Skatteudvalget 2015-16
L 45 Bilag 6
Offentligt
1577521_0001.png
8. december 2015
J.nr. 15-2867432
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af kursgevinstloven, ligningsloven,
pensionsafkastbeskatningsloven, statsskatteloven og forskellige andre love (Skattemæssig
behandling af negative renter, forrentning af pensionsafkastskat og renter vedrørende
visse pensionsordninger m.v.) (L 45).
Høringsskemaet indeholder desuden kommentarer til et høringssvar fra agroSkat vedrø-
rende det allerede fremsatte lovforslag. Høringssvaret er vedlagt.
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 45 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1577521_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet savner i bemærknin-
gerne en beskrivelse af, at et livs-
forsikringsselskab også er sel-
skabsskattepligtigt, og om dette
forhold kunne rumme muligheden
for, at livsforsikringsselskabet
kunne succedere i en afskrivnings-
saldo for et overdraget aktiv.
Advokatrådet opfordrer Skattemi-
nisteriet til at overveje en successi-
onsmulighed svarende til reglen i
selskabsskattelovens § 3 A, stk. 8,
således, at det fortsættende forsik-
ringsselskab på tilsvarene måde
kunne opgøre en særskilt ”skatte-
konto”, der herefter forfalder ved
salg af et afskrevet aktiv.
Bemærkningerne er udbygget med
et afsnit om den selskabsskatte-
mæssige behandling ved omdan-
nelse af en pensionskasse m.v. til
et livsforsikringsselskab.
Formålet med selskabsskattelovens
§ 3 A, stk. 8, er at sikre, at der sker
beskatning af genvundne afskriv-
ninger, når et ejendomsdattersel-
skab overgår fra selskabsbeskat-
ning med afskrivningsret til ikke at
blive selskabsbeskattet. I stedet for
selskabsbeskatning af ejendoms-
datterselskabet sker der en lager-
beskatning af datterselskabsaktier-
ne hos de pensionsafkastskatte-
pligtige ejere.
Omstruktureringssituationen er en
anden. I dette tilfælde er der både
adgang til at afskrive på driftsmid-
ler i PAL som pensionskasse m.v.
og i selskabsskatteloven efter om-
dannelsen til livsforsikringsselskab.
Ved overgang til selskabsskatte-
pligt er indgangsværdien handels-
værdien.
Samme løsningsmodel kan derfor
ikke anvendes ved omstrukture-
ring fra en pensionskasse m.v. til et
livsforsikringsselskab, da det ville
medføre, at der i de tilfælde, hvor
aktivet ikke afstås, ville kunne af-
skrives to gange på den del af akti-
vets værdi, der svarer til de gen-
vundne afskrivninger.
Side 2 af 7
L 45 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1577521_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
agroSkat
agroSkat mener, at der med lov-
forslaget også bør tages højde for,
at renten på obligationer kan være
nul, hvis lovgivningen skal være
fremtidssikret. En rente på nul pct.
giver ifølge agroSkat et særligt
problem i forhold til virksom-
hedsordningen, da uforrentede ob-
ligationer ikke kan indgå i virk-
somhedsordningen.
Virksomhedsskattelovens § 1, stk.
2, indebærer, at det kun er værdi-
papirer med et løbende afkast, der
kan indgå i virksomhedsordningen.
Hensynet bag denne afgrænsning
er et samspil af flere forhold, her-
under at det ellers vil være muligt
at lånefinansiere værdipapirer med
fuld skatteværdi af fradraget for
renteudgifterne i den personlige
indkomst, mens virksomhedsord-
ningen kan fravælges i det ind-
komstår, hvor værdipapirerne rea-
liseres. Fravælges virksomheds-
ordningen i realisationsåret, be-
skattes en evt. gevinst som enten
kapital- eller aktieindkomst, hvilket
er lempeligere beskattet, end hvis
gevinsten indgik i virksomheds-
ordningen og dermed blev beskat-
tet som personlig indkomst.
Det er derfor Skatteministeriets
opfattelse, at der ikke er grundlag
for at ændre på, at uforrentede ob-
ligationer ikke kan indgå i virk-
somhedsordningen.
Det bemærkes, at det forhold, at
uforrentede obligationer ikke kan
indgå i ordningen, ikke begrænser
adgangen til at placere over-
skydende likviditet i virksomheds-
ordningen i variabelt forrentede
obligationer, hvor renten som føl-
ge af markedsforholdene eventuelt
i en periode udgør nul pct.
DI
DI har ingen bemærkninger.
Side 3 af 7
L 45 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1577521_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forsikring & Pension
F&P foreslår, at pensionsinstitut-
ternes skattemæssige vilkår ved
omdannelser og fusioner i samar-
bejde med branchen hurtigst mu-
ligt gennemgås og rettes til, så det
fungerer hensigtsmæssigt. F&P fo-
reslår, at dette sker snarest, uanset
hvordan denne specifikke pro-
blemstilling løses. F&P understre-
ger i den forbindelse, at der bl.a. er
behov for få præciseret, at der sker
fuld succession i uudnyttet negativ
skat efter PAL § 17 både for så
vidt angår modregning, udbetaling
og forrentning.
F&P anerkender det problem, der
søges løst. Ifølge F&P er den fore-
slåede løsning imidlertid økono-
misk set forkert. F&P foreslår, at
der i stedet sker succession i øko-
nomisk forstand ved, at der sel-
skabsskattemæssigt afskrives vide-
re på de afskrivningssaldi, der re-
sterer efter PAL § 7 på omdannel-
ses/fusionstidspunktet. For at sik-
re korrekt beskatning af den ud-
skudte skat ved et evt. frasalg af
aktiverne foreslår F&P, at den del
af den udskudte skat, der relaterer
sig til perioden, hvor aktivet blev
afskrevet i PAL til 15,3 pct., låses
fast til denne procentsats, så be-
skatning af genvundne afskrivnin-
ger ved senere afståelse af aktivet
sker til handelsværdien af de fore-
tagne afskrivninger.
Ifølge F&P fortsætter kundekreds,
forpligtelser og aktiverne, der lig-
ger til dækning herfor og for egen-
kapitalen, uantastet ved en om-
dannelse af en pensionskasse m.v.
Skatteministeriet indgår gerne i en
dialog med F&P om de skatte-
mæssige vilkår ved omdannelser
og fusioner, herunder hvorvidt der
er behov for en præcisering af reg-
lerne om succession i uudnyttet
negativ skat, for at sikre fuld suc-
cession i uudnyttet negativ skat
både til modregning, udbetaling og
forrentning i forbindelse med om-
tegning.
Beskatningen af pensionskasser og
livsforsikringsselskaber er grund-
læggende så forskellig i PAL, at der
ikke er nogen af de værdier, der
indgår i opgørelsen af pensions-
kassens beskatningsgrundlag, der
indgår i opgørelsen af beskat-
ningsgrundlaget i det fortsættende
livsforsikringsselskab, bortset fra
pensionskassens uudnyttede nega-
tive skat.
Det giver derfor grundlæggende
ikke nogen mening at fastholde
adgangen til succession i disse
værdier i PAL og i stedet indføre
særregler i selskabsskatteloven.
F&P’s forslag er således ikke imø-
dekommet.
Beskatningen efter PAL og sel-
skabsskatteloven er to forskellige
skattearter, og det er ikke naturligt
at videreføre værdier fra bereg-
ningsgrundlaget i én skatteart til
beregningsgrundlaget i en anden.
Side 4 af 7
L 45 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1577521_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til et livsforsikringsselskab.
Ifølge F&P vil ændringsforslaget
medføre beskatning af både gen-
vundne afskrivninger og en evt.
værdistigning på driftsmidlerne,
der modsvares af en afskrivnings-
ret til selskabsskattesatsen på ca.
22 pct. i det fortsættende livsfor-
sikringsselskab. Men hvorvidt
denne afskrivningsret senere kan
omsættes til et faktisk fradrag af-
hænger af de konkrete forhold i
livsforsikringsselskabet, herunder
den koncern, som det evt. indgår i.
Ifølge F&P er det derfor økono-
misk set naturligt, at der skal suc-
cederes i de skattemæssige afskriv-
ninger, også selv om dette skal
etableres på tværs af skattearter.
Som alternativ/minimum til den
ovenfor omtalte model, foreslår
F&P, at det præciseres, at værns-
reglen i afskrivningslovens § 5 D
ikke finder anvendelse ved om-
dannelse/fusioner omfattet af æn-
dringsforslaget. F&P foreslår sam-
tidig, at der indføres en værnsregel,
der forhindrer, at en pensionskasse
kan undgå beskatning svarende til
afskrivningslovens § 5 D, hvis det
afstår driftsmidlet efter omdannel-
sen, men før 1. januar 2018.
Det bemærkes i den forbindelse, at
de afskrivninger, som genbeskattes
i forbindelse med omstrukturerin-
gen enten har nedbragt grundlaget
for PAL-skat i tidligere indkomstår
eller alternativt resulteret i en nega-
tiv PAL-skat, som kan anvendes til
at nedbringe skatten af de gen-
vundne afskrivninger.
Det skal herudover bemærkes, at
F&P’s forslag kan være mindre
fordelagtig end den foreslåede løs-
ning, da afskrivningsgrundlaget
ved opgørelsen af den selskabs-
skattepligtige indkomst bliver lave-
re.
Forslaget er imødekommet. Der er
henset til, at der ved omdannelse
m.v. som udgangspunkt ikke fore-
tages den form for afståelse af ak-
tivet, der søges undgået med
værnsreglen i afskrivningslovens §
5 D. Hertil kommer, at der ved en
omdannelse m.v. fra en pensions-
kasse m.v. til et livsforsikringssel-
skab ikke er mulighed for at suc-
cedere i den særlige afskrivnings-
saldo efter afskrivningslovens § 5
D i modsætning til omdannelser
m.v., hvor der ikke skiftes beskat-
ningsform efter PAL. Endelig er
der henset til, at der er tale om en
regel, som mister sin virkning om
få år, og at anskaffelsen af de på-
gældende aktiver ikke kan være
sket i tiltro til, at beskatningen ef-
ter værnsreglen kan undgås i den-
ne særlige omstruktureringssituati-
Side 5 af 7
L 45 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1577521_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
on.
FSR
FSR anerkender, at den forskellige
beskatningsmetode for pensions-
kasser og selskabsskattepligtige
livsforsikringsselskaber giver an-
ledning til særlige problemstillinger
i relation til mulighederne for at
gennemføre en skattefri omstruk-
turering.
FSR stiller imidlertid spørgsmåls-
tegn ved, om den foreslåede lov-
ændring med indførelse af genbe-
skatning af genvundne afskrivnin-
ger for driftsmidler ved gennemfø-
relse af skattefri omstrukturering
er den mest hensigtsmæssige måde
at løse problemet på, da der så
dermed ikke er mulighed for skat-
tefri omstrukturering.
FSR spørger desuden til, hvordan
driftsmidler omfattet af det tidlige-
re investeringsvindue med det for-
højede afskrivningsgrundlag for
driftsmidler på 115 pct. af anskaf-
felsessummen, skal behandles.
For så vidt angår præciseringen af
bestemmelsen om beskatning ved
ophør af skattepligt vil FSR umid-
delbart ikke mene, at bestemmel-
sen giver anledning til ændringer i
forhold til gældende lovgivning -
ud over, at driftsmidler også skal
anses for afstået til handelsværdien
- idet pensionskassen er PAL-
pligtig af alt formueafkast og ikke
passiver.
Der henvises til kommentaren til
F&P.
Der er som anført i bemærknin-
gerne til forslaget tale om en tyde-
liggørelse af gældende regler og ik-
ke en ændring. Med forslaget præ-
ciseres det bl.a., at driftsmidler ved
den endelige opgørelse i forbindel-
se med ophør af skattepligt anses
for afstået til handelsværdien på
ophørstidspunktet.
Side 6 af 7
L 45 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1577521_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SKAT
SKAT har ingen bemærkninger.
Side 7 af 7