Skatteudvalget 2015-16
L 46 Bilag 7
Offentligt
1579422_0001.png
Til lovforslag nr.
L 46
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, arbejdsmarkedsbidragsloven,
kildeskatteloven, ligningsloven og pensionsbeskatningsloven
(Indførelse af land for land-rapportering for store multinationale koncerner, gennemførelse af ændring af direktiv om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2, skattemini-
steren har stillet ændringsforslag nr. 3-7 og nr. 9 og Social-
demokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 8.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2015 og var
til 1. behandling den 17. november 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 18. septem-
ber 2015 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
45 (folketingsåret 2014-15, 2. samling). Den 10. og 16. no-
vember 2015 sendte skatteministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
mindretal
i udvalget (DF, V og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af skatteministeren stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de øvrige æn-
dringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (S og RV) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af skatteministeren stillede æn-
dringsforslag og det af Socialdemokratiet stillede ændrings-
forslag. Mindretallet vil stemme imod de øvrige stillede æn-
dringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at
Socialdemokratiet længe har været fortaler for land for land-
rapporteringer og i den foregående regeringsperiode arbej-
dede for etableringen af den internationale standard. S be-
tragter land for land-rapportering som et væsentligt frem-
skridt i den kamp mod international skatteunddragelse, som
koster svimlende beløb for statskasser og almindelige skat-
teydere, og som hæmmer udviklingslande i deres fremdrift
på bekostning af mulighederne for forbedringer af velfærd
og investeringer i fremtiden i alle lande, det berører.
S ønsker, at regeringen påtager sig at arbejde internatio-
nalt for, at flere virksomheder bliver omfattet af kravet om
land for land-rapportering, end det nuværende fastsatte om-
sætningskrav medfører. Samtidig bør regeringen i internati-
onalt regi arbejde for, at flere lande, der ikke er medlem af
OECD, får mulighed for at få gavn af informationerne i et
formaliseret og betryggende samarbejde. S støtter yderligere
tiltag for at opbygge kapacitet til, at udviklingslande kan be-
skatte værdier frembragt ved produktion i deres lande.
Ikke mindst de første år med land for land-rapportering
vil kræve en ekstra indsats og ekstra kontrol på en række
punkter i SKAT for at få det fulde udbytte og en provenu-
mæssig gevinst af land for land-rapporteringerne både i
Danmark og vore samarbejdslande. Ud over systemmæssige
omkostninger må det forventes at kræve kompetent og yder-
ligere mandskab til opgaven. Skatteministeren har dog i et
svar afvist at prioritere dette, jf. svar på spørgsmål 11.
AX018048
L 46 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 10. december 2015
1579422_0002.png
2
Socialdemokratiet har stillet ændringsforslag til lovfor-
slaget, således at også selskaber, der arbejder med forskudt
regnskabsår, omfattes af de nye regler fra og med indkomst-
året 2017. De pågældende selskaber har de sidste år nydt
godt af skattemæssige fordele ved forskudt regnskabsår, sås-
om tidligere indtræden i indkomstår med faldende sel-
skabsskatteprocent og længere kredittid for selskabskatten.
Den ulempe, det vil være at rapportere tidligere efter de nye
regler og altså have 2017 som reelt startår er ikke urimeligt
at pålægge dem.
Radikale Venstres medlem af udvalget støtter Socialde-
mokratiets politiske bemærkninger.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer bemærker, at kredsen for koncerner, der skal
indgive land for land-rapporteringer, bør udvides fra kun at
omfatte de største koncerner til at omfatte alle virksomhe-
der, der defineres som store i årsregnskabslovens forstand,
hvilket endvidere vil svare til den kreds af virksomheder,
der skal oplyse om deres politik for samfundsansvar (CSR).
Endvidere bemærker EL, ALT og SF, at den udvidede kreds
af virksomheder kan være involveret i beløbsmæssigt bety-
delige skatteunddragelser på tværs af landegrænser, hvorfor
også disse bør indgive land for land-rapporteringer til brug
for SKATs kontrol af virksomhederne. EL, ALT og SF har
derfor stillet ændringsforslag herom.
EL, ALT og SF bemærker endvidere, at mange ulande ik-
ke har kapacitet til at opfylde kravet om gensidighed, og at
det samtidig ofte er netop i ulandene, at skatteunddragelse –
ofte kombineret med korruption – florerer i særligt stort om-
fang. EL, ALT og SF mener derfor, at der skal være mulig-
hed for, at ministeren kan fravige princippet om gensidighed
i disse tilfælde i en begrænset periode og kombineret med en
aftale om opbygning af kapacitet, f.eks. med dansk bistand.
EL, ALT og SF har derfor stillet ændringsforslag herom.
EL, ALT og SF bemærker endvidere, at størstedelen af
oplysningerne i land for land-rapporteringerne burde være
offentligt tilgængelige, da det er vigtigt, at offentligheden,
herunder ngo’er, kan benytte oplysningerne til at finde ud
af, hvem der benytter sig af en tvivlsom skattepraksis, og
hvilke metoder de benytter. Endvidere er åbenhed et vigtigt
led i kampen mod bestikkelse og korruption. EL, ALT og
SF anerkender dog, at der i særlige tilfælde kan være oplys-
ninger, som er kommercielt følsomme, og at der ideelt set
burde være tale om gensidige aftaler mellem lande om åben-
hed. Derfor har EL, ALT og SF ikke stillet et ændringsfor-
slag herom, men opfordrer regeringen til både ensidigt og
internationalt at arbejde for større åbenhed.
Alternativets medlemmer af udvalget bakker op om at
sikre en korrekt fordeling af beskatning mellem landene
gennem land for land-rapportering for store multinationale
koncerner og derigennem bekæmpe skattely og mulighed
for skatteunddragelse.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af skatteministeren under nr. 3, nr. 5-7
og nr. 9 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod det af skatteministeren under nr. 4
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Til § 1
Af et
mindretal
(EL, ALT og SF):
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3 B, stk. 10,
ændres i
1.
pkt.
»har en konsolideret omsætning på mindst 5,6 mia. kr.«
til: »efter årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, defineres som
en stor virksomhed«.
[Ændring af størrelseskriteriet for, hvilke koncerner der skal
indgive en land for land-rapport]
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3 B, stk. 16,
indsættes ef-
ter »land for land-rapporten«: », herunder regler om spontan
udveksling af oplysninger om multinationale koncerner,
hvor det ultimative moderselskab er hjemmehørende i Dan-
mark, med lande, som der ikke kan udveksles spontanoplys-
ninger med efter skattekontrollovens § 11, stk. 1«.
[Mulighed for udveksling af oplysninger med lande, som
der ikke eksisterer en gensidig udvekslingsaftale med]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 11 A, stk. 2, nr. 4,
ændres »i direktiv 2003/48/EF
om beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebe-
talinger eller aftaler efter dette direktiv« til: »i Rådets direk-
tiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt sam-
arbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv
77/799/EØF som ændret ved direktiv 2014/107/EU af 9. de-
cember 2014 om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt
angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet samt tilsvarende aftaler om indsamling
og udveksling af oplysninger«.«
[Konsekvensændring som følge af nyt direktiv]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af LA):
4)
Nr. 12
affattes således:
»12.
I
§ 17, stk. 3,
ændres »§ 3 B, stk. 5 og 6,« til: »§ 3 B,
stk. 5, 6, 10 og 11,«.«
[Indførelse af hjemmel til at sanktionere selskaber omfattet
af det foreslåede § 3 B, stk. 11]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
L 46 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 10. december 2015
1579422_0003.png
3
Til § 3
5)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 60, stk. 2,
ændres »litra k og l« til: »litra j og k«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 2]
Til § 6
6)
I
stk. 1
ændres »stk. 2-4« til: »stk. 3 og 4«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
7)
I
stk. 2
udgår »træder i kraft den 1. juli 2016 og«.
[Ikrafttrædelsestidspunktet for land for land-rapportering og
for hjemmel til sanktioner ændres til den 1. januar 2016]
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af et
mindretal
(EL, ALT, SF og
RV):
8)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »den 1. januar 2017« til: »den 2.
april 2016«.
[Virkningstidspunktet ændres fra 1. januar 2017 til 2. april
2016]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
9)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 3, nr. 1 og 2,« til: »§ 3, nr. 1,
2 og 01,«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at udvide kredsen af
virksomheder, der omfattes af land for land-rapporteringer,
til alle virksomheder, der i årsregnskabslovens forstand defi-
neres som store virksomheder. Således vil flere virksomhe-
der blive pålagt at indgive en land for land-rapportering, så
skattemyndighederne vil have et bedre grundlag for at kon-
trollere virksomheder med grænseoverskridende aktiviteter.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at skatteministeren
kan fastsætte regler om spontan udveksling af oplysninger
om danske multinationale koncerner med lande, som Dan-
mark ikke allerede har indgået gensidige udvekslingsaftaler
med.
Til nr. 3
Det fremgår af skattekontrollovens § 11 A, stk. 2, nr. 4,
at fysiske personer, som opretter konto hos pengeinstitutter i
lande, hvis skattemyndigheder indsamler og automatisk vi-
deresender oplysninger om konti, i overensstemmelse med
bestemmelserne i rentebeskatningsdirektivet eller aftaler ef-
ter dette direktiv med lande og områder uden for EU ikke
skal indsende fuldmagt til indseende i kontoen eller foretage
indberetninger om kontoen.
Da rentebeskatningsdirektivet erstattes af regler om ind-
samling og automatisk udveksling af oplysninger efter di-
rektiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet,
foreslås det, at henvisningen til rentebeskatningsdirektivet
erstattes af en henvisning til direktiv om administrativt sam-
arbejde på beskatningsområdet.
Det foreslås endvidere, at der indsættes henvisning til den
tilsvarende aftale med lande uden for EU. Det vil sige afta-
ler i overensstemmelse med OECD's globale standard for
indberetning og udveksling af kontooplysninger.
Ændringens ikrafttrædelse vil følge af det fremsatte lov-
forslags § 6, stk. 1. Det vil sige, at den vil træde i kraft den
1. januar 2016.
Til nr. 4
Efter den nuværende formulering af skattekontrollovens
§ 17, stk. 3, er der adgang til sanktioner, hvis der ikke ret-
tidigt indsendes en transfer pricing-dokumentation eller en
erklæring fra revisor. I OECD's skabelon til implementerin-
gen af land for land-rapporten er det angivet, at man regner
med, at landene vil lade deres nuværende strafbestemmelser
vedrørende transfer pricing-dokumentation finde anvendelse
for reglerne om land for land-rapportering.
Det foreslås, at der kan straffes med bøde, hvis det for-
sætligt eller ved grov uagtsomhed undlades rettidigt at ind-
sende land for land-rapporten. Land for land-rapporten er et
væsentligt redskab for, at skattemyndigheder kan få brugbar
information om de multinationale koncerners globale forde-
ling af omsætning, overskud og skatter samt bestemte indi-
katorer for, hvor den økonomiske aktivitet foregår inden for
en koncern. Selskaber, som afgiver urigtige eller vildleden-
de oplysninger, eller som helt undlader rettidigt at indsende
den pågældende dokumentation, vil blive omfattet af de nu-
værende generelle sanktionsordninger i skattekontrollovens
§ 14, stk. 1, og særligt skattekontrollovens § 17, stk. 3.
Til nr. 5
Det foreslås i lovforslagets § 3, nr. 2, at kildeskattelovens
§ 60, stk. 1, litra h, ophæves. Som følge heraf foreslås det, at
der foretages en konsekvensændring i kildeskattelovens §
60, stk. 2, der henviser til kildeskattelovens § 60, stk. 1, litra
k og l, så henvisningen bliver til § 60, stk. 1, litra j og k.
Til nr. 6 og 7
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 2, og § 1, nr. 12,
som affattet ved ændringsforslag nr. 4 træder i kraft den 1.
januar 2016. Lovforslaget medfører, at ultimative modersel-
skaber, som vil skulle indgive land for land-rapport for ind-
komståret 2016, skal give meddelelse om forpligtelsen inden
udløbet af indkomståret 2016. Det vil være hensigtsmæssigt,
hvis denne meddelelse kan afgives i forbindelse med selvan-
givelsen for indkomståret 2015. Med henblik på at muliggø-
re dette vil der skulle udstedes en bekendtgørelse om de
nærmere regler for land for land-rapporten inden virksomhe-
dernes normale selvangivelsesfrist, hvilket vil være den 1.
juli 2016 for selskaber med indkomstår, der følger kalender-
året. Selvangivelsesfristen for indkomståret 2015 er dog ud-
sat til den 1. september 2016.
L 46 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 10. december 2015
1579422_0004.png
4
Til nr. 8
Det foreslås, at ikrafttrædelsen, for så vidt angår selska-
ber med forskudt indkomstår ændres til den 2. april 2016,
idet det findes uhensigtsmæssigt, at selskaber med forskudt
indkomstår, hvor det danske moderselskab er ejet af et sel-
skab placeret i et skattely, hvor der ikke kræves land for
land-rapportering, med det fremsatte lovforslag først ville
blive omfattet af de ændrede regler fra indkomståret 2018.
Til nr. 9
Det foreslås, at ændringen under nr. 5 træder i kraft den
1. januar 2017 som følge af, at kildeskattelovens § 60, stk. 1,
litra h, først ophæves fra denne dato.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF)
Peter Kofoed Poulsen (DF) René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Preben Bang Henriksen (V) Britt Bager (V) Merete Riisager (LA)
nfmd.
Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Thomas Jensen (S)
fmd.
Jesper Kiel (EL) Henning Hyllested (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 46 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 10. december 2015
1579422_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 46
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 46
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at bekræfte, at IBIS fremadrettet vil blive tilføjet Skattemini-
steriets høringsliste, når lovforslag vedrørende bekæmpelse af skattely
m.v. sendes i høring, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvilke danske koncerner der omfattes af kravet om
land for land-rapportering, som følge af at beløbsgrænsen for omsæt-
ning på koncernniveau sættes til 750 mio. euro (svarende til 5,6 mia.
kr.), til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvor mange multinationale selskaber/koncerner i
OECD-landene der vil være omfattet af kravet om land for land-rap-
portering, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen internationalt vil arbejde for at udvide antallet af
koncerner, der omfattes af kravet om land for land-rapporteringen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan regeringen vil forholde sig til, at en lang række lan-
de ikke har kapaciteten til at leve op til aftaler med krav om gensidig
informationsudveksling med de danske skattemyndigheder, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en udenlandsk koncern med et datterselskab i Danmark vil
kunne sanktioneres økonomisk og/eller retsforfølges, såfremt datter-
selskabet ikke leverer de oplysninger, de ifølge lovforslaget vil være
forpligtet til, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er korrekt, at informationer svarende til dem, der skal
oplyses i de årlige land til land-rapporteringer, i dag er frit tilgængeli-
ge i cvr-registeret for virksomheder, der kun opererer i Danmark, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der er begrænsninger for, hvilke formål skattemyn-
dighederne må bruge oplysningerne i de årlige land til land-rapporte-
ringer til, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er korrekt, at lovforslaget forudsætter gensidighed, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man ikke for de selskaber, der skal udarbejde de år-
lige land til land-rapporteringer, har anvendt samme størrelseskriteri-
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 46 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 10. december 2015
1579422_0006.png
6
11
12
um, som fremgår af § 7 i årsregnskabsloven for store virksomheder, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at implementeringen af lovforslaget ikke forud-
sætter tilførelse af ekstra årsværk til området i SKAT, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at tage initiativ til et ændringsforslag, der fremrykker forsla-
gets ikrafttrædelse til indkomståret 2017 for så vidt angår selskaber
med forskudt indkomstår, til skatteministeren, og ministerens svar her-