Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
01-12-2015
I forbindelse med behandlingen af L 49 Forslag til lov om ændring af lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenud-
dannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og for-
skellige andre love (Tilskud til fjernundervisning m.v.) har udvalget i brev
af 23. november 2015 efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 7:
”I rapporten fra analysevirksomheden Qvarts fremgår det, at "de 23
identificerede forbedringsinitiativer kan implementeres i perioden 2017
til 2019 og enkelte initiativer muligvis tidligere". Rapporten opererer så-
ledes med indfasning i 3 tidshorisonter: kort sigt (i løbet af 2017 eller
før); mellemlang sigt (forventet ca. 2018); og lang sigt (forventet 2019). I
rapportens Figur 43 illustreres indfasningen af potentialer for forbed-
ringsinitiativer i et søjlediagram, der viser et potentiale på 49-73 millioner
kr. på kort sigt. Vil ministeren på den baggrund oplyse det beregnings-
mæssige grundlag for, at det i bemærkninger til lovforslaget vurderes, at
der på Finansloven for 2016 kan realiseres et provenu på op til 162 milli-
oner kroner?”
Svar:
Når rapporten opererer med tre tidshorisonter angivet som 2017, 2018
og 2019, er det udtryk for, at rapporten er udarbejdet med henblik på
udmøntning af eud-budgetreguleringen, som først skal finansieres fra
2017 og frem.
Det fremgår imidlertid af ”Aftale mellem regeringen og Socialdemokra-
terne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af ne-
gativ budgetregulering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser”, at der skal gennemføres en yderligere styrkelse af
kvaliteten i erhvervsuddannelserne gennem etablering af en pulje på 241