Til lovforslag nr.
L 5
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 0. november 2015
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Målrettet rådgivning til voksne, der er i risiko for radikalisering, eller som ønsker at forlade ekstremistiske miljøer)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2015 og var til
1. behandling den 21. oktober 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-, Integra-
tions- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L
170, folketingsåret 2014-15, 1. samling, med visse ændrin-
ger. Dette lovforslag blev sendt i høring, og den daværende
minister for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
sendte den 29. januar 2015 dette udkast til Socialudvalget,
jf. folketingsåret 2014-15, 1. samling, SOU alm. del – bilag
108. Den 25. marts 2015 sendte den daværende minister for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Den 12. oktober 2015 genfremsendte udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren disse høringssvar og høringsno-
tatet til Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
]
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at det er
vigtigt – som lovforslagt også ganske rigtigt påpeger – at
holde sig for øje, at radikalisering ikke kun har med islami-
ster at gøre, men også drejer sig om højre- og venstreekstre-
misme. Radikalisering handler også om tilstedeværelsen af
totalitære og antidemokratiske ideologier, om intolerance
over for andres synspunkter, fjendebilleder og opdeling i
»dem« og »os«. Det er derfor efter Alternativets opfattelse
beklageligt, at dette lovforslag nu behandles i Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalget i stedet for i Social- og In-
denrigsudvalget, lovforslaget blev oprindeligt fremsat af da-
værende minister for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold. Ved at behandle lovforslaget i Udlændinge-, Inte-
grations- og Boligudvalget gives der et uheldigt fingerpeg
om, at det især er muslimer, man betragter som værende i
fare for at blive radikaliserede, og det er med til at mistæn-
keliggøre og stigmatisere muslimer.
Den bedste måde at undgå radikalisering er for alles
vedkommende inklusion, uddannelse og meningsfuld be-
skæftigelse. Lovforslaget indeholder mange positive ele-
menter. Der er to meget relevante høringssvar, som Alterna-
tivet ønsker at fremhæve. Det ene er fra Retspolitisk Fore-
ning, som gør opmærksom på, at det kan være afgørende for
en succesfuld målrettet lovgivning, som lovforslaget tilsig-
ter, at konkrete tiltag mod radikalisering og eksklusion ikke
i sig selv fra starten ekskluderer, men tvært imod inkluderer
inddragelse af centrale aktører som f.eks. religiøse personer
og autoriteter, hvis det skønnes nyttigt og borgeren er ind-
forstået hermed. Det er virkelig beklageligt, at man med for-
slaget har valgt at udelukke imamer som vigtige samarbejds-
partnere. Det andet høringssvar er fra Rådet for etniske mi-
noriteter, som skriver, at den vigtigste radikaliseringsfore-
byggelse er at modarbejde mange unge menneskers oplevel-
se af at være udelukket fra samfundet. Derfor er den vigtig-
ste indsats at gøre en massiv indsats for at disse personer,
som ofte er unge mænd med etnisk minoritetsbaggrund op-
lever samfundsmæssig anerkendelse og inklusion på ar-
bejdsmarkedet og i fritidslivet samt at modarbejde den stær-
ke anti-muslimske diskurs, som de møder i hverdagen og i
DokumentId
Journalnummer