Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
01-12-2015
I forbindelse med behandlingen af (L 49) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og
forskellige andre love (Tilskud til fjernundervisning m.v.) har udvalget i
brev af 23. november 2015 efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Tvivlsom rapport slagter fjernun-
dervisning" bragt på Gymnasieskolen.dk den 18. november 2015, hvori
der stilles spørgsmålstegn ved en række af konklusionerne i rapporten fra
analysevirksomheden Qvartz fra juni 2015 (BUU alm. del – bilag 52)
vedrørende fjernundervisning, der ifølge de almindelige bemærkninger til
lovforslaget er lagt til grund for beregningen af et årligt provenu fra 2016
ved gennemførelsen af lovforslaget?”
Svar:
Datagrundlaget for analysen er oplysninger fra skolerne. Sektoren har
været tæt inddraget i processen, herunder via følgegruppemøder samt i
dataindsamlingen og i valideringen af de indrapporterede data. De kon-
krete forslag og den endelige rapport har ikke været drøftet med sekto-
ren.
Datagrundlaget for analysen er et spørgeskema udsendt til i alt 217 ung-
domsuddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsescentre (VUC) samt
heldagsbesøg hos ni institutioner, der udbyder fjernundervisning. Formå-
let med besøgene var at indsamle kvalitativt input vedrørende fjernun-
dervisning med henblik på at forstå gevinster og udfordringer, målgrup-
per, kortlægge variation i praksis samt skabe indblik i nøgledrivere for
kvalitets- og omkostningseffektivitet. Herudover har der været telefonin-
terviews med syv institutioner, som har udbudt eller planlægger at udby-