Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 40 Bilag 8
Offentligt
1579081_0001.png
Til lovforslag nr.
L 40
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om
arbejdsskadesikring
(Regulering af folkepensionsalderen, ændring af revisionsbestemmelsen m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stil-
let 3 ændringsforslag, og Alternativets medlemmer af udval-
get har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. november 2015 og var
til 1. behandling den 13. november 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 22.
september 2015 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 46 (folketingsåret 2014-15, 2. samling). Den 4. no-
vember 2015 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren
under nr. 1 og 6 stillede ændringsforslag. Flertallet vil stem-
me imod de under nr. 2-5 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1, 5 og 6 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de
under nr. 2 og 4 stillede ændringsforslag og vil stemme
imod det under nr. 3 stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
(EL og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for de stille-
de ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
(SF) indstiller lovforslaget til
forkas-
telse
ved 3. behandling, men vil stemme for de under nr. 1, 5
og 6 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hver-
ken for eller imod de under nr. 2, 3 og 4 stillede ændrings-
forslag.
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at
den stigende levealder er en økonomisk udfordring, fordi
udgifterne til folkepension, ældrepleje og sundhed vil stige.
Foretager man sig ikke noget, risikerer man at udhule finan-
sieringen af fremtidens velfærd. En mulig løsning er en hø-
jere pensionsalder, men den løsning er kun rimelig, hvis
man får gjort noget ved det problem, at langt fra alle får
mange gode år som pensionist. Der er borgere, hvor man
lang tid før den normale pensionsalder kan se, at nedslidning
og/eller dårligt helbred peger i retning af, at der kun er ud-
sigt til et begrænset antal gode år. Derfor er det retfærdigt at
give mulighed for en tidligere pensionering. Det problem lø-
ses ikke af de eksisterende regler om førtidspension.
Den udfordring er ikke let at løse på en rimelig og retfær-
dig måde. Enhedslisten og Alternativet har stillet ændrings-
forslag, der indeholder mulige løsninger. Af disse ligger En-
hedslistens ændringsforslag tættest på de overvejelser, som
SF gør sig. SF ser dog helst en ny supplerende ordning. SF
er med i forligskredsen om bl.a. seniorførtidspension og ar-
bejder aktivt i denne kreds for bedre forhold for nedslidte
borgere. Af disse grunde undlader SF at stemme for de to
ændringsforslag. SF er enig i, at der skal findes en løsning
på problemerne med nedslidning, dårligt helbred osv. En
AX018034
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0002.png
2
eventuel forhøjelse af pensionsalderen bør ikke vedtages, før
det nævnte problem er løst, og derfor stemmer SF imod det
samlede lovforslag, idet SF lægger til grund, at ingen af de
to ændringsforslag fra Enhedslisten og Alternativet vedta-
ges.
SF mener, at pensionsalderen for folketingsmedlemmer
og ministre bør følge folkepensionsalderen og stemmer der-
for for dette ændringsforslag fra EL.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Til titlen
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
lov om ændring af lov om social pension, lov om ar-
bejdsskadesikring og lov om afgift af bidraget til Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejds-
ulykkeerstatninger m.v.
(Regulering af folkepensionsalderen, ændring af
revisionsbestemmelse m.v.)«
[Korrektion af lovforslagets titel]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
2)
I undertitlen indsættes efter »folkepensionsalderen«: »,
forhøjelse af pensionsalderen for ministre og folketingsmed-
lemmer, lempelse af reglerne for seniorførtidspension«.
[Konsekvensændring]
Til § 1
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
3)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
Efter § 1 a indsættes før overskriften før § 2:
Ȥ 1 b.
Personer, der har været mindst 45 år på arbejds-
markedet fra det fyldte 18. år, tilkendes folkepension før op-
nåelse af folkepensionsalderen (førtidig folkepension), jf. §
1 a.
Stk. 2.
Folkepension kan tidligst tilkendes fra
1) 2 år før folkepensionsalderen for personer født før den
1. juli 1954 eller
2) 3 år før folkepensionsalderen for personer født den 1.
juli 1954 eller senere.
Stk. 3.
Perioden på arbejdsmarkedet opgøres fra den første
indtræden på arbejdsmarkedet efter det fyldte 18. år. Indtræ-
den på arbejdsmarkedet kan eksempelvis dokumenteres ved
indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag, ATP-bidrag eller med-
lemskab af a-kasse.
Stk. 4.
Ved opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet
medregnes almindeligt lønarbejde, perioder med selvstæn-
dig erhvervsvirksomhed samt læretid og visse former for vi-
dereuddannelse.
Stk. 5.
Ved opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet
medregnes perioder med fravær fra arbejdsmarkedet, som
skyldes barsel, handicap, ledighed, langtidssygemelding,
plejeorlov m.m. Ledighedsperioder kan tilsammen højst ind-
gå med 5 år.
Stk. 6.
Ved opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet
medregnes ikke perioder med uddannelse, herunder studier
på universiteter, studiearbejde og praktik m.v.
Stk. 7.
De regler efter denne lov, der gælder om indføds-
ret, optjening, bopælskrav, beregning og udbetaling m.v. for
ret til folkepension, skal være opfyldt på og opgøres i for-
hold til tidspunktet for førtidig folkepension.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet, jf.
stk. 4-6, og regler for vurderingen af, om kravet om 45 år på
arbejdsmarkedet er opfyldt.«
02.
§ 15 a, stk. 1,
affattes således:
»Personer, der opfylder betingelserne i kapitel 1 for ret til
folkepension, og som har nået folkepensionsalderen, kan op-
sætte udbetalingen af folkepension til et tidspunkt, der ligger
efter folkepensionsalderen, jf. dog stk. 2.««
[Lempet alderskrav for folkepension og konsekvensændring
som følge af mulighed for førtidig folkepension]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 17, stk. 3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Personer med langvarig og aktuel tilknytning til
arbejdsmarkedet kan ansøge om seniorførtidspension. I så-
danne sager iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud
for at udvikle arbejdsevnen. Seniorførtidspension kan tilken-
des fra det fyldte 55. år, når erhvervsevnen på grund af hel-
bredsmæssige forhold er nedsat med mindst halvdelen. Hvis
der på ansøgningstidspunktet ikke foreligger tilstrækkelige
helbredsmæssige oplysninger, skal kommunalbestyrelsen
indhente relevante oplysninger, herunder aktuelle speciallæ-
geerklæringer. Alle foreliggende lægelige oplysninger, her-
under de lægeoplysninger, som borgeren selv fremskaffer,
skal inddrages i sagsbehandlingen og lægges til grund for
afgørelsen.
Stk. 4.
Hvis de helbredsmæssige oplysninger ikke danner
tilstrækkeligt grundlag for vurdering af, om erhvervsevnen
er nedsat med mindst halvdelen, kan kommunen iværksætte
en arbejdsprøvning, der har til formål at afklare erhvervsev-
nen. Ansøgeren har ligeledes krav på at gennemgå en ar-
bejdsprøvning, hvis kommunen vurderer, at der vil blive gi-
vet afslag på seniorførtidspension på grundlag af de forelig-
gende helbredsmæssige oplysninger. Arbejdsprøvningen
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0003.png
3
skal have en varighed af maksimalt 3 måneder og være på-
begyndt, senest 3 måneder efter at kommunen har modtaget
ansøgningen om seniorførtidspension. Dog kan tidsfristen
på 3 måneder undtagelsesvis fraviges og forlænges til højst
6 måneder, hvis fravigelsen skyldes, at kommunen afventer
lægelige oplysninger.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen forelægger sagen for rehabi-
literingsteamet, når alle helbredsmæssige oplysninger er
indhentet, og senest 3 måneder efter at resultatet af en even-
tuel arbejdsprøvning foreligger. Kommunalbestyrelsen træf-
fer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sag-
en afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reg-
lerne om seniorførtidspension.««
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og 7.
[Lempelse af reglerne for seniorførtidspension]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(DF, ALT og
SF):
Nye paragraffer
5)
Efter § 2 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om vederlag og pension m.v. for ministre, jf.
lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april 2004, som ændret
bl.a. ved § 16 i lov nr. 1587 af 20. december 2006 og senest
ved lov nr. 743 af 1. juni 2015, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »har nået efterlønsalderen, jf.
§ 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.« til: »har nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.«
§ 02
I lov om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 369
af 10. april 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 312 af 29.
marts 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 110, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »har nået efterlønsalderen,
jf. § 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.« til: »har nå-
et folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension«.«
[Ministres og folketingsmedlemmers pensionsalder skal føl-
ge folkepensionsalderen]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Ny paragraf
6)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 03
I lov nr. 1345 af 21. december 2012 om afgift af bidraget
til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejds-
ulykkeserstatninger m.v. foretages følgende ændring:
1.
Bilag 1
affattes som bilag 1 til denne lov.«
[Af systemtekniske årsager er bilaget indsat som bilag til be-
tænkningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved ændringsforslag nr. 6 ændres affattelsen af bilag 1 i
lov nr. 1345 af 21. december 2012 om afgift af bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejds-
ulykkeserstatninger m.v. På den baggrund foreslås det, at tit-
len til lovforslaget ændres, så det præciseres, at der tillige
ændres i lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Er-
hvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af de øvrige æn-
dringsforslag stillet af Enhedslisten.
Til nr. 3
Formålet med den foreslåede ændring er at tage hensyn
til de forskelle, der findes i henholdsvis arbejdsvilkår, hel-
bred og levetid, når man forhøjer folkepensionsalderen. Per-
soner, der arbejder i nedslidningstruede brancher, arbejder
typisk flere år, idet de har en tidlig debut på arbejdsmarke-
det. Samtidig har de i gennemsnit en lavere levetid end res-
ten af befolkningen. For at skabe mere lighed bør pensions-
alderen baseres på antal år på arbejdsmarkedet og dermed
den tidsperiode, hvor man har bidraget til samfundet. En dif-
ferentieret pensionsalder, som ændringsforslaget er udtryk
for, sikrer, at de personer, der debuterede tidligt på arbejds-
markedet, også opnår den tidligere tilbagetrækning, som de
kan have behov for efter et langt arbejdsliv. Således vil
længden af den enkeltes arbejdsliv blive mere lige, relativt
set, på tværs af brancher.
Ændringsforslaget indebærer implicit, at de mest nedslid-
ningstruede brancher og kortuddannede personer tilgodeses,
i og med at disse grupper typisk også har en tidligere indtræ-
den på arbejdsmarkedet. Ændringsforslaget er udtryk for en
anerkendelse af, at disse brancher og uddannelsesgrupper
rammes hårdere af en forhøjelse af folkepensionsalderen
end resten af befolkningen, idet de i højere grad udsættes for
fysisk og psykisk nedslidning.
Samlet set skal ændringsforslaget altså sikre, at lov om
social pension ikke rammer socialt skævt, således at der ind-
bygges hensyn til ulighed i arbejdsvilkår, helbred og levetid
i loven. Dette gøres konkret ved indførsel af en differentieret
pensionsalder efter den tyske model om 45 års optjening af
retten til folkepension.
Lovforslaget om regulering af folkepensionsalderen m.v.
ændrer ikke de gældende regler, hvorefter folkepensionsal-
deren er ens for alle, dvs. uafhængig af forudgående tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet, indkomst, bopælstid etc.
Det foreslås i § 1 b at ændre dette således, at personer,
som har været lang tid på arbejdsmarkedet, kan få folkepen-
sion før opnåelse af folkepensionsalderen (førtidig folkepen-
sion).
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0004.png
4
I stk.1 foreslås, at personer, som har været 45 år på ar-
bejdsmarkedet siden det 18. år, kan få tilkendt folkepension
før folkepensionsalderen.
I stk. 2 foreslås, at disse personer skal kunne få tilkendt
folkepension 2 år før folkepensionsalderen, hvis de er født
før den 1. juli 1954, og 3 år før folkepensionsalderen, hvis
de er født den 1. juli 1954 eller senere.
I stk. 4-5 foreslås, hvilke typer af arbejde og fravær der
kan medregnes ved opgørelse af perioden på arbejdsmarke-
det
I stk. 6 præciseres, at visse typer af aktivitet ikke medreg-
nes ved opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet.
I stk. 7 foreslås, at de regler efter denne lov, der gælder
om indfødsret, optjening, bopælskrav, beregning og udbeta-
ling m.v. for ret til folkepension, skal være opfyldt på og op-
gøres i forhold til tidspunktet for førtidig folkepension. Der-
ved sidestilles førtidig folkepension med den almindelige
folkepension i relation til de øvrige regler, der gælder i lov
om social pension for ret til og udbetaling af folkepension.
I stk. 8 foreslås, at beskæftigelsesministeren får bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere regler om opgørelsen af perio-
den på arbejdsmarkedet efter stk. 4-6 og regler for vurderin-
gen af, om kravet om 45 år på arbejdsmarkedet er opfyldt.
Det bemærkes, at det ikke har været muligt at skønne
over de økonomiske konsekvenser af udvidelsen af person-
kredsen, som efter forslaget bliver berettiget til folkepen-
sion.
Vedrørende den foreslåede affattelse af § 15, stk. 1, be-
mærkes, at efter gældende regler kan personer, der har nået
folkepensionsalderen, og som har ret til folkepension, vælge
at opsætte denne mod senere at få ret til et ventetillæg til fol-
kepensionen. Som følge af forslaget om at indføre mulighed
for at gå på folkepension henholdsvis 2 og 3 år før den al-
mindelige folkepensionsalder for personer, som har været
mindst 45 år på arbejdsmarkedet, er det nødvendigt at præci-
sere, at reglerne om opsat pension alene gælder for personer,
der har opnået den almindelige folkepensionsalder.
Til nr. 4
Mange borgere med hårdt opslidende arbejde kan ikke
holde til de mange år på arbejdsmarkedet, som blev forudsat
med vedtagelsen af velfærdsreformen fra 2006 og tilbage-
trækningsreformen fra 2011. FOA og 3F har oplyst, at deres
medlemmer er nedslidte før 60-årsalderen på grund af deres
hårde fysiske arbejde, og at disse medlemmer ikke kan hol-
de til at arbejde, indtil de bliver 68 år. 38 pct. af FOA’s
medlemmer forventer, at de ikke kan holde til at arbejde,
indtil de kan gå på folkepension, og 25 pct. af 3F’s medlem-
mer har forladt arbejdsmarkedet senest i 60-årsalderen, fordi
de er gået på førtidspension eller er døde. Problemet vokser
i takt med forkortelsen af dagpengeperioden og stramning af
genoptjeningsreglerne, som medfører, at denne gruppe også
mister retten til efterløn, som ellers var et alternativ for en
del af dem. Derfor skal der findes en løsning for disse ned-
slidte borgere. Den nuværende seniorførtidspension løser ik-
ke dette problem, fordi kriterierne, der skal opfyldes for at få
tilkendt pensionen, er nøjagtig de samme som ved den al-
mindelige førtidspension. Det vil sige, at der i praksis ikke
må være nogen arbejdsevne i behold. I stedet henvises den-
ne gruppe til at leve i årevis for kontanthjælp eller uden for-
sørgelse. Derfor skal betingelserne for at få tilkendt senior-
førtidspension lempes betydeligt, både hvad kravet til nedsat
arbejdsevne angår, og hvad angår alderskravet.
Til nr. 5
Der skal anstændigvis gælde de samme vilkår for folke-
tingsmedlemmer og ministre, som de pålægger resten af be-
folkningen at leve under. Ændringsforslaget indebærer, at
folketingsmedlemmer og ministres pensionsalder forhøjes,
så den følger folkepensionsalderen. Såfremt ændringsforsla-
get vedtages, vil forslagsstillerne stille konsekvensændrings-
forslag om ændring af titlen til 3. behandling.
Til nr. 6
Ved ændringsforslaget ændres affattelsen af bilag 1 i lov
nr. 1345 af 21. december 2012 om afgift af bidraget til Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejdsulyk-
keserstatninger m.v. Den ændrede affattelse af bilaget ad-
skiller sig fra bilag 1 i den gældende lov, derved at der tilfø-
jes to nye tabeller med hensættelsesbeløb for mænd og kvin-
der, hvis pensionsalder som følge af det foreliggende lovfor-
slag hæves til 68 år. Tabellerne tilføjes i bilaget som ny ta-
bel 1 og 2. Tabellerne i bilag 1 i den gældende lov bliver
herefter tabel 3-20. Der er ikke foretaget indholdsmæssige
ændringer af bilagets øvrige tabeller. Denne konsekvensæn-
dring burde have været medtaget ved fremsættelsen af det
foreliggende lovforslag.
Ændringen er nødvendig, for at Arbejdsskadestyrelsen i
februar 2016 kan opgøre erstatningsudgifterne i medfør af
arbejdsskadeafgiftslovens § 3, stk. 1, nr. 2.
Ændringsforslaget medfører ikke i sig selv merudgifter
for arbejdsgiverne ud over det, som er angivet i lovforsla-
gets pkt. 3.2. i de almindelige bemærkninger om de økono-
miske konsekvenser af lovforslaget for arbejdsskadesikrin-
gen. Der er således i den i bemærkningerne foretagne opgø-
relse af erstatningsudgifterne allerede indregnet afgiften af
løbende erstatninger til personer, hvis pensionsalder forhø-
jes til 68 år.
Det skønnes i forslag til lov om ændring af lov om social
pension og lov om arbejdsskadesikring, at merudgifterne til
arbejdsskadeafgift som følge af forhøjelsen af folkepensi-
onsalderen til 68 år er cirka 21 mio. kr. årligt, når folkepen-
sionsreformen er fuldt indfaset. Beregningerne er forbundet
med betydelig usikkerhed.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Hans Christian Thoning (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA)
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0005.png
5
Rasmus Jarlov (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Jeppe Bruus (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL)
Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0006.png
6
Bilag 1
»Bilag
1
Hensættelsesfaktorer, der anvendes af Arbejdsskadestyrelsen til opgørelse af værdien af de løbende
erstatninger med henblik på opgørelse af beregningsgrundlaget for opkrævning af arbejdsskadeaf-
giften efter lovens § 3, stk. 1, nr. 2.
Hensættelsesfaktorerne er opgjort for en ydelse på 1 kr. årligt, der udbetales i tilkendelsesperioden med
1/12 forud hver måned.
Hensættelsesfaktorerne er opgjort med en grundlagsrente på 2,00 pct. og med en dødelighed som fastsat i
det aktuarmæssige beregningsgrundlag G82.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 1-12 anvendes ved opgørelsen af værdien af løbende erstatning til tilskade-
komne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Tabel 1 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 68. år.
Tabel 2 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 68. år.
Tabel 3 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 4 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 5 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 66�½. år.
Tabel 6 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 66�½. år.
Tabel 7 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 66. år.
Tabel 8 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 66. år.
Tabel 9 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 65�½. år.
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0007.png
7
Tabel 10 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65�½. år.
Tabel 11 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 12 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 13-16 anvendes ved opgørelsen af værdien af løbende erstatning til tilska-
dekomne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne efter lov om sikring mod følger af arbejdsska-
de, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer og lov om arbejdsskadeforsik-
ring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Tabel 13 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 14 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 15 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er til-
kendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 16 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 17-20 anvendes ved opgørelsen af værdien af løbende erstatning til efter-
ladte, der modtager erstatning for tab af forsørger efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse
nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Tabel 17 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd (ægtefælle/samlever).
Tabel 18 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder (ægtefælle/samlever).
Tabel 19 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd (børn).
Tabel 20 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder (børn).
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0008.png
8
Tabel 1
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 68. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Mænd
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
34,381
36
34,079
37
33,771
38
33,458
39
33,139
40
32,813
41
32,481
42
32,143
43
31,798
44
31,447
45
31,090
46
30,726
47
30,355
48
29,977
49
29,592
50
29,200
51
28,802
52
28,396
53
27,982
54
27,562
55
27,134
56
26,698
57
26,256
58
25,805
59
25,347
60
24,881
61
24,408
62
23,926
63
23,437
64
22,940
65
22,435
66
og derover
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Hensættelse i kr.
21,922
21,401
20,872
20,334
19,789
19,235
18,674
18,103
17,525
16,938
16,342
15,738
15,125
14,503
13,872
13,231
12,581
11,920
11,249
10,567
9,873
9,166
8,446
7,711
6,960
6,191
5,403
4,593
3,758
2,895
2,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0009.png
9
Tabel 2
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 68. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Kvinder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
34,720
36
34,424
37
34,122
38
33,815
39
33,501
40
33,181
41
32,855
42
32,523
43
32,184
44
31,838
45
31,486
46
31,128
47
30,762
48
30,390
49
30,010
50
29,623
51
29,229
52
28,828
53
28,419
54
28,003
55
27,579
56
27,147
57
26,708
58
26,260
59
25,805
60
25,341
61
24,869
62
24,389
63
23,901
64
23,404
65
22,898
66
og derover
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Hensættelse i kr.
22,384
21,861
21,330
20,789
20,239
19,681
19,113
18,535
17,949
17,352
16,746
16,131
15,505
14,869
14,222
13,565
12,896
12,217
11,525
10,821
10,104
9,374
8,629
7,869
7,093
6,299
5,485
4,651
3,794
2,911
2,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0010.png
10
Tabel 3
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
52
12,003
53
11,326
54
10,638
55
9,938
56
9,224
57
8,497
58
7,755
59
6,997
60
6,222
61
5,426
62
4,609
63
3,768
64
2,900
65
og derover
2,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0011.png
11
Tabel 4
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
52
12,277
53
11,582
54
10,873
55
10,152
56
9,416
57
8,667
58
7,901
59
7,120
60
6,321
61
5,502
62
4,663
63
3,801
64
2,914
65
og derover
2,000
Tabel 5
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 66�½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
59
6,623
60
5,835
61
5,025
62
4,193
63
3,336
64
2,450
65
og derover
2,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0012.png
12
Tabel 6
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 66�½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
59
6,730
60
5,919
61
5,088
62
4,236
63
3,359
64
2,457
65
og derover
2,000
Tabel 7
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 66. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
60
5,448
61
4,624
62
3,777
63
2,904
64
og derover
2,000
Tabel 8
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 66. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
60
5,518
61
4,674
62
3,808
63
2,917
64
og derover
2,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0013.png
13
Tabel 9
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65�½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
60
5,043
61
4,205
62
3,343
63
2,452
64
og derover
2,000
Tabel 10
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65�½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
60
5,101
61
4,244
62
3,364
63
2,459
64
og derover
2,000
Tabel 11
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
61
3,786
62
2,908
63
og derover
2,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0014.png
14
Tabel 12
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
61
3,814
62
2,920
63
og derover
2,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0015.png
15
Tabel 13
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år efter lov om sikring mod følger af arbejds-
skade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer og lov om arbejds-
skadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Mænd
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
34,634
36
34,338
37
34,035
38
33,727
39
33,414
40
33,094
41
32,768
42
32,435
43
32,097
44
31,752
45
31,401
46
31,043
47
30,679
48
30,308
49
29,930
50
29,545
51
29,154
52
28,755
53
28,349
54
27,937
55
27,517
56
27,089
57
26,655
58
26,213
59
25,763
60
25,307
61
24,842
62
24,370
63
23,891
64
23,404
65
22,909
og derover
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Hensættelse i kr.
22,406
21,896
21,378
20,852
20,319
19,778
19,229
18,672
18,107
17,534
16,953
16,364
15,767
15,162
14,548
13,926
13,294
12,654
12,004
11,344
10,674
9,992
9,299
8,592
7,872
7,136
6,383
5,611
4,818
4,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0016.png
16
Tabel 14
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år efter lov om sikring mod følger af arbejds-
skade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer og lov om arbejds-
skadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Kvinder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
34,989
36
34,699
37
34,403
38
34,101
39
33,793
40
33,479
41
33,159
42
32,833
43
32,501
44
32,162
45
31,817
46
31,465
47
31,106
48
30,741
49
30,368
50
29,989
51
29,603
52
29,209
53
28,809
54
28,400
55
27,985
56
27,562
57
27,131
58
26,692
59
26,246
60
25,792
61
25,330
62
24,859
63
24,381
64
23,894
65
23,399
og derover
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Hensættelse i kr.
22,896
22,384
21,864
21,335
20,798
20,252
19,697
19,133
18,560
17,977
17,386
16,785
16,175
15,556
14,926
14,286
13,636
12,976
12,304
11,621
10,926
10,219
9,499
8,765
8,016
7,251
6,468
5,667
4,845
4,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0017.png
17
Tabel 15
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år efter lov om sikring mod følger af arbejds-
skade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer og lov om arbejds-
skadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Mænd
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
34,576
37
34,278
38
33,975
39
33,666
40
33,350
41
33,029
42
32,702
43
32,368
44
32,029
45
31,682
46
31,330
47
30,970
48
30,605
49
30,232
50
29,852
51
29,466
52
29,073
53
28,673
54
28,265
55
27,851
56
27,429
57
27,000
58
26,563
59
26,119
60
25,668
61
25,209
62
24,743
63
24,269
64
23,787
65
23,297
66
22,800
67
22,295
og derover
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Hensættelse i kr.
21,783
21,262
20,734
20,198
19,653
19,101
18,541
17,973
17,397
16,813
16,221
15,620
15,011
14,393
13,766
13,131
12,486
11,831
11,166
10,490
9,803
9,103
8,390
7,663
6,919
6,158
5,378
4,575
3,747
2,890
2,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0018.png
18
Tabel 16
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år efter lov om sikring mod følger af arbejds-
skade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer og lov om arbejds-
skadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Kvinder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
34,936
37
34,645
38
34,348
39
34,044
40
33,736
41
33,421
42
33,099
43
32,772
44
32,438
45
32,098
46
31,752
47
31,398
48
31,038
49
30,672
50
30,298
51
29,917
52
29,529
53
29,134
54
28,732
55
28,322
56
27,905
57
27,480
58
27,048
59
26,607
60
26,159
61
25,703
62
25,239
63
24,767
64
24,287
65
23,798
66
23,301
67
22,796
og derover
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Hensættelse i kr.
22,282
21,759
21,228
20,688
20,139
19,582
19,015
18,440
17,855
17,260
16,657
16,044
15,421
14,788
14,145
13,491
12,827
12,151
11,464
10,765
10,053
9,328
8,589
7,834
7,064
6,275
5,467
4,638
3,786
2,908
2,000
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0019.png
19
Tabel 17
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Mænd. Hensættelse i kr.
Resterende erstatningsperiode, antal hele år
3
4
5
6
7
8
2,911 3,842 4,754 5,647 6,521 7,377
2,911 3,842 4,753 5,646 6,520 7,376
2,911 3,841 4,753 5,645 6,519 7,375
2,911 3,841 4,752 5,644 6,518 7,373
2,911 3,841 4,752 5,644 6,517 7,372
2,910 3,840 4,751 5,643 6,515 7,370
2,910 3,840 4,750 5,642 6,514 7,368
2,910 3,839 4,750 5,640 6,512 7,366
2,910 3,839 4,749 5,639 6,511 7,364
2,909 3,838 4,748 5,638 6,509 7,361
2,909 3,838 4,747 5,637 6,507 7,359
2,909 3,837 4,746 5,635 6,505 7,356
2,908 3,836 4,745 5,633 6,502 7,353
2,908 3,836 4,743 5,631 6,500 7,349
2,907 3,835 4,742 5,629 6,497 7,345
2,907 3,834 4,741 5,627 6,494 7,341
2,906 3,833 4,739 5,625 6,491 7,337
2,905 3,832 4,737 5,622 6,487 7,332
2,905 3,830 4,735 5,619 6,483 7,327
2,904 3,829 4,733 5,616 6,479 7,321
2,903 3,828 4,731 5,613 6,474 7,314
2,902 3,826 4,728 5,609 6,469 7,308
2,901 3,824 4,725 5,605 6,463 7,300
2,900 3,822 4,722 5,600 6,457 7,292
2,899 3,820 4,719 5,595 6,450 7,283
2,898 3,818 4,715 5,590 6,443 7,273
2,897 3,816 4,711 5,584 6,435 7,263
2,895 3,813 4,707 5,578 6,426 7,251
2,894 3,810 4,702 5,571 6,417 7,239
2,892 3,807 4,697 5,564 6,406 7,225
2,890 3,803 4,692 5,556 6,395 7,210
2,888 3,799 4,686 5,547 6,383 7,194
2,885 3,795 4,679 5,537 6,370 7,176
2,883 3,791 4,672 5,527 6,355 7,157
2,880 3,786 4,664 5,515 6,340 7,137
Fyldt alder
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
1
0,991
0,991
0,991
0,991
0,991
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,989
0,989
0,989
0,989
0,989
0,989
0,989
0,988
0,988
0,988
0,988
0,987
2
1,961
1,961
1,961
1,961
1,961
1,960
1,960
1,960
1,960
1,960
1,960
1,960
1,960
1,959
1,959
1,959
1,959
1,958
1,958
1,958
1,957
1,957
1,957
1,956
1,956
1,955
1,955
1,954
1,953
1,952
1,952
1,951
1,950
1,949
1,947
9
8,215
8,214
8,212
8,210
8,208
8,206
8,204
8,201
8,198
8,195
8,192
8,188
8,184
8,179
8,174
8,169
8,163
8,157
8,150
8,143
8,135
8,126
8,116
8,106
8,094
8,082
8,068
8,053
8,037
8,020
8,001
7,980
7,957
7,933
7,906
10
9,036
9,034
9,032
9,030
9,027
9,024
9,021
9,018
9,015
9,011
9,006
9,002
8,996
8,991
8,985
8,978
8,971
8,963
8,954
8,945
8,935
8,924
8,912
8,898
8,884
8,868
8,851
8,833
8,813
8,791
8,767
8,741
8,713
8,682
8,649
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0020.png
20
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
0,987
0,987
0,986
0,986
0,986
0,985
0,985
0,984
0,983
0,983
0,982
0,981
0,980
0,979
0,978
1,946
1,945
1,943
1,942
1,940
1,938
1,936
1,933
1,931
1,928
1,925
1,922
1,918
1,914
2,877
2,874
2,871
2,867
2,863
2,858
2,853
2,848
2,842
2,835
2,828
2,821
2,813
3,780
3,775
3,768
3,761
3,754
3,746
3,737
3,727
3,716
3,705
3,692
3,679
4,656
4,646
4,636
4,625
4,614
4,601
4,586
4,571
4,555
4,537
4,517
5,503
5,490
5,475
5,459
5,442
5,423
5,402
5,380
5,356
5,330
6,322
6,304
6,284
6,262
6,238
6,212
6,184
6,154
6,121
7,114
7,089
7,063
7,034
7,003
6,969
6,932
6,892
7,877
7,846
7,812
7,775
7,735
7,692
7,645
8,613
8,574
8,531
8,486
8,436
8,382
Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er til-
kendt erstatning for tab af forsørger indtil det 65. år med ret til afløsningsbeløb på 4 års erstatning, skal
hensættelsesfaktorerne i tabel 13 benyttes i stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er til-
kendt erstatning for tab af forsørger indtil det 67. år med ret til afløsningsbeløb på 2 års erstatning, skal
hensættelsesfaktorerne i tabel 15 benyttes i stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0021.png
21
Tabel 18
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Kvinder. Hensættelse i kr.
Resterende erstatningsperiode, antal hele år
3
4
5
6
7
8
2,912 3,843 4,755 5,649 6,524 7,381
2,912 3,843 4,755 5,648 6,523 7,380
2,912 3,843 4,755 5,648 6,522 7,379
2,911 3,842 4,754 5,647 6,522 7,378
2,911 3,842 4,754 5,647 6,521 7,377
2,911 3,842 4,753 5,646 6,520 7,376
2,911 3,841 4,753 5,645 6,519 7,375
2,911 3,841 4,752 5,644 6,518 7,373
2,911 3,841 4,752 5,644 6,517 7,372
2,910 3,840 4,751 5,643 6,515 7,370
2,910 3,840 4,750 5,642 6,514 7,368
2,910 3,839 4,750 5,640 6,512 7,366
2,910 3,839 4,749 5,639 6,511 7,364
2,909 3,838 4,748 5,638 6,509 7,361
2,909 3,838 4,747 5,637 6,507 7,359
2,909 3,837 4,746 5,635 6,505 7,356
2,908 3,836 4,745 5,633 6,502 7,353
2,908 3,836 4,743 5,631 6,500 7,349
2,907 3,835 4,742 5,629 6,497 7,345
2,907 3,834 4,741 5,627 6,494 7,341
2,906 3,833 4,739 5,625 6,491 7,337
2,905 3,832 4,737 5,622 6,487 7,332
2,905 3,830 4,735 5,619 6,483 7,327
2,904 3,829 4,733 5,616 6,479 7,321
2,903 3,828 4,731 5,613 6,474 7,314
2,902 3,826 4,728 5,609 6,469 7,308
2,901 3,824 4,725 5,605 6,463 7,300
2,900 3,822 4,722 5,600 6,457 7,292
2,899 3,820 4,719 5,595 6,450 7,283
2,898 3,818 4,715 5,590 6,443 7,273
2,897 3,816 4,711 5,584 6,435 7,263
2,895 3,813 4,707 5,578 6,426 7,251
2,894 3,810 4,702 5,571 6,417 7,239
2,892 3,807 4,697 5,564 6,406 7,225
2,890 3,803 4,692 5,556 6,395 7,210
Fyldt alder
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
1
0,991
0,991
0,991
0,991
0,991
0,991
0,991
0,991
0,991
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,989
0,989
0,989
0,989
0,989
0,989
0,989
0,988
2
1,961
1,961
1,961
1,961
1,961
1,961
1,961
1,961
1,961
1,960
1,960
1,960
1,960
1,960
1,960
1,960
1,960
1,959
1,959
1,959
1,959
1,958
1,958
1,958
1,957
1,957
1,957
1,956
1,956
1,955
1,955
1,954
1,953
1,952
1,952
9
8,220
8,219
8,218
8,217
8,215
8,214
8,212
8,210
8,208
8,206
8,204
8,201
8,198
8,195
8,192
8,188
8,184
8,179
8,174
8,169
8,163
8,157
8,150
8,143
8,135
8,126
8,116
8,106
8,094
8,082
8,068
8,053
8,037
8,020
8,001
10
9,043
9,041
9,040
9,038
9,036
9,034
9,032
9,030
9,027
9,024
9,021
9,018
9,015
9,011
9,006
9,002
8,996
8,991
8,985
8,978
8,971
8,963
8,954
8,945
8,935
8,924
8,912
8,898
8,884
8,868
8,851
8,833
8,813
8,791
8,767
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0022.png
22
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
0,988
0,988
0,988
0,987
0,987
0,987
0,986
0,986
0,986
0,985
0,985
0,984
0,983
0,983
0,982
1,951
1,950
1,949
1,947
1,946
1,945
1,943
1,942
1,940
1,938
1,936
1,933
1,931
1,928
2,888
2,885
2,883
2,880
2,877
2,874
2,871
2,867
2,863
2,858
2,853
2,848
2,842
3,799
3,795
3,791
3,786
3,780
3,775
3,768
3,761
3,754
3,746
3,737
3,727
4,686
4,679
4,672
4,664
4,656
4,646
4,636
4,625
4,614
4,601
4,586
5,547
5,537
5,527
5,515
5,503
5,490
5,475
5,459
5,442
5,423
6,383
6,370
6,355
6,340
6,322
6,304
6,284
6,262
6,238
7,194
7,176
7,157
7,137
7,114
7,089
7,063
7,034
7,980
7,957
7,933
7,906
7,877
7,846
7,812
8,741
8,713
8,682
8,649
8,613
8,574
Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er til-
kendt erstatning for tab af forsørger indtil det 65. år med ret til afløsningsbeløb på 4 års erstatning, skal
hensættelsesfaktorerne i tabel 14 benyttes i stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er til-
kendt erstatning for tab af forsørger indtil det 67. år med ret til afløsningsbeløb på 2 års erstatning, skal
hensættelsesfaktorerne i tabel 16 benyttes i stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0023.png
23
Tabel 19
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Mænd
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
15,073
18
14,372
19
13,657
20
12,928
12,183
11,423
10,648
9,856
9,049
8,225
7,384
6,525
5,649
4,755
3,843
2,912
1,961
0,991
Fyldt alder
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Hensættelse i kr.
2,911
1,961
0,991
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0024.png
24
Tabel 20
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Kvinder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
15,078
18
14,377
19
13,662
20
12,932
12,187
11,427
10,651
9,859
9,052
8,227
7,386
6,527
5,651
4,756
3,844
2,912
1,961
0,991
Fyldt alder
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
«
Hensættelse i kr.
2,912
1,961
0,991
[Konsekvensændring af anden lovgivning]
L 40 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1579081_0025.png
25
Bilag 2
Oversigt over bilag vedrørende L 40
Bilagsnr. Titel
1
Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigel-
sesministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
5
1. udkast til betænkning
6
Supplerende ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
7
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 40
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om, hvad reglerne om invalidepension er, hvis pensionsalderen
hæves, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bistand til udarbejdelsen af ændringsforslag, til beskæftigel-
sesministeren, og ministerens svar herpå