Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
November 2015
Sagsnr.: 040.80Q.351
Høringsnotat om
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og forskellige andre
love
(Tilskud til fjernundervisning m.v.)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 20. oktober 2015 til 26. oktober 2015 været sendt i høring hos 56
myndigheder og organisationer. Lovforslaget blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er pr. 26. oktober 2015 kl. 12.00 fra de hørte myndigheder og organisationer modtaget 23
høringssvar, hvoraf 13 indeholder bemærkninger til lovforslaget.
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene. En oversigt med angivelse af,
hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
FSR – Danske Revisorer og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) bemærker, at høringsfristen er
ualmindelig kort. Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) og Dansk Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at høringsfristen på under en uge er utilstrækkelig.
Den korte høringsfrist beklages. Da lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar 2016, har der imidlertid
kun været tid til en kort høring forud for fremsættelsen for Folketinget, som forventes at ske den 11.
november 2015. Ministeriet vil i et supplerende høringsnotat forholde sig til de høringssvar, der måtte
indgå efter høringsfristens udløb den 26. oktober 2015. Sådanne høringssvar såvel som et supplerende
høringsnotat vil blive sendt til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg forud for
førstebehandlingen af lovforslaget, sådan så alle modtagne høringssvar vil indgå i førstebehandlingen og
den efterfølgende udvalgsbehandling.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til
det udkast, der har været i høring. Lovforslaget etablerer alene hjemmel til at yde særskilt tilskud for så
vidt angår fjernundervisning. Alle centrale parametre (takster og tilskudsbetingelser) fastlægges på
finansloven.
Der er i det fremsatte lovforslag foretaget en række ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Danske Erhvervsskoler – Lederne og Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne anerkender, at der har
været et behov for at regulere fjernundervisningstaksterne, så de i højere grad end i dag afspejler de
tilknyttede omkostninger. Danske Erhvervsskoler er overordnet positiv over for lovforslaget og
kvitterer for, at erhvervsuddannelserne gives bedre mulighed for at tilrettelægge (dele) af uddannelserne
som fjernundervisning.
1