeren udpeger
tilforordnede til bestyrelsen. De tilforordnede har ikke stem-
meret. Fremgangsmåden for beskæftigelsesministerens ud-
pegning af bestyrelsens medlemmer fremgår af § 10, stk. 3.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 1 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse,
er fonden et uafhængigt organ inden for den statslige for-
valtning.
Fonden er en selvstændig offentlig myndighed inden for den
statslige forvaltning dog uden for det ministerielle hierarki
og uden instruktionsbeføjelser for beskæftigelsesministeren.
Fonden er ikke omfattet af lov om fonde og visse foreninger
eller af lov om erhvervsdrivende fonde. Der er således ikke
tale om en selvejende institution, men et uafhængigt organ
uden for det almindelige ministerielle hierarki.
Det foreslås i § 1, nr. 1, at Fonden for Forebyggelse og Fast-
holdelse skal overgå fra at være et uafhængigt organ inden
for den statslige forvaltning, til at blive en pulje under Sty-
relsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings ressort. Bag-
grunden er et ønske om, at Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse fremover skal fortsætte som en pulje, hvor an-
vendelsen af midler forbliver uændret.
Ændringen skal ses i sammenhæng med § 1, nr. 7, hvor Sty-
relsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skal varetage ad-
ministrationen af fonden.
Til nr. 2
Efter § 8 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse,
er det fonden, der afholder de nødvendige udgifter til sekre-
tariatsbetjening, øvrige administrative udgifter samt eventu-
elle udgifter til honorering af bestyrelsens formand og med-
lemmer.
Det foreslås, at § 8 ophæves. Forslaget skal ses i sammen-
hæng med forslaget til § 1, nr. 7, hvor Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering skal varetage administrationen af
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse. I stedet tilveje-
Det foreslås, at § 10 nyaffattes, og at de gældende bestem-
melser om bestyrelsens struktur og opgaver erstattes af nye
bestemmelser om følgegruppens struktur og opgaver.
Det foreslås i
stk. 1,
at følgegruppen udpeges af beskæftigel-
sesministeren og består af 1 formand og ni andre medlem-
mer. Følgegruppen består af repræsentanter fra de samme
organisationer, som indtil nu har siddet i bestyrelsen.
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0007.png
7
Det foreslås i
stk. 2,
at følgegruppens opgave bliver at vejle-
de administrationen om forskellige aspekter vedrørende for-
delingen af midler.
Baggrunden for forslaget om at erstatte bestyrelsen med en
følgegruppe er, at der fra 2016 vil være færre ordninger, der
skal administreres. Derudover vil der ikke være nye initiati-
ver, der skal udvikles, og dermed færre opgaver for gruppen.
Til nr. 5
§§ 13 og 14 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fasthol-
delse, omhandler bestyrelsens beslutningsdygtighed og øvri-
ge beføjelser.
Efter § 16 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdel-
se, kan bestyrelsen i forbindelse med varetagelsen af sine
opgaver rådføre sig med relevante myndigheder og eksper-
ter.
Det foreslås i § 1, nr. 5, at §§ 13-14 og 16 ophæves. Forsla-
get skal ses i sammenhæng med forslaget til § 1, nr. 4, hvor
fondens bestyrelse erstattes af en følgegruppe, som har til
formål at vejlede om forskellige aspekter vedrørende forde-
lingen af midler.
Til nr. 6
Det foreslås, at overskriften nyaffattes, da de bestemmelser,
som overskriften knytter sig til, foreslås ændret som følge
af, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering varetager
administrationen af initiativerne i Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse. Der henvises i øvrigt til de almindelige be-
mærkninger i pkt. 2.3.2.
Til nr. 7
Efter § 23 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdel-
se er det beskæftigelsesministeren, der udpeger et sekretari-
at, som skal sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen.
Bestemmelsen i § 23 foreslås affattet således, at det fremgår,
at det er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, der
fremadrettet varetager administrationen af initiativerne i
fonden. Det betyder, at styrelsen bl.a. vil fastsætte kriterier
for tildeling af fondsmidlerne, give tilsagn om støtte til god-
kendte ansøgninger og forestå udbetaling af støtte.
Som følge heraf foreslås det, at bemyndigelsen til at udstede
nye retningslinjer om ansøgningers indhold og form samt
retningslinjer for udbetalinger fremover gives til Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til nr. 8
Det fremgår af § 24 i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, at sekretariatet fastsætter retningslinjer om an-
søgningers indhold og form samt retningslinjer for udbeta-
linger.
Efter § 24, stk. 2, påser sekretariatet, at de fastsatte retnings-
linjer er overholdt og afviser ansøgninger og tilbud, der ikke
opfylder formkravene.
Bestemmelsen i § 24 foreslås ophævet, idet administrationen
af fonden fremadrettet varetages af Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering.
Til nr. 9
Efter § 24 a, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, kan direktøren for Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse indhente oplysninger til brug for administratio-
nen af denne lov fra lønmodtagere og arbejdsgivere og dis-
ses organisationer, andre offentlige myndigheder, arbejds-
løshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond og Arbejds-
markedets Tillægspension. Efter gældende regler kan der
indhentes oplysninger om
- konkret angivne personers ansættelse hos en arbejdsgiver,
- hos hvilke arbejdsgivere en konkret angivet person har væ-
ret ansat,
- i hvilke perioder en konkret angivet person har holdt ferie,
- hvornår en konkret angivet person er ophørt hos en ar-
bejdsgiver,
- i hvilken periode og i hvilket omfang en konkret angivet
person har været beskæftiget,
- om, hvilken løn der er udbetalt til en konkret angivet per-
son,
- om, hvilke offentlige ydelser der er udbetalt til en konkret
angivet person, og
- om meddelelser af betydning for udbetaling og kontrol
med udbetalinger fra fonden.
Det fremgår af § 24 a, stk. 2, at direktøren for Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse kan til brug for administratio-
nen af denne lov få terminaladgang til oplysninger i ind-
komstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister, og til
oplysninger i Det Fælles Datagrundlag, jf. lov om organise-
ring og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Efter § 24 a, stk. 3, omfatter stk. 2 alle oplysninger om ind-
komst, løn- og ansættelsesperiode, og ansættelsesbetingelser
og ferie m.v. til brug for udbetalings- og kontrolopgaver,
herunder oplysninger om identiteten af henholdsvis arbejds-
giver og lønmodtager. Der kan ske samkøring og sammen-
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0008.png
8
stilling af oplysninger for at kontrollere, at udbetalinger fra
fonden sker i henhold til loven og regler, der er udstedt i
medfør af loven.
Jf. § 24 a, stk. 4, fastsætter beskæftigelsesministeren, i det
omfang det er påkrævet, regler om indhentning af oplysnin-
ger efter denne bestemmelse.
Det foreslås, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring bemyndiges til at indhente de oplysningstyper, der er
nævnt i lovens § 24 a, stk. 1 og 2, og som er nødvendige til
brug for styrelsens administration af denne lov.
Personoplysninger skal efter persondatalovens § 5 behandles
i overensstemmelse med god databehandlingsskik. Det inde-
bærer bl.a., at:
– Indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt an-
givne og saglige formål, og senere behandling må ikke
være uforenelig med disse formål.
– Oplysninger, som behandles, skal være relevante og til-
strækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves
til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne ind-
samles, og de formål, hvortil oplysningerne senere be-
handles.
– Behandling af oplysninger skal tilrettelægges således, at
der foretages fornøden ajourføring af oplysningerne.
– Der skal endvidere foretages den fornødne kontrol for at
sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende op-
lysninger.
– Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, skal
snarest muligt slettes eller berigtiges.
– Indsamlede oplysninger må ikke opbevares på en måde,
der giver mulighed for at identificere den registrerede i
et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn
til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Behandlingen af personoplysninger som led i administratio-
nen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse vil skulle
ske i overensstemmelse med disse principper.
For oplysninger omfattet af § 24 a, stk. 1 og 2, i lov om Fon-
den for Forebyggelse og Fastholdelse vurderes det, at der er
tale om oplysninger omfattet af persondatalovens § 6. Det
vurderes, at behandlingen kan ske i overensstemmelse med
persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 6. Efter denne bestemmelse
kan der således ske behandling af oplysninger, hvis behand-
lingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave,
der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne
videregives, har fået pålagt.
For oplysninger i indkomstregisteret gælder, at myndigheder
m.fl. alene kan få adgang til forud definerede data i ind-
komstregistret, jf. § 15, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1256 af
9. november 2010 om et indkomstregister. Herved er per-
sondatalovens bestemmelser om, at der alene må behandles
nødvendige, relevante og tilstrækkelige oplysninger til ud-
trykkeligt angivne og klare formål, opfyldt.
Behandling af oplysninger om personnummer kan finde sted
i overensstemmelse med persondatalovens § 11, hvorefter
offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om per-
sonnummer med henblik på en entydig identifikation eller
som journalnummer.
Forslaget er en konsekvens af, at administrationen af Fon-
den for Forebyggelse og Fastholdelse fra den 1. januar 2016
varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til nr. 10
Efter § 31, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fast-
holdelse, fører sekretariatet tilsyn med anvendelsen af mid-
ler, som fonden administrerer og bevilger. Af stk. 2 fremgår,
at sekretariatet fastsætter retningslinjer for tilsynet, herunder
plan for tilsyn ved projektets gennemførelse, som kan gra-
dueres efter projektets størrelse, emneområde m.v., og krav
om indsendelse af fremdriftsrapport m.v.
I medfør § 32 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fasthol-
delse, skal støttemodtager underrette sekretariatet, hvis pro-
jekter forsinkes eller forudsætningerne ændres væsentligt.
Det fremgår af § 33 i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, at fonden kan træffe afgørelse om bortfald og
tilbagebetaling af støtten.
Efter § 34, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fast-
holdelse, kan afgørelser, som efter denne lov er truffet af
fonden, ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Afgørelser efter § 24, stk. 2, kan dog indbringes for Ar-
bejdsmiljøklagenævnet inden 4 uger efter, at ansøgningen
eller tilbuddet er blevet afvist, jf. § 34, stk. 2.
Det foreslås i § 1, nr. 10, at alle bestemmelser ophæves, idet
administrationen af initiativerne i fonden fremadrettet vare-
tages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0009.png
9
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om Fonden for Forebyggelse og Fasthol-
delse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 23. sep-
tember 2014, som ændret ved § 67 i lov nr.
1482 af 23. december 2014, foretages føgende
ændringer:
§ 1.
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
er et uafhængigt organ inden for den statslige
forvaltning.
§ 8.
Fonden afholder de nødvendige udgifter til
sekretariatsbetjening og øvrige administrative
udgifter samt eventuelle udgifter til honorering
af bestyrelsens formand og medlemmer.
Bestyrelsen
1.
I
§ 1
ændres »et uafhængigt organ inden for«
til: »en del af«.
3.
Overskriften
før § 10 affattes således:
»Følgegruppen«.
4.
§ 10
affattes således:
Ȥ
10.
Følgegruppen for Fonden for Forebyg-
gelse og Fastholdelse udpeges af beskæftigel-
sesministeren og består af 1 formand og føl-
gende andre medlemmer:
1) 1 medlem indstillet af Landsorganisationen i
Danmark.
2) 1 medlem fra et medlemsforbund efter ind-
stilling fra Landsorganisationen i Danmark.
3) 1 medlem indstillet af FTF (Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd).
4) 1 medlem indstillet af Akademikernes Cen-
tralorganisation.
5) 1 medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiver-
forening.
6) 1 medlem indstillet af Lederne.
§ 10.
Bestyrelsen for Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse udpeges af beskæftigelsesmini-
steren og består af 1 formand og følgende an-
dre medlemmer:
1) 1 medlem indstillet af Landsorganisationen i
Danmark og 1 medlem fra et medlemsforbund
efter indstilling fra Landsorganisationen i Dan-
mark.
2) 1 medlem indstillet af FTF (Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd).
3) 1 medlem indstillet af Akademikernes Cen-
tralorganisation.
4) 1 medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiver-
forening.
5) 1 medlem indstillet af Lederne.
6) 1 medlem indstillet af Danske Regioner.
7) 1 medlem indstillet af KL (Kommunernes
Landsforening).
8) 1 medlem indstillet af Danske Handicapor-
ganisationer.
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0010.png
10
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger tilfor-
ordnede til bestyrelsen. De tilforordnede har ik-
ke stemmeret.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger besty-
relsens medlemmer og formand for en periode
af op til 4 år. Bestyrelsens medlemmer og for-
mand kan genudpeges. Hvis formanden eller et
medlem af bestyrelsen udtræder af bestyrelsen
før udløbet af perioden, jf. 1. pkt., kan beskæf-
tigelsesministeren udpege en afløser for den re-
sterende del af perioden.
Stk. 4.
Bestyrelsen udarbejder en forretningsor-
den, som skal godkendes af beskæftigelsesmi-
nisteren.
7) 1 medlem indstillet af Danske Regioner.
8) 1 medlem indstillet af KL (Kommunernes
Landsforening).
9) 1 medlem indstillet af Danske Handicapor-
ganisationer.
Stk. 2.
Følgegruppen vejleder om anvendelsen
af fondens midler.«
§ 13.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når
mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
Stk. 2.
Alle beslutninger i bestyrelsen træffes
ved simpelt flertal blandt de fremmødte. I til-
fælde af stemmelighed er formandens stemme
afgørende.
Stk. 3.
Bestyrelsen kan bemyndige formanden
og sekretariatet til at træffe afgørelser på besty-
relsens vegne i et nærmere bestemt omfang.
§ 14.
Bestyrelsen kan udmelde særlige indsats-
områder inden for rammerne af de midler, som
fonden administrerer i medfør af regler eller
rammer fastsat efter § 3, stk. 2.
Stk. 2.
Bestyrelsen udarbejder en årlig beret-
ning, som offentliggøres senest den 1. maj.
Stk. 3.
Bestyrelsen skal tillige på anden vis ud-
brede kendskabet til fondens virke og resultatet
af de indsatser, aktiviteter, projekter m.v., som
fonden har tildelt midler.
Stk. 4.
Bestyrelsen fastsætter kriterier for tilde-
ling af de midler, som fonden administrerer, og
bevilger på baggrund af kriterierne støtte efter
ansøgning.
5.
§§ 13-14
og
16
ophæves.
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0011.png
11
§ 16.
I forbindelse med varetagelsen af sine op-
gaver kan bestyrelsen rådføre sig med relevante
myndigheder og eksperter.
Sekretariatet
6.
Overskriften før
§ 23
affattes således:
»Administrationen af initiativerne«.
7.
§ 23
affattes således:
Ȥ
23.
Administrationen af initiativerne i Fon-
den for Forebyggelse og Fastholdelse varetages
af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring.
Stk. 2.
Styrelsen fastsætter retningslinjer om
ansøgningers indhold og form samt retningslin-
jer for udbetalinger.«
§ 23.
Beskæftigelsesministeren udpeger et se-
kretariat, som skal sikre koordination af arbej-
det i bestyrelsen.
§ 24.
Sekretariatet fastsætter retningslinjer om
ansøgningers indhold og form samt retningslin-
jer for udbetalinger.
Stk. 2.
Sekretariatet påser, at de fastsatte ret-
ningslinjer er overholdt. Ansøgninger og til-
bud, der ikke opfylder formkravene, afvises af
sekretariatet.
Stk. 3.
Sekretariatet giver tilsagn om støtte til
godkendte ansøgninger og forestår udbetaling
af støtte.
§ 24 a.
Direktøren for Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse kan indhente oplysninger til
brug for administrationen af denne lov fra løn-
modtagere og arbejdsgivere og disses organisa-
tioner, andre offentlige myndigheder, arbejds-
løshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond og
Arbejdsmarkedets Tillægspension
1) om konkret angivne personers ansættelse
hos en arbejdsgiver,
2) om, hos hvilke arbejdsgivere en konkret an-
givet person har været ansat,
3) om, i hvilke perioder en konkret angivet per-
son har holdt ferie,
4) om, hvornår en konkret angivet person er
ophørt hos en arbejdsgiver,
5) om, i hvilken periode og i hvilket omfang en
konkret angivet person har været beskæftiget,
8.
§ 24
ophæves.
9.
I
§ 24 a, stk. 1
og
2,
ændres »Direktøren for
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse« til:
»Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring«.
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0012.png
12
6) om, hvilken løn der er udbetalt til en konkret
angivet person,
7) om, hvilke offentlige ydelser der er udbetalt
til en konkret angivet person, og
8) om meddelelser af betydning for udbetaling
og kontrol med udbetalinger fra fonden.
Stk. 2.
Direktøren for Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse kan til brug for administratio-
nen af denne lov få terminaladgang til oplys-
ninger i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et
indkomstregister, og til oplysninger i Det Fæl-
les Datagrundlag, jf. lov om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Stk. 3....
Stk. 4....
§ 31.
Sekretariatet fører tilsyn med anvendel-
sen af de midler, fonden administrerer og bevil-
ger.
Stk. 2.
Sekretariatet fastsætter nærmere ret-
ningslinjer for tilsynet.
§ 32.
Støttemodtager skal underrette sekretaria-
tet, hvis planlagte projekter forsinkes eller for-
udsætningerne for støtten ændres væsentligt.
§ 33.
Fonden kan træffe afgørelse om bortfald
eller tilbagebetaling af støtte, hvis betingelser-
ne for støtte ikke længere er opfyldt, eller hvis
der i forbindelse med ansøgning om støtte er
givet urigtige eller vildledende oplysninger el-
ler fortiet oplysninger af betydning for ydelse
af støtte.
Stk. 2.
Tilbagebetaling efter stk. 1 skal ske se-
nest 1 måned efter påkrav.
Stk. 3.
Tilbagebetales det skyldige beløb ikke
rettidigt, skal der betales rente efter § 5, stk. 1
og 2, i renteloven fra forfaldsdagen.
Stk. 4.
Der er udpantningsret for forfaldne be-
løb, jf. stk. 2 og 3.
11.
§§ 31-34
ophæves.
L 54 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1566558_0013.png
13
§ 34.
Afgørelser, som efter denne lov er truffet
af fonden, kan ikke indbringes for anden admi-
nistrativ myndighed.
Stk. 2.
Afgørelser efter § 24, stk. 2, kan dog
indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet inden
4 uger efter, at ansøgningen eller tilbuddet er
blevet afvist.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.