Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 37 Bilag 8
Offentligt
1568273_0001.png
Til lovforslag nr.
L 37
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget [den 17. november 2015]
2. udkast
(Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
investeringsforeninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre
love
(Gennemførelse af UCITS V-direktivet, indfasning af nyt likviditetsdækningskrav for penge- og realkreditinstitutter og
hjemmel for Finanstilsynet til at indsamle og offentliggøre priser på finansielle produkter m.v.)
[af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 18 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2015 og var til
1. behandling den 6. november 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs,- Vækst- og
Esportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 11. november 2015 en teknisk gen-
nemgang om lovforslaget ved erhvervs- og vækstministeren.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
24. september 2015 dette udkast til udvalget, jf. (folketings-
året 2014-15, 2. samling) ERU alm. del – bilag 30. Den 30.
oktober 2015 sendte erhvervs- og vækstministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Mybanker.dk og Forsikring &
Pension.
[Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. ]
Deputationer
Endvidere har Mybanker.dk mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
4. Ændringforslag med bemærkninger
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af:
Til § 1
1)
Nr. 12
affattes således:
»12.
I
§ 77 a, stk. 1, nr. 1,
ændres »af henholdsvis honoraret
og« til: »enten af honoraret eller af«.«
[Sproglig korrektion]
2)
I det under
nr. 16
foreslåede
§ 106 d, stk. 3, nr. 2,
æn-
dres »stk. 3« til: »stk. 4«.
[Korrektion af henvisning]
DokumentId
Journalnummer
L 37 - 2015-16 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1568273_0002.png
2
3)
I det under
nr. 16
foreslåede
§ 106 d, stk. 3, nr. 5,
æn-
dres »stk. 1, 3 og 4,« til: »stk. 1 og 3,«.
[Korrektion af henvisning]
4)
I det under
nr. 16
foreslåede
§ 106 d, stk. 4,
ændres to
steder »stk. 2, nr. 5, litra b,« til: »stk. 3, nr. 2,«.
[Korrektion af henvisning]
5)
I det under
nr. 16
foreslåede
§ 106 d, stk. 5,
ændres to
steder »stk. 3« til: »stk. 4«.
[Korrektion af henvisning]
6)
I det under
nr. 17
foreslåede
§ 107 b, nr. 3,
ændres
»sine« til: »depositarens«.
[Sproglig korrektion]
7)
I det under
nr. 17
foreslåede
§ 107 b, nr. 6,
ændres
»stk. 3« til: »stk. 2«.
[Korrektion af henvisning]
8)
Efter
nr. 30
indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 224, stk. 6,
affattes således:
»Stk. 6.
Opfylder et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller
et fondsmæglerselskab I ikke likviditetsdækningskravet i ar-
tikel 412, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige
krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber, og opfyl-
der et fondsmæglerselskab I ikke krav fastsat i medfør af §
156, og har de ikke tilvejebragt den foreskrevne likviditet
inden for en af Finanstilsynet fastsat frist, kan Finanstilsynet
inddrage tilladelsen. Finanstilsynet kan forlænge fristen,
hvis Finanstilsynet skønner dette nødvendigt.««
[Konsekvensrettelse]
9)
Efter nr. 33 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 351, stk. 6,
ændres »stk. 1-4« til: »stk. 1-3 og 5«.
03.
I
§ 351, stk. 7,
ændres »stk. 4, 3. pkt.« til: »stk. 5, 3.
pkt.««
[Konsekvensrettelse]
10)
I det under
nr. 35
foreslåede af
§ 352, stk. 2,
ændres
»finansielle produkter rettet mod forbrugere fra de finansiel-
le virksomheder« til: »boliglån fra penge- og realkreditinsti-
tutter«.
[Præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde]
11)
I det under
nr. 41
foreslåede
§ 373, stk. 1,
indsættes
efter »§ 126 c, stk. 1-3, § 126 d, stk. 1, § 126 e, stk. 1, § 126
f, 1. pkt., § 126 g, stk. 1,«: »§ 152, stk. 1-4« ændres til: »§
152, stk. 1«, »§ 153, stk. 1 og 3« ændres til: »§ 153, stk. 1,«.
[Konsekvensrettelse]
12)
Efter nr. 42 indsættes som nye numre:
»04.
I
§ 373, stk. 3,
ændres »§ 351, stk. 2 og 3, og stk. 4, 3.
pkt.« til: »§ 351, stk. 2 og 3, og stk. 5, 3. pkt.«
05.
I
§ 374, stk. 3,
ændres »§ 351, stk. 1 og stk. 4, 1. pkt.,«
til: »§ 351, stk. 1, og stk. 5, 1. pkt.,«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 2
13)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 9, stk. 1, nr. 9,
ændres ».
Immaterielle aktiver medregnes ikke i formuen« til: », og
hvor immaterielle aktiver ikke medregnes i formuen«.
[Sproglig korrektion]
14)
Efter nr. 9 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 18, stk. 3,
der bliver stk. 2, ændres »stk. 5« til: »stk.
4.
02.
I
§ 18, stk. 6,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 1-5« til: »stk.
1-4«.««
[Konsekvensrettelse]
15)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 109, stk. 1,
ændres »stk. 2 og 3« til: »stk. 2«.«
[Konsekvensrettelse]
16)
I den under
nr. 21
foreslåede ændring af
§ 190, stk. 1,
1. pkt.,
indsættes efter »§ 190, stk. 1, 1. pkt., ændres«: »§ 18,
stk. 3 og 5« ændres til: »§ 18, stk. 2 og 4«, og »§ 109, stk.
6,« ændres til: »§ 109, stk. 5,«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 11
17)
I
stk. 2
ændres »nr. 29, og nr. 43« til: »nr. 29, 31-37
og 39-43«.
[Konsekvensrettelse]
18)
I
stk. 3
ændres »§§ 152 og 153« til: »§§ 152, 153 og
224«, og »§§ 1, nr. 22-26« ændres til: »§§ 1, nr. 22-26 og
nr. 01«.
[Ikrafttrædelsesbestemmelse for § 1, nr. 01]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
lovforslagets § 1, nr. 12. Rent sprogligt er det forkert at
ændre »og« til: »eller«, idet man ikke kan sige henholdsvis
A eller B. Det er af sproglige årsager derfor nødvendigt at
ændre »henholdsvis« til enten”. Ændringsforslaget gennem-
fører denne korrektion.
Til nr. 2
§ 106 d, stk. 3, nr. 2, henviser fejlagtigt til stk. 3. Med
ændringsforslaget foreslås henvisningen i § 106 d, stk. 3, nr.
2, retteligt ændret til stk. 2.
L 37 - 2015-16 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1568273_0003.png
3
Til nr. 3
§ 106 d, stk. 3, nr. 5, henviser fejlagtigt til stk. 1, 3 og 4.
Med ændringsforslaget foreslås henvisningen i § 106 d, stk.
3, nr. 5, retteligt ændret til stk. 1 og 3.
Til nr. 4
§ 106 d, stk. 4, henviser fejlagtigt til stk. 2, nr. 5, litra b,
to steder. Med ændringsforslaget foreslås i § 106 d, stk. 4,
retteligt ændret til stk. 3, nr. 2.
Til nr. 5
§ 106 d, stk. 5, henviser fejlagtigt til stk. 3 to steder. Med
ændringsforslaget foreslås henvisningerne i § 106 d, stk. 5,
retteligt ændret til stk. 4.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
lovforslagets § 1, nr. 17. I forslaget til § 107 b, nr. 3, rettes
»sine« til »depositarens«, så det klart fremgår, at bestem-
melsen vedrører krav, der stilles til tredjemands adskillelse
af depositarens egne aktiver fra depositarens kunders akti-
ver.
Til nr. 7
§ 107 b, nr. 6, henviser fejlagtigt til stk. 3. Med æn-
dringsforslaget foreslås henvisningen i § 107 b, nr. 6, rette-
ligt ændret til stk. 2.
Til nr. 8
Der er tale om en nyaffattelse som følge af ændringerne
foreslået i § 1, nr. 22-26, hvor § 152, stk. 1- 3, og § 153, stk.
1 og 2, ophæves. Ophævelsen følger indfasningen af det
europæiske likviditetsdækningskrav, Liquidity Coverage
Ratio (LCR). Der henvises derfor endvidere til de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 22-26.
Med det foreslåede § 224, stk. 6, i lov om finansiel virk-
somhed gives Finanstilsynet en eksplicit hjemmel til at ind-
drage et pengeinstituts, realkreditinstituts eller fondsmægler-
selskab I´s tilladelse på baggrund af utilstrækkelig likviditet,
jf. artikel 412, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæs-
sige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber (heref-
ter benævnt CRR-forordningen) og § 156 i lov om finansiel
virksomhed.
I overensstemmelse med artikel 414 i CRR-forordningen,
kan et pengeinstitut eller et realkreditinstitut overtræde kra-
vet i artikel 412, stk. 1, i CRR-forordningen, herunder i
stressede perioder, uden at Finanstilsynet vurderer, at penge-
instituttet eller realkreditinstituttet er nødlidende eller for-
venteligt nødlidende. Instituttet kan således godt benytte sin
likviditetsbuffer til at tilvejebringe likviditet i en stresset si-
tuation.
Ved beslutning om at tilladelsen inddrages, skal Finans-
tilsynet lægge vægt på, om virksomheden ikke kan, eller in-
den for en nær fremtid ikke forventes at kunne opfylde sine
forpligtelser, efterhånden som de forfalder, samt om virk-
somheden forventes at kunne genoprette en forsvarlig likvi-
ditet og overholde bestemmelsen i artikel 412, stk. 1, i CRR-
forordningen. Finanstilsynet vurderer i den konkrete situa-
tion, hvorvidt betingelserne er opfyldt.
Finanstilsynet kan fastsætte en frist til at få tilvejebragt
den nødvendige likviditet. Denne frist kan forlænges. Ved
vurderingen af om fristen skal forlænges, kan der eksempel-
vis lægges vægt på udsigten til, at virksomheden igen får til-
strækkelig med likviditet. Dette vil ske i overensstemmelse
med artikel 414 i CRR-forordningen.
Fondsmæglerselskaber I er på nuværende tidspunkt ikke
underlagt kvantitative krav til likviditeten men kun et gene-
relt krav om at have en forsvarlig likviditet. Dette skyldes
primært, at sådanne selskaber ikke har indlån eller lignende
likviditetskrævende aktiviteter. Fondsmæglerselskaber I skal
dog opfylde et eventuelt krav fastsat af Finanstilsynet i med-
før af § 156 i lov om finansiel virksomhed. Finanstilsynet
kan inddrage tilladelsen til at udøve virksomhed som fonds-
mæglerselskab I, hvis fondsmæglerselskabet ikke opfylder
et specifikt krav fastsat af Finanstilsynet i henhold til § 156.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Da lovforsla-
gets § 1, nr. 32, indsætter et nyt stykke efter § 351, stk. 3, i
lov om finansiel virksomhed, skal henvisningen til stk. 1-4 i
§ 351, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed ændres til stk.
1-3 og 5. Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget præciseres hjemlen til at indhente
og offentliggøre prisoplysninger, så den alene kan anvendes
til at indsamle oplysninger om boliglån. Dermed får Finans-
tilsynet mulighed for at etablere og drive den prisoplysning-
sportal for boliglån, som der er indgået en politisk aftale om
af 6. februar 2014 mellem den daværende regering beståen-
de af Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og herudo-
ver Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Da lovforsla-
gets § 1, nr. 22 og 25, ophæver § 152, stk. 1-3, og § 153, stk.
1 og 2, skal henvisning til § 152, stk. 1-4, og § 153, stk. 1 og
3, i § 373, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed rettes. Æn-
dringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås to konsekvensrettelser,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Da lovforsla-
gets § 1, nr. 32, indsætter et nyt stykke efter § 351, stk. 3,
skal henvisning til § 351, stk. 4, 3. pkt., i § 373, stk. 3, i lov
om finansiel virksomhed samt henvisningen til § 351, stk. 4,
1. pkt., i § 374, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed rettes.
Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
lovforslagets § 2, nr. 5. Nummeret omformuleres således, at
der ikke er indsat et punktum i opregningen, der er udformet
L 37 - 2015-16 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1568273_0004.png
4
som en sætningskæde. Ændringsforslaget gennemfører den-
ne korrektion.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Da lovforsla-
gets § 2, nr. 9, ophæver § 18, stk. 2, i lov om investerings-
foreninger m.v., skal henvisningen til stk. 5 i § 18, stk. 3,
der bliver stk. 2, ændres til stk. 4, og henvisningen til stk.
1-5 i § 18, stk. 6, der bliver stk. 5, ændres til stk. 1-4. Æn-
dringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Da lovforsla-
gets § 2, nr. 17, ophæver § 109, stk. 3, i lov om investerings-
foreninger m.v., skal henvisningen til bestemmelsen i § 109,
stk. 1, udgå. Ændringsforslaget gennemfører denne korrek-
tion.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Da lovforsla-
gets § 2, nr. 17, ophæver § 109, stk. 3, i lov om investerings-
foreninger m.v., skal henvisningen til § 109, stk. 6, ændres
til § 109, stk. 5. Da lovforslagets § 2, nr. 9, ophæver § 18,
stk. 2, i lov om investeringsforeninger m.v. skal henvisnin-
gen i § 190, stk. 1, 1. pkt., til § 18, stk. 3 og 5, ændres til §
18, stk. 2 og 4. Ændringsforslaget gennemfører denne kor-
rektion.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Der er uo-
verensstemmelse i lovforslagets § 11, stk. 2, mellem en ræk-
ke paragraffer, som der henvises til er affattet ved en opreg-
ning af numre i lovforslaget. Ændringsforslaget gennemfø-
rer denne korrektion.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget foreslås det, at nyaffattelsen af §
224, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed, som affattet ved
ændringsforslagets nr. 8, træder i kraft den 1. januar 2017.
Dette følger ophævelserne af de danske likviditetskrav i §
152, stk. 1-3, og § 153, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virk-
somhed. Ophævelsen af disse bestemmelser følger endvide-
re af den politiske aftale af 10. oktober 2013 om regulering
af systemisk vigtige finansielle institutter, Bankpakke 6.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 8, samt de specielle bemærkninger til lovforslagets §
1, nr. 22-26.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF) Tilde Bork (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Christina Egelund (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 37 - 2015-16 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1568273_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 37
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvers- og vækstministeren
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Teknisk gennemgang af lovforslaget den 11. november 2015
Henvendelse af 6/11-15 fra Mybanker.dk
Henvendelse af 12/11-15 fra Forsikring & Pension
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 37
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/11-15 fra Mybanker.dk, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om etablering af andre prisportaler under Finanstilsynet, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bemyndigelsen til at fastsætte regler om den konkrete ud-
formning af den aktuelle prisportal for boliglån og eventuelle andre
fremtidige prisportaler, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren vil give tilsagn om at orientere udvalget forud
for, at bestemmelsen på et senere tidspunkt eventuelt bringes i anven-
delse til at etablere andre prisportaler end den konkrete for boliglån, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gen-
nemgang af lovforslaget den 11/11-15, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke forsikringsselskaber som er omfattet af Solvens II-di-
rektivet som gruppe 1-selskaber, og hvilke forsikringsselskaber der
hører under gruppe 2-selskaber, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/11-15 fra Forsikring &
Pension, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
4
5
6
7