Indfødsretsudvalget 2015-16, Indfødsretsudvalget 2015-16, Indfødsretsudvalget 2015-16
L 53 Bilag 6, L 53 A Bilag 6, L 53 B Bilag 6
Offentligt
1591386_0001.png
Til lovforslag nr.
L 53
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 21. januar 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Ophævelse af erklæringsadgangen for unge født og opvokset i Danmark m.v.)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Alternativets medlem af udvalget har stillet 1 ændrings-
forslag om deling af lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2015 og var
til 1. behandling den 9. december 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 14. oktober 2015 dette udkast til udvalget,
jf. IFU alm. del – bilag 5. Den 11. november 2015 sendte
udlændinge-, integrations- og boligministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener grund-
læggende, at udenlandske statsborgere, der er født og op-
vokset i Danmark, og som har bestået folkeskolens afgangs-
prøve, har bevist, at de er integrerede, hvorfor der ikke bør
stilles krav om, at de også skal bestå indfødsretsprøven.
Derfor har Socialdemokratiet arbejdet for at skabe politisk
opbakning til, at denne gruppe bliver undtaget fra indføds-
retsprøven. Det er desværre ikke lykkedes, men det er fort-
sat Socialdemokratiets synspunkt. Socialdemokratiet kan
dog godt støtte, at erklæringsadgangen for denne gruppe
fjernes.
Med disse kommentarer stemmer Socialdemokratiet for
lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget siger ja til
lovforslaget. Med dette lovforslag fjerner regeringen igen
muligheden for at få statsborgerskab ved erklæring. Det er
man i Dansk Folkeparti glade for, da det jo var Dansk Fol-
keparti, der var de første til at kritisere den gamle regering,
da den også på dette område lempede reglerne. Det var den
tidligere regering, der sammen med Enhedslisten indførte en
bestemmelse om, at unge, der er født og opvokset i Dan-
mark, kunne få statsborgerskab ved erklæring, hvis de kunne
bestå 9. eller 10. klasse med et karaktergennemsnit på 02,
eller når de fyldte 18. Det, at man får statsborgerskab ved
erklæring, betyder altså, at man kan gå ned på statsforvalt-
ningen og få et statsborgerskab, hvis man har et karakter-
gennemsnit på 02, når man går ud af folkeskolen, eller når
man fylder 18. Det er Dansk Folkepartis vurdering, at en hel
del af disse unge ikke taler dansk på et tilstrækkelig højt ni-
veau eller måske slet ikke taler et forståeligt dansk. Det er
også Dansk Folkepartis vurdering, at der ingen garanti er
for, at unge mennesker, der er født og opvokset i Danmark,
kan tale dansk på et rimeligt niveau, når de fylder 18. At re-
geringen deler Dansk Folkepartis vurdering, er kun glæde-
ligt, og Dansk Folkeparti er tilfreds med, at der nu rettes op
på det, sådan at der stilles krav om, at alle, der vil have
dansk statsborgerskab, selvfølgelig lever op til de samme
krav, det vil sige at de først og fremmest består dansk 3. Det
er ifølge Dansk Folkeparti rimelige og nødvendige krav, at
man kan tale dansk på et ordentlig niveau, hvis man vil have
dansk statsborgerskab. Lovforslaget indeholder så også nog-
le almindelige tilpasninger angående dobbelt statsborger-
skab, som Dansk Folkeparti tilslutter sig med en vis skepsis,
da partiet stemte imod dobbelt statsborgerskab. Tilpasnin-
gerne er rationelt betingede, og ud fra devisen om, at dob-
AX018235
L 53 - 2015-16 - Bilag 6: Betænkning afgivet d. 21/1-16
1591386_0002.png
2
belt statsborgerskab er en realitet, tilslutter Dansk Folkeparti
sig også denne del.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
det under A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling.
Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
forslaget om at fjerne erklæringsadgangen for unge, der er
født og opvokset i Danmark. EL, ALT, RV og SF er deri-
mod på linje med den daværende socialdemokratiske justits-
minister Karen Hækkerup, som – da SR-regeringen i 2014
fremsatte lovforslaget om erklæringsadgang for unge, der er
født og opvokset i Danmark – i en pressemeddelelse skrev:
»Regeringen mener, at denne gruppe velintegrerede unge
skal have lettere ved at opnå statsborgerskab. Det fremmer
integrationen.«
EL, ALT, RV og SF ønsker ligesom den socialdemokra-
tiske minister i 2014 at fremme integrationen. Når man –
som med det foreliggende lovforslag – afskaffer erklærings-
adgangen og besværliggør unge, velintegrerede menneskers
vej til et dansk pas, skader man integrationen.
Desuden betyder dette lovforslag merudgifter til admini-
stration på 2,5 mio. kr. årligt. Så ikke alene er den foreslåe-
de lovændring skadelig for integrationen. Den medfører og-
så unødig administration og overflødigt bureaukrati og påfø-
rer staten helt unødvendige udgifter.
Langt de fleste af de mennesker, der var målgruppen for
den erklæringsadgang, som nu foreslås afskaffet, får jo alli-
gevel dansk statsborgerskab. Det kommer bare til at tage
længere tid, det bliver dyrere for dem selv og for staten, og
det bliver mere besværligt for alle parter. Regeringens lov-
forslag må først og fremmest ses som et signal til en gruppe
af unge mennesker, der har boet hele deres liv i Danmark,
om, at samfundet ikke anser dem for rigtige danskere.
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Sociali-
stisk Folkeparti støtter forslaget om, at børn af ansøgere, der
opnår dansk statsborgerskab ved erklæring i forbindelse
med dobbelt statsborgerskab, kan opnå dansk statsborger-
skab som bipersoner. Der er helt åbenlyst tale om en urime-
lig forskelsbehandling og et hul i lovgivningen, som nu hel-
digvis rettes med dette lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(ALT) tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Ophævelse af erklæringsadgangen for unge født og opvok-
set i Danmark)« omfattende §§ 1, 3 og 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om
dansk indfødsret (Omfattelse af børn som bipersoner ved af-
givelse af erklæring i medfør af reglerne om dobbelt stats-
borgerskab)« omfattende §§ 2, 3 og 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag.
Den ene del (A) vedrører ophævelse af erklæringsadgan-
gen for unge født og opvokset i Danmark.
Den anden del (B) vedrører omfattelse af børn som biper-
soner ved afgørelse af erklæring i medfør af reglerne om
dobbelt statsborgerskab.
Christian Langballe (DF)
fmd.
Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Kenneth Kristensen Berth (DF)
Jan E. Jørgensen (V) Preben Bang Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Leif Mikkelsen (LA) Naser Khader (KF)
Kasper Roug (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Karen J. Klint (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Ulla Sandbæk (ALT) Lotte Rod (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
37
34
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
1
L 53 - 2015-16 - Bilag 6: Betænkning afgivet d. 21/1-16
1591386_0003.png
3
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
14
13
9
8
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
L 53 - 2015-16 - Bilag 6: Betænkning afgivet d. 21/1-16
1591386_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 53
Bilagsnr. Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
1. udkast til betænkning
5
2. udkast til betænkning