Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 38
Offentligt
1568056_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
Talepapir
Teknisk gennemgang af forslag til lov om ændring af lov
om betalingstjenester og elektroniske penge (betalingstje-
nesteloven)
Udvalget har bedt om en teknisk gennemgang af forslaget til lov om æn-
dring af betalingstjenesteloven. Lovforslaget indeholder enkelte ændrin-
ger, der relaterer sig til en EU-forordning om såkaldte interbankgebyrer.
[Det talte ord gælder]
Indledning
Tak for invitationen til at gennemgå forslaget om æn-
dring af betalingstjenesteloven. Jeg vil først redegøre for
de væsentligste elementer i forslaget. Derefter vil der
være mulighed for spørgsmål.
Lovforslaget indeholder dels en bemyndigelsesbestem-
melse om, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler for interbankgebyrer, dels nogle tekniske
bestemmelser, der sikrer overholdelse af forordningen.
Baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af EU-
forordningen om interbankgebyrer for kortbaserede be-
talingstransaktioner, der trådte i kraft den 8. juni 2015.
Det overordnede formål med forordningen er at fremme
brugen af sikre, effektive, konkurrencebaserede og inno-
vative elektroniske betalinger i det indre marked.
L 38 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/11-15, til erhvervs- og vækstministeren
2/4
Et hovedelement i forordningen er, at der som noget nyt
fastsættes lofter over interbankgebyrer. Disse bestem-
melser finder anvendelse fra 9. december 2015 og er
fastlagt i forordningens artikel 3.
Hvad er et interbankgebyr?
For at en forretning kan modtage betalingskort, skal den
indgå en aftale med en kortindløser - fx Nets.
Interbankgebyrer er gebyrer, der betales fra forretnin-
gens kortindløser, fx Nets, til kortbrugerens bank hver
gang betalingskortet benyttes af forbrugeren.
Interbankgebyrer er altså ikke et gebyr, som forbrugeren
støder på i sin hverdag, men gebyret ligger gemt bag
transaktionen og går som nævnt fra forretningens kort-
indløser (fx Nets) til forbrugerens udbyder (fx Sydbank).
Højere interbankgebyrer betyder derfor højere gebyrer
over for forretninger, hvilket dog i sidste ende rammer
forbrugerne i form af et generelt højere prisniveau.
Hvorfor loft over interbankgebyrer?
Interbankgebyrerne udgør ifølge Kommissionen en af de
vigtigste faktorer, der hæmmer opnåelsen af et velfunge-
rende marked for betalingskort i EU.
Bl.a. har bankerne et incitament til at tilskynde forbru-
gerne til at benytte betalingskort med høje interbankge-
byrer, idet interbankgebyrerne betales til bankerne.
Kommissionen vurderer, at der er behov for regulering
på området således, at disse gebyrer ikke medvirker til et
kunstigt opadgående pres på forretningers gebyrer for at
modtage betalingskort.
L 38 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/11-15, til erhvervs- og vækstministeren
3/4
I Danmark er der i dag ikke nationale regler, der fastsæt-
ter specifikke lofter over interbankgebyrer. Niveauet har
været på mellem 0,30 % og 0,75 % på henholdsvis de-
bet- og kreditkort. Reguleringen forventes derfor at be-
tyde en væsentlig reduktion af forretningernes omkost-
ninger ved at modtage betalingskort, som kan komme
forbrugerne til gode i form af billigere og mere effektive
betalingsmuligheder.
Formålet med lovforslaget og dets indhold
Forordningens artikel 3 som regulerer loftet over inter-
bankgebyrer har fra den 9. december 2015 direkte virk-
ning i Danmark. Den skal derfor ikke implementeres i
dansk ret.
I forhold til enkelte af bestemmelserne i forordningen
gives medlemsstaterne dog en valgfrihed.
Det gælder bl.a. forordningens artikel 3, der som ud-
gangspunkt fastsætter et loft for interbankgebyrer på de-
betkorttransaktioner og kreditkorttransaktioner på hen-
holdsvis 0,20 pct. og 0,30 pct. af transaktionens værdi.
Valgfriheden i forordningen indebærer, at det indtil den
9. december 2020 er muligt for medlemsstater at tillade
et loft, der baseres på et vægtet gennemsnit i stedet for et
fast loft pr. transaktion.
Danmark har i forhandlingerne arbejdet hårdt for at den-
ne valgfrihed blev en del af forordningen, og det er den-
ne valgfrihed vi lægger op til at udnytte med lovforsla-
get.
Denne løsning vurderes at skabe størst mulig fleksibilitet
i forhold til gebyrstrukturen på det danske betalings-
kortmarked, herunder i forhold til Dankortet. Samtidig
L 38 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/11-15, til erhvervs- og vækstministeren
4/4
sikrer denne model, at dankortets gebyrstruktur kan for-
sætte uændret frem mod 2020.
Med lovforslaget bemyndiges erhvervs- og vækstmini-
steren derfor til at fastsætte nærmere regler for størrelsen
af interbankgebyrer. Det er hensigten, at jeg med be-
myndigelsen vil tillade, at udbydere anvender et såkaldt
vægtet gennemsnitligt interbankgebyr for debetkort-
transaktioner på højst 0,2 pct.
Efter den 9. december 2020 vil de faste lofter i forord-
ningen som udgangspunkt finde anvendelse.
Øvrige elementer i lovforslaget
Derudover indeholder lovforslaget bestemmelser af me-
re teknisk karakter. Formålet med disse er at sikre, at
Danmark generelt lever op til sine forpligtelser efter for-
ordningen, fx i forhold til tilsyn og sanktionering.
I den forbindelse vurderes det hensigtsmæssigt, at den
potentielle straf for manglende overholdelse af reglerne
er effektiv, forholdsmæssig og har en tilstrækkelig af-
skrækkende virkning. Indførslen af bødestraf vurderes
at opfylde samtlige af disse tre mål. Dette skal ses i lyset
af, at forordningens regler i det væsentlige har samme
karakter, som de bestemmelser, der allerede er underlagt
bødeansvar efter den nugældende betalingstjenestelov.
Det foreslås endeligt at tilsynet med forordningen hen-
lægges til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og For-
brugerombudsmanden.