Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 40 Bilag 1
Offentligt
1563639_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
J.nr. 15/13279
Sociale Ydelser/the
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Torben Hede
41851167
[email protected]
Baggrund for loven
I henhold til lov om social pension skal det i 2015 og derefter hvert 5. år beregnes
om folkepensionsalderen skal reguleres. Folkepensionsalderen fastsættes som be-
regnet efter lovens reguleringsregler med virkning fra 1. januar i kalenderåret 15 år
efter det år, hvori folkepensionsalderen reguleres.
Lovens reguleringsregler indebærer, at folkepensionsalderen i 2015 skal forhøjes
med 1 år med virkning fra 2030.
Det foreslås derfor, at folkepensionsalderen fastsættes til 68 år for alle født efter
31. december 1962, dvs. for personer, der fylder 67 år i 2030 eller senere. Samtidig
foreslås, at lovens revisionsbestemmelse ændres således, at næste regulering af fol-
kepensionsalderen som forudsat skal ske i 2020, dvs. at der i 2020 skal fremsættes
lovforslag om regulering af folkepensionsalderen.
Lovforslagets formål
De gældende bestemmelser om regulering af folkepensionsalderen blev indført ved
lov nr. 1586 af 20. december 2006. Lovændringen var et led i udmøntningen af den
politiske aftale af 20. juni 2006 om en velfærdsreform.
Formålet med reguleringen af folkepensionsalderen er at sikre, at danskernes sti-
gende levetid også fører til flere aktive år på arbejdsmarkedet.
Ændringen af arbejdsskadesikringsloven har til formål at sikre, at de sikringspligti-
ge arbejdsgivere ikke kan opsige en forsikring på grund af en forhøjelse af præmi-
en, der alene er begrundet i en forøgelse af udgifterne, der er en følge af den forhø-
jede folkepensionsalder.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Alle som fylder 67 år i 2030 eller senere.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
-
Samlet vurdering
Der skønnes ikke at være væsentlige ligestillingsmæssige konsekvenser af forsla-
get.
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Forslaget er en udmøntning af de gældende lovbestemte reguleringsregler. Disse
regler indebærer, at folkepensionsalderen fastsættes med udgangspunkt i, at den
forventede periode med folkepension i gennemsnit udgør 14�½ år målt for en 60-
årig. Folkepensionsalderen er den samme for kvinder og mænd. Da 60 årige mænds
forventede levetid er mindre end 60 årige kvinders forventede levetid indebærer
lovens reguleringsregler en tilsvarende forskel med hensyn til forventede antal år
med folkepension.
Den konkrete udmøntning af lovens reguleringsregler, dvs. forhøjelsen af folke-
pensionsalderen med 1 år, er i forhold til målgruppen kønsneutralt. Lovforslaget
påvirker således ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forslaget påvirker ik-
ke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2