Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 37 Bilag 5
Offentligt
1566929_0001.png
Erhvervs-, Vækst, og Eksportudvalget
Vedr. L 37 – Etablering af en generel hjemmel for Finanstilsynet til at
oprette prisportaler for finansielle produkter
Forsikring & Pension mener ikke:
At man bør regulere generelt i forhold til et specifikt problem, og
at man bør opretholde en finansiel gigant samlelov, som tiden er løbet fra.
Baggrund
Lovforslagets hjemmel til at indsamle og offentliggøre priser på finansielle pro-
dukter bør ikke gælde generelt. Baggrunden for hjemlen er alene en politisk af-
tale om håndtering af refinansieringsrisiko. Det blev i den forbindelse aftalt, at
regeringen skulle øge prisgennemsigtigheden for boliglån; konkret ved at Fi-
nanstilsynet etablerer og driver en offentlig prisportal for boliglån.
Forsikring & Pension arbejder for åbenhed og gennemsigtighed om danskernes
pensions- og forsikringsforhold. Det er væsentligt, at forbrugeren har et klart
overblik over deres forsikringer og pensioner, og har mulighed for at sammen-
ligne priser og produkter. Sammenligningsværktøjer giver også en god konkur-
rence i markedet, og er med til at sikre mobilitet. Forsikring & Pension har derfor
udviklet en række gode sammenligningsværktøjer til brug for forbrugerne.
F.eks. Fakta om Pension, og Forsikringsguiden, der giver forbrugeren mulighed
for at sammenligne pensionsordninger og forsikringsprodukter, beregningsværk-
tøjet Omkostningsmåleren, der viser pensionsselskabets omkostningsniveau og
ÅOK/ÅOP, der giver et billede af omkostningerne ved pensionsordningerne.
Konsulentfirmaet Towers Watson lavede i 2014 en ekstern evaluering af Forsik-
ring & Pensions åbenheds- og gennemsigtighedsinitiativer, efter aftale mellem
Forsikring & Pension og Erhvervs- og Vækstministeriet. En af konklusionerne
var, at vi tager et stort ansvar på området, og de konstaterede ingen mangler,
som medførte et behov for nye initiativer. Vi mener derfor ikke, at en problem-
stilling om boliglån bør bevirke, at der indsættes nye regler, der også retter sig
imod forsikring og pension.
Det kan endvidere nævnes, at Forsikring & Pension ikke har deltaget i den for-
udgående arbejdsgruppe. Endelig er vi ikke nævnt som deltager i den arbejds-
gruppe, der skal følge op på lovforslaget. Der er ikke i lovforslaget fremført et
eneste argument, der peger på, at forsikring og pension burde være omfattet af
11.11.2015
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.
Fax
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Ann-Sofie Leth
Konsulent, cand.jur
Dir.
41 91 90 48
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
ALE
GES-2015-00309
362602
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 37 - 2015-16 - Bilag 5: Henvendelse af 12/11-15 fra Forsikring & Pension
den foreslåede bestemmelse. Det bør derfor helt klart fremgå af lovforslaget, at
den foreslåede bestemmelse ikke skal gælde for forsikring og pension.
Forslaget viser med al tydelighed behovet for at dele lov om finansiel virksom-
hed op i en lov for banker og realkreditvirksomheder og en for forsikringsvirk-
somheder , som de andre nordiske lande allerede har gjort det. At tiden er inde
til en opdeling følger også af, at EU-reguleringen og EU tilsynsstrukturen - som
støttes politisk fra dansk side – er opdelt i to klart afgrænsede spor; et spor for
bankerne/realkreditinstitutterne og et spor for forsikringsselskaberne. Hertil
kommer, at Lov om finansiel virksomhed er blevet meget uoverskuelig, og om-
fattende, og ændringsforslag til loven løber hurtigt op på mange hundrede sider.
Det kan endvidere nævnes, at der nu er indsat over 2500 forklarende noter til
loven i KARNOV; alene for at sikre, at jurister og andre eksperter kan følge med.
Der er derfor tale om en lov, som tiden er vokset fra.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
ALE
GES-2015-00309
362602
Med venlig hilsen
Torben Weiss Garne
Underdirektør
Side 2