Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 51 Bilag 1
Offentligt
1566983_0001.png
NOTAT
11. november 2015
/
CVT
Høringsnotat vedrørende Forslag til Lov om ændring af lov om plan-
lægning og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Udvi-
delse af flexboligordningen)
1. Indledning
Lovforslaget blev oprindelig fremsat den 5. maj 2015 af den daværende
minister for by, bolig og landdistrikter. Udkastet til lovforslaget var i den
forbindelse sendt i høring i perioden 23. til 29. april hos de organisationer
og myndigheder, der er nævnt sidst i notatet.
Folketinget 1. behandlede lovforslaget, der dog ikke nåede at blive fær-
digbehandlet inden folketingsvalget, og derfor bortfaldt.
Ved regeringens ressortomlægning i sommeren 2015 overtog erhvervs-
og vækstministeren ansvaret for lovforslaget og valgte at genfremsætte
det i den foreliggende form med mindre ændringer af lovteknisk karakter.
Da der ikke er foretaget indholdsmæssige ændringer i lovforslaget, er der
ikke foretaget fornyet offentlig høring i anledning genfremsættelsen.
I forbindelse med høringen i april afgav følgende parter svar:
Advokatrådet, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Ejendomsforeningen Danmark, Forsikring og Pen-
sion, Grundejernes Investeringsfond, KL, Københavns Byret og Realkre-
ditforeningen.
Grundejernes Investeringsfond, Københavns Byret og Realkreditforenin-
gen havde ikke bemærkninger til forslaget.
Danmarks Lejerforeninger så sig ikke i stand til at afgive høringssvar
inden for den fastsatte frist og ville eventuelt kommentere forslaget i for-
bindelse med udvalgsbehandlingen. Dette er ikke sket.
Vestre Landsret og Østre Landsret ønskede ikke at udtale sig om forsla-
get.
Advokatrådet afgav efter høringsfristens udløb høringssvar om, at man
ikke havde mulighed for at svare som følge af den uacceptabelt korte
frist.
2. Generelle bemærkninger
Det blev i hovedparten af de høringssvar, som havde materielt indhold,
tilkendegivet, at man var positiv over for lovforslaget. Flere høringsparter
udtrykte dog kritik af den korte høringsfrist.
L 51 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1566983_0002.png
2/3
Kommentar
Det vurderes, at høringsfristen har været uhensigtsmæssig kort. Ministe-
riet er opmærksom på fremover at sende lovforslag i høring med mindst 4
ugers høringsfrist. I lyset af den enstemmige opbakning ved Folketingets
behandling af det oprindeligt fremsatte lovforslag, og da der ikke er fore-
taget indholdsmæssige ændringer, er der ikke foretaget fornyet offentlig
høring i anledning af lovforslagets genfremsættelse.
I det følgende foretages gennemgang af kommentarer og væsentlige for-
slag til ændringer i lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene..
De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer af lov-
forslaget.
3. Konkrete bemærkninger
Forsikring og Pension påpegede i høringssvaret, at flexboligejere skal
være særligt opmærksomme på, at boligens forsikring modsvarer den
faktiske anvendelsesform. Ejendomsforeningen Danmark udtrykte i sit
høringssvar ønske om, at der tilvejebringes hjemmel for at udstede flex-
boligtilladelse til helårsboliger, der tidligere har været udlejet til helårs-
beboelse.
Kommentar
Adgangen til at meddele en flexboligtilladelse beror på boligens formelle
helårsstatus. At en bolig tidligere har været udlejet til helårsbeboelse er
dermed ikke i sig selv til hinder for, at en flexboligtilladelse kan medde-
les. Tilladelsen er efter gældende ret personlig og bortfalder dermed se-
nest ved ejerskifte. Den foreslåede udvidelse giver kommunalbestyrelsen
mulighed for at meddele en tilladelse, der knytter sig til boligen og der-
med kan overdrages ved et senere salg.
Senere køberes adgang til at indtræde i anvendelsesretten kan dog påvir-
kes af tilladelsens konkrete rækkevidde. Kommunalbestyrelsen kan ek-
sempelvis have besluttet, at tilladelsen skal give mulighed for frit at veks-
le mellem anvendelsesformen, eller at tilladelsen skal bortfalde, når hel-
årsanvendelsen atter genoptages. Tilladelsen kan desuden være tidsbe-
grænset. For at give potentielle købere større sikkerhed for investeringen,
giver den foreslåede udvidelse desuden kommunalbestyrelsen mulighed
for at meddele bindende forhåndstilsagn om flexboligtilladelse.
Hørte parter
Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Advokatrådet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Boligsel-
skabernes Landsforening, BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen
i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Danske Udlejere, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark, Ejen-
domsmæglernes Landsorganisation, Feriehusudlejernes Brancheforening,
Finansrådet, Forsikring og Pension, Grundejernes Investeringsfond, Hus-
L 51 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
3/3
leje- og Beboerklagenævnsforeningen, KL, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Parcelhusejernes Landsforening, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Realkreditforeningen og Real-
kreditrådet.