Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 37
Offentligt
1568039_0001.png
NOTAT
9. november 2015
Talepunkter til brug for teknisk gennemgang vedr. L 37 den 9. no-
vember 2015
Introduktion
Der er tale om et lovforslag, som indeholder en række for-
skellige ændringer af den finansielle lovgivning.
Forslaget handler primært om implementering af EU-
regler, men blandt andet også om etablering af en prisportal
for boliglån, som der var flere bemærkninger til under 1.
behandlingen af lovforslaget.
Jeg vil i det følgende fokusere på de større elementer i lov-
forslaget. Herefter vil der være lejlighed til at stille
spørgsmål.
I er selvfølgelig velkomne til at stille spørgsmål til hele
lovforslaget.
UCITS V-direktivet
En stor del af lovforslaget vedrører implementering af det
såkaldte UCITS V-direktiv (Undertakings for the collective
investment in transferable securities). Lovforslaget foreta-
ger en direktivnær gennemførelse af direktivet.
En UCITS er et kollektivt investeringsinstitut, som er be-
regnet til at forvalte investeringer fra offentligheden ved at
placere midlerne i værdipapirer, der handles på et reguleret
marked.
I Danmark er en dansk UCITS en samlebetegnelse for
f.eks. en investeringsforening eller en værdipapirfond, som
alle er reguleret i lov om investeringsforeninger m.v. Jeg
vil omtale UCITS som investeringsforeninger herefter.
Formålet med lovforslaget er at sikre en øget investorbe-
skyttelse i investeringsforeninger ved at indføre nye krav til
L 37 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/11-15, til erhvervs- og vækstministeren
2/5
investeringsforeninger og deres indretning.
Det foreslås bl.a. med lovforslaget at udbygge regler om
depotselskabets pligter overfor en investeringsforening.
Det gælder for eksempel depotselskabernes opbevaring og
kontoføring af aktiver, som de har fået overdraget fra inve-
steringsforeningerne.
Lovforslaget indeholder også regler, der fastsætter betin-
gelser for, hvornår et depotselskab kan delegere opgaver i
forbindelse med depotselskabsfunktionen til en tredjemand
samt regler, som skal overholdes ved tredjemandens vide-
redelegation af opgaverne.
I tilfælde af tab af de værdipapirer (instrumenter), som skal
opbevares i depot, skal depotselskabet uden unødigt ophold
yde en erstatning til investeringsforeningen eller dennes
investeringsforvaltningsselskab.
Derudover har lovforslaget til hensigt at sikre en øget inve-
storbeskyttelse ved at indføre nye krav til investeringsfor-
eninger m.v. og deres indretning. Det gælder bl.a. pligt til
altid at handle i investorernes interesse.
Opgørelse af det individuelle solvenstillæg for penge- og realkreditinsti-
tutter
Med lovforslaget indføres endvidere EU-konforme regler
om individuelle solvenstillæg til kreditinstitutter.
Pengeinstitutter og realkreditinstitutter skal opgøre deres
individuelle solvensbehov. Individuelle solvenstillæg er et
tillæg til det individuelle solvensbehov, som kan fastsættes
af Finanstilsynet.
Det individuelle solvenstillæg fastsættes som et tillæg til
kapitalgrundlagskravet.
Lovforslaget sikrer ensartede krav til kvaliteten af den ka-
pital, der kan bruges til at opfylde et individuelt solvenstil-
læg, hvilket er med til at skabe lige konkurrence og ensar-
tethed i forhold til institutterne i de øvrige EU-lande.
L 37 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/11-15, til erhvervs- og vækstministeren
3/5
I medfør af lovforslaget gives erhvervs- og vækstministe-
ren bemyndigelse til at udstede nærmere regler om sam-
mensætningen og kvaliteten af den kapital, som kan benyt-
tes til opfyldelse af det individuelle solvenstillæg.
De nærmere regler bliver udstedt i en bekendtgørelse. Der
vil i den forbindelse blive taget højde for institutternes nu-
værende kapitalsammensætning, og derfor indføres der en
overgangsordning.
Tilsyn med ikke finansielle modparter
Ikke-finansielle virksomheder og andre ikke finansielle
modparter har på linje med finansielle virksomheder ad-
gang til at handle med afledte finansielle instrumenter.
Handlen har ofte tilknytning til vedkommendes hovedvirk-
somhed, men kan også foregå som led i spekulation i ek-
sempelvis olie- og råvarepriser.
Handlen kan have indflydelse på den finansielle stabilitet,
og det er derfor vigtigt, at Finanstilsynet har mulighed for at
føre et tilstrækkeligt tilsyn med dette område.
Lovforslaget giver Finanstilsynet mulighed for at anvende
tilsynskompetencer i tilsynet med ikke finansielle modpar-
ters anvendelse af afledte finansielle instrumenter svarende
til de kompetencer tilsynet i dag anvender i tilsynet med fi-
nansielle virksomheder.
Likviditetsdækningskrav for penge- og realkreditinstitutter
Lovforslaget skal medvirke til at sikre, at den gradvise ind-
fasning af de nye likviditetsdækningskrav, LCR, i CRR-
forordningen ikke medfører et midlertidigt fald i likvidi-
tetsniveauet for visse danske penge- og realkreditinstitutter.
Grundet den gradvise indfasning vil de gældende danske
regler opretholdes som et minimumskrav indtil udgangen
af 2016.
Efter CRR-forordningen, skal institutterne fra den 1. januar
2018 fuldt ud leve op til det nye likviditetsdækningskrav,
LCR, og indtil da indfases det efter CRR-forordningen, så
L 37 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/11-15, til erhvervs- og vækstministeren
4/5
institutterne skal leve op til 60 pct. af kravet i 2015, 70 pct.
fra den 1. januar 2016 og 80 pct. fra den 1. januar 2017.
De gældende danske regler opretholdes således indtil ud-
gangen af 2016. Indfasningen er aftalt i bankpakke 6.
Offentliggørelse af sanktioner og foranstaltninger for overtrædelse af
regnskabsreglerne i værdipapirhandelsloven
Lovforslaget gennemfører et krav i gennemsigtighedsdirek-
tivet om offentliggørelse af sanktioner for overtrædelse af
de bestemmelser, som gennemfører direktivet.
Lovforslaget er alene en tilføjelse til allerede vedtagne of-
fentliggørelsesregler, hvorved også oplysninger om over-
trædelse af regnskabsreglerne skal offentliggøres.
Oplysninger om overtrædelse af regnskabsreglerne er vigtig
information til markedet både om reglernes håndhævelse,
men også til fortolkning af ofte komplekse regnskabsregler.
Regler om gruppe 1-forsikringsselskabers værdiansættelse af aktiver og
passiver
Lovforslaget indeholder en række præciseringer vedrøren-
de implementeringen af Solvens II-direktivet.
Formålet med præciseringerne er, at sikre en korrekt im-
plementering af Solvens II-direktivet. Præciseringerne
medfører ikke en ændring af forsikringsselskabernes pligter
i henhold til den lovgivning, der allerede er vedtaget.
Med lovforslaget præciseres det bl.a., at bestyrelsen og di-
rektionen i et forsikringsselskab skal sikre, at selskabet til
enhver tid er i besiddelse af tilstrækkelige forsikringsmæs-
sige hensættelser til dækning af selskabets forpligtelser
over for forsikringstagerne.
Derudover præciserer lovforslaget erhvervs- og vækstmini-
sterens bemyndigelse til at fastsætte regler om værdiansæt-
telse af aktiver og passiver, herunder forsikringsmæssige
hensættelser, for gruppe 1-forsikringsselskaber.
Gruppe 1-forsikringsselskaber betegner de store forsik-
ringsselskaber, der udøver forsikringsvirksomhed af en så-
L 37 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/11-15, til erhvervs- og vækstministeren
5/5
dan kompleksitet, at de omfattes af implementeringen af
solvens II-direktivet. Gruppe 2-forsikringsselskaber beteg-
ner de små og mindre komplekse forsikringsselskaber, som
er undtaget solvens II-direktivet anvendelsesområde.
Bemyndigelse af Finanstilsynet til at indsamle og offentliggøre priser på
finansielle produkter
I forbindelse med den politiske aftale om L 89 om håndte-
ring af refinansieringsrisiko [af 6. februar 2014] og Aftale
om vækstpakke 2014, er det aftalt, at regeringen skal øge
prisgennemsigtigheden for boliglån. Det skal konkret ske
ved, at der etableres en online prisportal, der løbende viser,
hvad de faktiske årlige omkostninger er på boliglån med
pant i fast ejendom ydet af realkredit- og pengeinstitutter-
ne.
Den endelige udformning af prisportalen er ikke besluttet
og prisportalen vil blive forelagt partierne bag aftalen inden
etablering.
For at prisportalen kan etableres er der behov for via
hjemmel i dette lovforslag at give Finanstilsynet mulighed
for at indsamle og offentliggøre priser på finansielle pro-
dukter.
Det er kun tanken at etablere den prisportal, der er aftalt
mellem partierne.
Revision af virksomheder af særlig interesse for offentligheden
Hensigten med forslaget om ændring af bestemmelserne om
revision af virksomheder af særlig interesse for offentlighe-
den er at tydeliggøre, hvilke virksomheder, der er omfattet
af bestemmelserne. Dette er gjort ved, at virksomhedstyper-
ne nu oplistes i bestemmelsen. Samtidig rettes en mindre
fejl vedrørende ATP, AES og LD. Tydeliggørelsen sker ef-
ter ønske fra FSR-danske revisorer.