Tak for det.
I Dansk Folkeparti har vi den opfattelse, at det med det nuværende asylsystem på en række områder er fornuftigt med en fælles europæisk registrering.
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi dog i stigende grad ser kritisk på den praktiske anvendelse af Eurodac og Dublinforordningen, al den stund at systemet på en række væsentlige områder ikke fungerer efter hensigten.
Man kan jo godt sige, at det sådan set er brudt sammen.
Derfor er der løbende behov for at vurdere, hvad Danmark konkret får ud af samarbejdet, og om dette er i dansk interesse.
Hvis vi tager Dublinforordningen, er tanken jo, at man skal kunne sende folk tilbage til det land, hvor de oprindelig er blevet registreret, men det system fungerer jo ikke efter hensigten, til trods for at der på en række aftalte områder er fælles aftaler.
Så det undergraver jo et i forvejen skrøbeligt system og understreger, hvorfor EU efter vores opfattelse ikke bør overtage styringen af asyl- og udlændingepolitikken, når nu det er så åbenlyst, at den fælles registrering ikke fungerer, som det oprindelig var planen.
Og der er desværre ikke nogen tiltag fra EU's eller regeringens side, som for alvor vil rette op på de problemer, som vi ser i dag.
Så dette lovforslag løser efter vores opfattelse ikke de grundlæggende udfordringer, som vi står over for.
Og det er også vigtigt, at man set i det lys fastholder, at Danmark har retsforbeholdet, så vi selv er herre i eget hus, hvad angår vores asyl- og udlændingepolitik.
Vi mener, at der med det her lovforslag, som vi også tilkendegav før valget, er en række problemer, fordi man pålægger de offentlige myndigheder, herunder politiet, en række administrative byrder, som vi ikke er sikre på at der er så gode argumenter for at pålægge dem, for så går tiden jo fra alt muligt andet.
Vi har også bemærket, at det fremgår af lovforslaget, at man lægger op til, at f.eks.
andre lande ikke skal kunne få del i oplysningerne i Eurodac.
Der har vi det sådan i Dansk Folkeparti, at hvis det nu er sådan, at f.eks.
Australien eller USA har en interesse i at få del i nogle af de oplysninger, Danmark eller andre lande har i det fælles register, og hvis Danmark tilsvarende har interesse i at modtage oplysninger fra de pågældende lande, hvorfor skal man så egentlig afskære sig muligheden for at udveksle informationer om konkrete personer?
Det kan jo være relevant i forhold til eksempelvis bekæmpelse af international terrorisme.
Vi har noteret os, at den nye Eurodac-forordning har til formål at sikre en mere effektiv anvendelse af Dublinforordningen, og det er der, som tidligere nævnt, jo mildest talt brug for.
Så fremgår det af lovforslaget, at det i forhold til den gældende forordning indeholder en ny ordning, hvorefter oplysninger om, at en udlænding har opnået international beskyttelse, skal mærkes, med henblik på at oplysningerne om udlændingen fortsat kan stilles til rådighed for sammenligning, også efter at udlændingen har fået international beskyttelse.
Efter den gældende forordning blokeres sådanne oplysninger, hvilket indebærer, at en medlemsstat, som anmoder om en sammenligning, ikke informeres, når der er et såkaldt hit.
Formålet med ændringen er at undgå situationer, hvor en udlænding får opholdstilladelse i flere medlemsstater.
Det har vi tidligere efterlyst fra Dansk Folkepartis side at man skal finde en løsning på, og derfor synes vi selvfølgelig, at den her del af lovforslaget er ganske fornuftig.
Så med de bemærkninger og også med en række kritiske bemærkninger ender vi nok ud med at støtte lovforslaget.