Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 38
Offentligt
1568053_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
13. november 2015
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 38 stillet af udvalget den 11. novem-
ber 2015.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oversende en oversigt, der viser strukturen for gebyr-
transaktioner for hvert af de forskellige betalingskort, sådan som den er i
dag, og sådan som den vil se ud, når forordningen træder i kraft.
Svar:
Oversigten nedenfor angiver gebyrstrukturen for betalingskort (både
Dankort og internationale kort), når en kunde benytter et betalingskort i
en forretning. Denne struktur gælder nu og kommer til at bestå uændret
efter forordningen. Forordningen ændrer således ikke gebyrstrukturen for
betalingskort, men indfører et loft over interbankgebyrer, hvilket er illu-
streret som led 2) i nedestående figur.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Forretningen betaler et indløsningsgebyr (1 i figuren) til indløseren (f.eks.
Teller, Nets eller Swedbank) for at modtage betalingskortet (f.eks. et Ma-
L 38 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt, der viser strukturen for gebyr-transaktioner for hvert af de forskellige betalingskort, sådan som den er i dag, og sådan som den vil se ud, når forordningen træder i kraft, til erhvervs- og vækstministeren
2/3
sterCard eller Dankort).
Hvis der er tale om Dankort, betales indløsningsgebyret i form af en
abonnementsbetaling. Abonnementsbetalingen er reguleret i en bekendt-
gørelse og fastsættes på basis af omkostningerne ved driften af Dankort-
systemet. Hvis det er et andet kort end Dankortet, betales et gebyr, der
typisk udgør en procentsats af købsbeløbet.
En del af indløsningsgebyret kanaliseres videre til forbrugerens bank i
form af et interbankgebyr (2). Interbankgebyret er med til at dække de
omkostninger banken har ved at udstede og servicere brugen af beta-
lingskortet.
Derudover kan banken opkræve et årligt kortgebyr af forbrugeren (3) og
endelig kan forretningen overvælte sit indløsningsgebyr på forbrugeren
(4), såfremt der er tale om et kreditkort.
Ved internethandel er strukturen den samme, blot må forretninger her
overvælte gebyrer på
alle
betalingskort, herunder dankort og andre de-
betkort.
I dansk lovgivning findes der ikke bestemmelser, der fastsætter specifik-
ke lofter over interbankgebyrer. Forordningens bestemmelser indfører
sådanne lofter.
Da de nuværende interbankgebyrer ved internationale betalingskort gene-
relt er højere end loftet, vil interbankgebyrerne overordnet set blive redu-
ceret, hvilket kan føre til lavere indløsningsgebyrer og i sidste ende lavere
priser over for forbrugere.
Interbankgebyrerne ved Dankortet vil fortsætte uændret som følge af for-
ordningen, da de nuværende gebyrer samlet set er lavere end det vægtede
gennemsnit på 0,20 pct. af transaktionens størrelse, som er det loft, der
indføres i medfør af forordningen.
Forretningernes betaling til Nets for at modtage Dankort, der som beskre-
vet ovenfor er et indløsningsgebyr, der betales i form af en abonnements-
betaling, vil heller ikke blive påvirket af forordningen. Denne fastsættes
både før og efter forordningens ikrafttræden ud fra omkostningerne ved
driften af dankortsystemet, og er derfor ikke påvirket af loftet over inter-
bankgebyrer.
Andre kortsystemer så som American Express og Diners opererer typisk
med en anden gebyrstruktur, idet kortindløser og kortudsteder er samme
enhed, hvorfor disse kortsystemer som udgangspunkt ikke berøres af re-
guleringer af interbankgebyrer, men i det tilfælde eksempelvis American
Express benytter en bank til at udstede betalingskortet, vil gebyrstruktu-
ren og dermed også forordningens bestemmelser om interbankgebyrer
L 38 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt, der viser strukturen for gebyr-transaktioner for hvert af de forskellige betalingskort, sådan som den er i dag, og sådan som den vil se ud, når forordningen træder i kraft, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
finde anvendelse på samme måde som angivet i figuren ovenfor.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen