Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 38 Bilag 7
Offentligt
1569262_0001.png
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 17. november 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om betalingstjenester og elektroniske penge
(Loft over interbankgebyrer, tilsyn med forordningen om interbankgebyrer m.v.)
[af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 1 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. oktober 2015 og var til
1. behandling den 6. november 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 11. november 2015 en teknisk gen-
nemgang om lovforslaget ved erhvervs- og vækstministeren.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
28. september 2015 dette udkast til udvalget, jf. folketings-
året 2014-15, 2. samling, ERU alm. del – bilag 36. Den 29.
oktober 2015 sendte erhvervs- og vækstministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V, ALT, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at det er en
udmærket idé, at EU sætter et loft over gebyrer for kredit-
kort, der bruges internationalt. Det er fornuftig regulering.
EL mener derimod ikke, at EU skal blande sig i regulerin-
gen af nationale debitkort som dankortet. I Danmark er der
allerede en regulering af dankortet, som har sikret en billig
og effektiv betalingsinfrastruktur, og vi skal gøre alt for at
sikre, at det vedbliver med at være sådan. Det kan imidlertid
blive svært, når dankortet kommer under EU’s forordning,
fordi det vil kræve en helt anden indretning af systemet.
Selv om det er positivt, at EU giver mulighed for at udskyde
totalharmoniseringen af også de nationale debitkort til 2020,
så er der desværre ingen sikkerhed for, at Danmark kan be-
vare dankortet og infrastrukturen bag kortet efter 2020. Der-
for kan Enhedslisten ikke stemme for lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udval-
get med undtagelse af EL og SF):
Til § 2
1)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Lovforslaget kan stadsfæstes straks efter dets ved-
tagelse.«
[Hjemmel til stadfæstelse straks efter vedtagelsen, jf. grund-
lovens § 42, stk. 7]
AX017906
L 38 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet 17/11-15
1569262_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som
kan undergives folkeafstemning, i særdeles påtrængende til-
fælde stadfæstes straks efter dets vedtagelse, når lovforsla-
get indeholder en bestemmelse herom.
Artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2015/751/EU om interbankgebyrer for kortbaserede beta-
lingstransaktioner, der ligger til grund for dele af lovforsla-
get, finder anvendelse fra den 9. december 2015. Medmin-
dre Danmark fastsætter supplerende regler, vil det derfor fra
denne dato være ulovligt for betalingstjenesteudbydere i for-
bindelse med gennemførelse af forbrugerrelaterede debet-
korttransaktioner at tilbyde eller kræve et interbankgebyr pr.
transaktion, som udgør mere end 0,2 pct. af transaktionens
værdi. For at sikre, at ingen betalingstjenesteudbydere kom-
mer i en situation, hvor de overtræder forordningens loft for
interbankgebyrer, er det derfor nødvendigt, at lovforslaget
træder i kraft inden eller samme dato, så erhvervs- og vækst-
ministeren på samme tidspunkt kan udnytte sin bemyndigel-
se til at fastsætte regler, der gør det muligt for betalingstje-
nesteudbydere at anvende et vægtet gennemsnitligt inter-
bankgebyr på højst 0,2 pct., i stedet for forordningens ud-
gangspunkt, som er et fast loft på 0,2 pct. af transaktionens
værdi.
Da der skal gå 3 søgnedage mellem vedtagelse og dron-
ningens stadfæstelse af et lovforslag, vil det ikke være mu-
ligt, at lovforslaget kan træde i kraft inden den 9. december,
hvis lovforslaget behandles efter de normale procedurer. Det
er derfor påtrængende nødvendigt, at ændringsforslaget stil-
les, så det sikres, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter
dets vedtagelse, så ingen betalingstjenesteudbydere kommer
i en situation, hvor de overtræder forordningens loft for in-
terbankgebyrer.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF) Tilde Bork (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Christina Egelund (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 38 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet 17/11-15
1569262_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 38
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Teknisk gennemgang af lovforslaget den 11. november 2015
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 38
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om der med lovforslaget skabes risiko for prisstigninger på bru-
gen af dankortet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at ministeren ved udnyttelsen af
bemyndigelsesbestemmelsen i loven vil sikre, at den fleksibilitet, der
ligger i forordningen frem til 2020, udnyttes fuldt ud i forhold til dan-
kortet, således at det i så vid udstrækning som muligt – og så længe
som muligt – undtages fra reglerne om interbankgebyrer, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gen-
nemgang af lovforslaget den 11/11-15, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oversende en oversigt, der viser strukturen for
gebyrtransaktioner for hvert af de forskellige betalingskort, sådan som
den er i dag, og sådan som den vil se ud, når forordningen træder i
kraft, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget loftet for interbankgebyrer i forordningen vil be-
tyde for pengeinstitutterne i form af mindre indtjening, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad betydningen vil være for dankortet efter 2020, når
fleksibiliteten i form af vægtet gennemsnit ikke længere kan benyttes
– både i forhold til behov for ændret gebyrstruktur og i forhold til
eventuelle andre konsekvenser, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
2
3
4
5
6