Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Folketingets Indfødsretsudvalg har den 9. november 2015 efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) stillet følgende spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om indføds-
rets meddelelse (LF 36) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 5:
Har ministeriet på dagen for lovforslagets fremsættelse den 29. oktober 2015 og de føl-
gende hverdage taget højde for, at et stort antal ansøgere, der har modtaget et optagel-
sesbrev med formuleringen ”såfremt de nuværende retningslinjer ikke ændres”, ville kon-
takte Indfødsretskontoret for at spørge til, hvorfor deres navn ikke var at finde på lov-
forslaget, således at der har været ekstra personale til at bemande Indfødsretskontorets
telefoner og besvare et ekstraordinært stort antal borgerhenvendelser?
Svar:
Udlændinge-, Integrations og Boligministeriets indfødsretskontor har åbent for personlige
og telefoniske henvendelser vedrørende konkrete indfødsretssager fra kl. 9 til kl. 12 alle
hverdage undtagen onsdag.
Med henblik på at optimere håndteringen af telefoniske borgerhenvendelser blev der i
september 2015 etableret et callcenter i Indfødsretskontoret. Callcenteret kan på nuvæ-
rende tidspunkt bemandes med op til 9 medarbejdere og er under normale omstændig-
heder dagligt bemandet med 6-9 administrative og juridiske medarbejdere, der besvarer
borgerhenvendelser i bl.a. konkrete indfødsretssager.
Callcenteret var den 29. oktober 2015 og de efterfølgende hverdage bemandet med 9
medarbejdere, der besvarede henvendelser fra bl.a. ansøgere, der havde modtaget en
tilkendegivelse om optagelse på lovforslaget med forbehold for nye retningslinjer.
30. november 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
36977191
1790109
Inger Støjberg
/
Jesper Jarnit
Side
1/1