Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
L 49
Offentligt
1574607_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
01-12-2015
I forbindelse med behandlingen af (L 49) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og
forskellige andre love (Tilskud til fjernundervisning m.v.) har udvalget i
brev af 23. november 2015 efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Tvivlsom rapport slagter fjernun-
dervisning" bragt på Gymnasieskolen.dk den 18. november 2015, hvori
der stilles spørgsmålstegn ved en række af konklusionerne i rapporten fra
analysevirksomheden Qvartz fra juni 2015 (BUU alm. del – bilag 52)
vedrørende fjernundervisning, der ifølge de almindelige bemærkninger til
lovforslaget er lagt til grund for beregningen af et årligt provenu fra 2016
ved gennemførelsen af lovforslaget?”
Svar:
Datagrundlaget for analysen er oplysninger fra skolerne. Sektoren har
været tæt inddraget i processen, herunder via følgegruppemøder samt i
dataindsamlingen og i valideringen af de indrapporterede data. De kon-
krete forslag og den endelige rapport har ikke været drøftet med sekto-
ren.
Datagrundlaget for analysen er et spørgeskema udsendt til i alt 217 ung-
domsuddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsescentre (VUC) samt
heldagsbesøg hos ni institutioner, der udbyder fjernundervisning. Formå-
let med besøgene var at indsamle kvalitativt input vedrørende fjernun-
dervisning med henblik på at forstå gevinster og udfordringer, målgrup-
per, kortlægge variation i praksis samt skabe indblik i nøgledrivere for
kvalitets- og omkostningseffektivitet. Herudover har der været telefonin-
terviews med syv institutioner, som har udbudt eller planlægger at udby-
L 49 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til artiklen "Tvivlsom rapport slagter fjernundervisning" bragt på Gymnasieskolen.dk d. 18/11-15, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
de fjernundervisning og med fem leverandører til fjernundervisningsom-
rådet.
Alle forslag om effektivisering baserer sig på konkrete observationer af,
hvad der allerede gøres på de mest effektive institutioner. Der er altså
ikke tale om forslag, der alene er udtænkt bag et skrivebord.
Det er samlet ministeriets vurdering, at der med analysen af fjernunder-
visning er tale om et meget robust datagrundlag og et gennemarbejdet
grundlag for de beregnede potentialer.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby