Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
L 49
Offentligt
1574605_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
01-12-2015
I forbindelse med behandlingen af (L 49) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og
forskellige andre love (Tilskud til fjernundervisning m.v.) har udvalget i
brev af 23. november 2015 efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3:
”I rapporten fra analysevirksomheden Qvartz beskrives der i afsnit 4
forbedringsinitiativer og potentialer for fjernundervisning beregnet ud
fra en triangulering mellem tre beregningsmetoder. I de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget er der i afsnit 3 vedrørende økonomiske kon-
sekvenser alene en konkret henvisning til den ene af de tre beregnings-
metoder, bottom-up-metoden, der beregner et potentiale baseret på 23
forbedringsinitiativer. Dette beregnes i rapporten til at udgøre 51-77 mil-
lioner kr. Vil ministeren oplyse, hvorvidt alle tre beregningsmetoder er
indgået ved beregningen af det årlige provenu på 162 millioner kr., der
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, og i givet fald hvordan de tre
beregningsmetoder hver især er vægtet i den samlede beregning af pro-
venuet?”
Svar:
Som det fremgår af spørgsmålet, er effektiviseringspotentialerne bygget
op om den beregningsmetode, der betegnes ’bottom-up’. Det beregnede
potentiale udgør 77 mio. kr. i 2013-prisniveau svarende til 80 mio. kr. i
2016-prisniveau. Dertil kommer institutionernes opgjorte årlige overskud
ved fjernundervisning på 40 mio. kr. i 2013 i 2016-prisniveau.
Samlet set er potentialet ved fjernundervisningsinitiativet vurderet til 120
mio. kr. årligt i 2016-prisniveau ved 2013-aktivitet.
L 49 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorvidt alle tre beregningsmetoder er indgået ved beregningen af det årlige provenu på 162 millioner kr., der fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Det fremgår af rapporten, at der i 2014 og 2015 forventes en årlig aktivi-
tetsvækst på 15 pct. årligt. På baggrund heraf skønnes det årlige samlede
provenu ved indførelse af særskilte takster til fjernundervisning at udgøre
162 mio. kr. årligt.
De øvrige beregningsmetoder, et ’top-down perspektiv’ og en ’modelin-
stitution’, er i provenuberegningen alene anvendt som kontrol af, at pro-
venuet er realistisk opnåeligt og indgår således ikke i provenuberegnin-
gen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby