Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 39 Bilag 1
Offentligt
1561246_0001.png
NOTAT
6. oktober 2015
2. ordførernotat vedrørende forslag til ændring af lov om mæglings-
og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd
1. Indledning
Det følger af bemærkningerne til lov om mæglings- og klageinstitutionen
for ansvarlig virksomhedsadfærd, at der i folketingsåret 2015/2016 skal
fremsættes lovforslag om hel eller delvis revision af loven. Mæglings- og
klageinstitutionen er såkaldt nationalt kontaktpunkt i forhold til OECD’s
regningslinjer for multinationale virksomheder. Institutionen undergik
derfor i foråret 2015 et OECD peer review med deltagelse af medlemmer
fra kontaktpunkter i andre OECD-lande. Peer reviewet giver ikke anled-
ning til at foretage ændringer i loven. Lovforslaget indeholder derfor ale-
ne en ophævelse af revisionsbestemmelsen, der således har mistet sin
betydning.
Lovforslaget blev sendt i høring den 1. september 2015 med høringsfrist
den 29. september 2015 til i alt 62 organisationer, foreninger, m.v., jf.
afsnit 4. Der er modtaget høringssvar fra 16 organisationer, foreninger,
m.v. Heraf har 3 haft konkrete bemærkninger til lovforslagsudkastet.
De generelle bemærkninger til lovforslaget gennemgås og kommenteres
nedenfor i afsnit 2. Konkrete bemærkninger til de enkelte emner i lovud-
kastet gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit 3.
Lovforslaget er lige nu til lovteknisk gennemgang i Justitsministeriet,
hvorfor der tages forbehold for evt. lovtekniske bemærkninger.
2. Generelle bemærkninger
Høringen afspejler overordnet en enighed i ophævelsen af lovens revisi-
onsbestemmelse.
Bæredygtigt Erhverv anfører, at MKI er troværdig i sin rolle som mæg-
lings- og klageinstitution, herunder særligt i kraft af sin status som en
uafhængighed instans. Der ses frem til mæglings- og klageinstitutionens
implementering af peer reviewets anbefalinger, herunder særligt i relation
til udbredelsen af kendskabet til OECD’s retningslinjer samt læring fra
sager i mæglings- og klageinstitutionen.
Røde Kors støtter ophævelsen af revisionsbestemmelsen med henvisning
til det gennemførte peer review og anfører, at der løbende vil undergå
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561246_0002.png
2/4
OECD peer reviews samt deltage i andre landes peer reviews med hen-
blik på en løbende vurdering af institutionens arbejde og rolle.
Kommentar
Mæglings- og klageinstitutionen undergik som nævnt et OECD peer re-
view i foråret 2015. Peer reviewet udmundede i en rapport med en række
anbefalinger vedrørende mæglings- og klageinstitutionens rolle og arbej-
de. Anbefalingerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i loven
men kan foretages inden for institutionens nuværende rammer. Anbefa-
lingerne vedrører særligt information og oplysning om retningslinjerne,
dokumentationskrav og fortrolighed om igangværende sager.
3. Bemærkninger til lovforslagets konkrete indhold
92-gruppen og GLOBALT FOKUS er enige i, at det ikke giver mening,
at foretage ændringer i loven på nuværende tidspunkt, og at peer review
rapportens anbefalinger skal implementeres gennem den kommende tid.
92-gruppen og GLOBALT FOKUS gør dog gældende, at revisionsbe-
stemmelsen ikke bør ophæves, men i stedet bør forlænges, så det bliver
muligt at integrere anbefalingerne fra peer review rapporten samt anden
vigtig læring siden mæglings- og klageinstitutionens oprettelse i 2012. I
den forbindelse henvises der særligt til lovens klagefrist, bestemmelser
om fortrolighed, sagsbehandlingsproces særligt i relation til tilbud om at
løse sagen selv. Endelig gøres det gældende, at det bør overvejes, hvor-
vidt det på længere sigt er hensigtsmæssigt, at Erhvervsstyrelsen fungerer
som sekretariat for mæglings- og klageinstitutionen, eller om det i højere
grad vil sikre institutionens uafhængighed at have et sekretariat, der ikke
er en offentlig myndighed.
Det foreslås på den baggrund, at loven revideres i 2017 ud fra en betragt-
ning om, at det i 2017 er 5 år siden, at mæglings- og klageinstitutionen
blev oprettet, og 3 år siden den danske handlingsplan for implementerin-
gen af FN’s retningslinjer blev offentliggjort.
Kommentar
Mæglings- og klageinstitutionen har gennemgået peer review rapportens
anbefalinger og har besluttet, at størstedelen af anbefalingerne skal im-
plementeres. Det er institutionens vurdering, at implementeringen kan
ske inden for de nuværende rammer, hvorfor der ikke er behov for en
ændring af lovgrundlaget for institutionen. Implementeringsarbejdet
igangsættes i efteråret 2015 som et led i institutionens løbende strategi-
ske arbejde.
I forhold til anbefalingen om ophævelse af lovens klagefrist er det institu-
tionens vurdering, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at implementere
denne. Institutionen er af den opfattelse, at det er i overensstemmelse med
dansk retstradition at have en frist for, hvornår en sag skal være anlagt.
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
3/4
På den måde sikres det, at danske virksomheder ikke i et ubestemt rum
kan blive mødt med klager.
Mæglings- og klageinstitutionen er enig i, at det kan være værdiskabende
at drage læring af institutionens sager, og dette forhold indgår derfor
som en del af institutionens løbende strategiske arbejde. I forbindelse
med vedtagelsen af loven tilkendegav erhvervslivet, at det er afgørende,
at institutionens sager foregår i et fortroligt miljø. Den nuværende proces
findes hensigtsmæssig, herunder også fordi parterne kan vælge at give
samtykke til at offentliggøre en sag, hvor parterne selv er nået til enig-
hed.
Rådet for Samfundsansvar anbefalede i relation til oprettelsen af mæg-
lings- og klageinstitutionen, at institutionen skal være uafhængig af det
politiske system, men at det administrative ansvar kan varetages af et
ministerium. Som følge heraf blev sekretariatsbetjeningen placeret i Er-
hvervsstyrelsen, som desuden sekretariatsbetjener Rådet. Det vurderes
ikke, at det giver anledning til tvivl om institutionens uafhængighed, at
sekretariatet er placeret i en statslig styrelse.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at foretage en forlængelse af revisi-
onsbestemmelsen. Der kan således altid foretages ændringer i loven, så-
fremt det findes relevant.
4. Oversigt over hørte organisationer og myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. september 2015 til den
29. september 2015 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Beskæftigelses-
ministeriet, Businesses for Social Responsibility/Europe, CSR Forum,
Copenhagen Business School, Danske Advokater, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Regioner, Danmarks
Rederiforening, Dansk Standard, Datatilsynet, DIEH, DI, Dommerfor-
eningen, Eksport Kredit Fonden, Energi-, forsynings- og klimaministeri-
et, FSR - danske revisorer, Folkekirkens Nødhjælp, Forsvarsministeriet,
Finansministeriet, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Forsikring & Pension, Forbrugerrådet, Grønlands selvstyre, Håndværks-
rådet, HK, Institut for Menneskerettigheder, Justitsministeriet, KL, Kul-
tur- og kirkeministeriet, Københavns Universitet, Landbrug og Fødeva-
rer, Ledernes Hovedorganisation, LO, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Mil-
jø- og fødevareministeriet, Ministeriet for børn, undervisning og ligestil-
ling, Red Barnet, Roskilde Universitet, Røde Kors, Rådet for Bæredygtig
Erhvervsudvikling, Skatteministeriet, Statsministeriet, Social- og inden-
rigsministeriet, Sundheds- og ældreministeriet, Syddansk Universitet,
Transport- og bygningsministeriet, Uddannelses- og forskningsministeri-
et, Udenrigsministeriet, Udlændinge-, integrations- og boligministeriet,
Verdens Skove, Virksomhedsforum for Social Ansvar, WWF, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet, 92-gruppen, 3F
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
4/4
4.1 Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærknin-
ger til lovforslaget:
1. Advokatrådet
2. Bæredygtigt Erhverv
3. Dansk Institut for Menneskerettigheder
4. Datatilsynet
5. DI
6. Dommerforeningen
7. EKF
8. Finanssektorens Arbejdsgiverforening
9. Forsvarsministeriet
10. FSR – danske revisorer
11. Kulturministeriet
12. Røde Kors
13. Social- og Indenrigsministeriet
14. Syddansk Universitet
15. Uddannelses- og Forskningsministeriet
16. 92-gruppen og Globalt Fokus