Finanstilsynet
Juridisk kontor
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt pr. e-mail til
med kopi til
og
Høringssvar vedrørende udkast til ændring af lov om finansiel virksomhed – hjemmel
for Finanstilsynet til at indsamle og offentliggøre priser på finansielle produkter.
Finanstilsynet har den 7. september 2015 sendt ovennævnte lovudkast i høring. Formålet med
lovændringen er ifølge høringsbrevet at give Finanstilsynet hjemmel til at indsamle og offentlig-
gøre priser på finansielle produkter med henblik på at fremme gennemsigtigheden og priskon-
kurrencen på det finansielle marked.
Mybanker takker for muligheden for at afgive høringssvar. Vi skal i denne forbindelse venligst
anmode
Finanstilsynet om at tilføje Mybanker til tilsynets generelle høringsliste på samme måde
som det er tilfældet for andre aktører på det finansielle område, som ikke er organiseret i egen
brancheorganisation eller lignende.
Det fremgår både af høringsbrevet og af lovudkastet, at forslaget til lovændringen udspringer af
den politiske aftale om håndtering af refinansieringsrisiko af 6. februar 2014, hvor følgende
afsnit er medtaget:
”Gennemsigtighed om omkostninger ved boliglån: Regeringen vil tage initiativ til at skabe større
gennemsigtighed om omkostninger ved boliglån mod pant i fast ejendom ydet af realkreditinsti-
tutter og pengeinstitutternes prioritetslån med henblik på at styrke konkurrencen og gøre det
nemmere for forbrugerne at finde det mest fordelagtige boliglån. Forbrugerne skal have de nød-
vendige oplysninger til at vurdere, hvad der er det billigste boliglån. Der etableres en offentlig
hjemmeside, der løbende viser, hvad de faktiske årlige omkostninger (inklusive gebyrer m.v.)
er på boliglån mod pant i fast ejendom ydet af realkreditinstitutterne og pengeinstitutternes
prioritetslån.”
Mybanker finder dette tiltag nyttigt og hensigtsmæssigt med henblik på at fremme gennemsig-
tigheden og priskonkurrencen på boligområdet, så længe det netop angår og begrænses til in-
stitutternes boliglån som anført i den politiske aftale.
Lovudkastet lægger imidlertid op til, at den fornødne lovhjemmel for etableringen af en sådan
offentlig hjemmeside – dvs. prisportal – i Finanstilsynets regi ikke kun skal omfatte boliglån,
som den politiske aftale ellers udtrykkeligt forudsætter og foreskriver, men også skal omfatte
alle andre finansielle produkter.
Det anføres således i lovudkastet (vores fremhævning):